۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۵۱۸۱۸
شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان؛

طهارت، صبر و تقوا؛ اصول مهم تهذیب نفس

طهارت، صبر و تقوا؛ اصول مهم تهذیب نفس
آیت الله تحریری صبر و تقوا را از اصول مهم در تهذیب نفس دانست و اهل بیت(ع) را بالاترین الگوی ابرار بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در تبیین شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم «اللَّهُمَّ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الدَّنَسِ وَالْأَقْذَارِ وَ صَبِّرْنِی فِیهِ عَلَی کَائِنَاتِ الْأَقْدَارِ وَوَفِّقْنِی فِیهِ لِلتُّقَی وَصُحْبَةِ الْأَبْرَارِ بِعَوْنِکَ یا قُرَّةَ عَینِ الْمَسَاکِین»، اظهار داشت: «ای خدا در این روز مرا از پلیدی و کثافات پاک ساز و بر حوادث خیر و شر قضا و قدر صبر و تحمل عطا کن و بر تقوا و پرهیزکاری و مصاحبت نیکوکاران موفق دار به یاری خودت ای مایه شادی و اطمینان خاطر مسکینان. »

وی با بیان اینکه در دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان سه درخواست را از خداوند متعال تمنا می‌کنیم، ادامه داد: رمضان، ماه پاکی از گناهان، آلودگی‌های باطنی و نجاسات روحی است؛ امروز در این دعا از پروردگار درخواست می‌کنیم ما را از نجاسات معصیت و صفات رذیله پاک گرداند.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه نفس آدمی در عالم دنیا به‌صورت طبیعی به سمت طغیان تمایل پیدا می‌کند، ابراز کرد: انسان همواره باید تلاش کند عامل به دستورات شرع مقدس باشد چراکه موجبات طهارت نفس در همین احکام الهی بیان‌شده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: قوای وجودی انسان به صورتی خلق‌شده که هم می‌تواند به‌سوی خداوند صعود کند و هم قادر است در عالم طبیعت قرار گیرد؛ روح انسان به هر میزان به‌سوی عالم طبع و طبیعت حرکت کند به همان مقدار با این آلودگی‌ها همراه خواهد بود.

وی درباره درخواست دوم، گفت: انسان باید توجه داشته باشد این عالم از امور گوناگون مطلوب و نامطلوب تشکیل‌شده است و این‌گونه نیست که مسیر زندگی انسان در این عالم همواره با امور مطلوب همراه باشد یا تنها با امور نامطلوب مواجه شود؛ بنابراین انسان باید نفس خودش را در برخورد با امور نامطلوب آماده کند و طبق وظایفی که خداوند معین کرده به تکلیف عمل کند لذا در این دعا صبر را از خداوند طلب می‌کنیم.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: اگر انسان صفت صبر را سرلوحه خود قرار ندهد در مواجهه با مشکلات از پا درخواهد آمد چنین انسانی نمی‌تواند در مسیر سعادت و کمال حرکت کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی در خصوص سومین درخواست، عنوان کرد: در دعای روز سیزدهم از خداوند درخواست می‌کنیم همواره در مسیر تقوا باشیم؛ انسان در مسیر تقوا نیازمند آن است که با نیکان ارتباط و مجالست داشته باشد ازاین‌رو داشتن دوست خوب یکی از توفیقات الهی به انسان است.

وی افزود: دوست نیک از الطاف الهی و نشانه سنخیت روحی با انسان است، اگر انسان در مسیر نیکی باشد سعی می‌کند همراهان نیکویی داشته باشد یا اگر در مسیر پاکی و تقوا باشد تلاش می‌کند دوستان متقی پیدا کند.

آیت‌الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: انسان در همه شؤونات و تحولات گوناگون زندگی تکیه‌گاهش باید خداوند باشد چراکه خداوند نور چشم مساکین است؛ همراهی با ابرار توفیق الهی و بالاترین ابرار همراهی با اهل‌بیت(ع) است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
در روایت است هر که دعای مجیر را در «ایام البیض» ماه رمضان یعنی در روزهاى سیزدهم و چهارهم و پانزدهم این ماه مبارک بخواند گناهش آمرزیده مى‏‌شود، هر چند به عدد دانه‏‌هاى باران و برگ‌هاى درختان و ریگ‌هاى بیابان باشد! با این وجود خواندن آن براى شفاى‏ بیمار، اداى دین، بى‏نیازى، توانگرى، رفع غم و اندوه سودمند است.
التماس دعا
0
0