۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۶۵۴۷۹۷

چند خبر از سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی

چند خبر از سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی
خدمات مجازی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در روزهای کرونایی، دورهمی‌های ادبی مجازی و رونمایی مجازی از مدال‌ها و بازوبند پهلوانی تختی، تازه‌ترین اخبار این حوزه است.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، معاون کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این باره توضیح داد: در روزهای کرونایی و تعطیلی فیزیکی کتابخانه‌های کشور، برنامه‌های پاتوق فرهنگی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، بیش از پیش به همت کتابخانه‌های وابسته به این سازمان از طریق فضای مجازی ارائه شد که این روند همچنان ادامه دارد.

حسین خسروی به برخی از این فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: تولید کتاب‌های صوتی و منابع موردنیاز ویژه نابینایان، برگزاری کارگاه‌های متنوع، اجرای زنگ کتاب، تولید محتواهای گوناگون به مناسبت‌های مختلف، معرفی کتاب ویژه کودکان و نوجوانان، تعامل و همکاری با سایر نهادها همچون آموزش‌و‌پرورش، مهدکودک‌ها، مراکز خیریه، حوزه و مراکز قرآنی و... از اقداماتی است که تاکنون با استقبال چشمگیری از سوی جامعه مخاطب مواجه شد.

وی به توضیح بخشی از خدماتی که در راستای همکاری با مدیران و معلمان مراکز آموزشی انجام می‌شود، پرداخت و گفت: کتابداران آستان قدس رضوی در موضوعات موردنیاز آموزش‌و‌پرورش، اقدام به تولید محتوای صوتی با حجم کم کردند که در مدت کوتاهی این فایل‌ها راه خود را به کانال‌های استانی و کشوری که برخی بیش از یک میلیون عضو دارند، باز کردند.

خسروی ادامه داد: موضوع این فایل‌ها که ویژه نوجوانان و جوانان است، آموزش مهارت‌های ضروری فردی و اجتماعی همچون تفکرخلاق، مدیریت استرس، مهارت حل مسئله، ارتباط مؤثر، همدلی، خودآگاهی، ایجاد انگیزه و اعتماد‌به‌نفس، کسب مهارت نه‌گفتن و جرئت‌مندی، تصمیم‌گیری صحیح، مدیریت بحران، کمک به ارتقای وضعیت سلامت روانی و بهداشت فردی و اجتماعی، پیشگیری از بروز آسیب‌های فردی و اجتماعی با اصلاح رفتارها و... است.

وی در پایان، نشست ادبی خوانش متون کهن پارسی با محوریت شاهنامه‌خوانی، عطار، سعدی، فردوسی، رمضان و رمضانیه‌ها در بهار 99، غنی‌سازی اوقات فراغت مخاطبان و برنامه مرهم دانش ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را از دیگر برنامه‌های پاتوق فرهنگی سازمان کتابخانه‌های رضوی عنوان کرد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا و ممنوعیت حضور در جمع، از طریق گفتگو در پیام‌رسان‌های مجازی، تولید فایل‌های صوتی، تدوین فایل‌های الکترونیکی و پاورپوینت‌های تصویری با موضوعات و مناسبت‌های خاص، معرفی کتاب و... در فضای مجازی ارائه می‌شود.

نشست‌های ادبی کتابخانه رضوی به سبک کرونایی

کتابخانه آستان قدس رضوی در ایام تعطیلات کرونایی، نشست‌های ادبی خود را به صورت مجازی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد و به گفته رییس اداره ترویج و توسعه ارتباطات فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، نشست‌های ادبی «خوانش متون کهن فارسی» و نشست‌های معرفی کتاب با عنوان «زنگ کتاب» که هر ماه به صورت حضوری در کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار می‌شد، در ایام تعطیلات کرونایی، به صورت مجازی و با حضور مجازی اساتید ادبیات و ادب‌دوستان برگزار شد.

محمدجواد قوی در این باره توضیح داد: نشست خوانش متون کهن با موضوعاتی همچون بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی، ماه مبارک رمضان و رمضانیه‎ها در بهار 1399، مصادف با ایام کرونایی در محیط مجازی برگزار شد.

وی از اساتید حاضر در این نشست‌ها که به صورت مشارکتی مجری برنامه‌ها بودند نام برد و اظهار داشت: دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم، رئیس انجمن ادبیات معلمان خراسان رضوی و مشاور کتابخانه تخصصی ادبیات؛ استاد محمدرضا خوشدل، نایب‌رئیس انجمن علمی ادبیات؛ دکتر محمدهادی زاهدی، رئیس اندیشگاه رضوی؛ دکتر علیرضا قیامتی، استاد دانشگاه و قائم‌مقام خردسرای فردوسی و دکتر احمد خواجه‌ایم، عضو هئیت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری اساتید این نشست‌های مجازی بودند.

قوی در بیان شیوه برگزاری این نشست‌ها تصریح کرد: علاقه‌مندان با نصب نرم‌افزار «ادوب کانکت» و وارد‌کردن لینک کانال اطلاع‌رسانی انجمن ادبیات خراسان، وارد جلسه می‌شوند و علاوه بر استفاده از سخنرانی اساتید، به خوانش اشعار و نیز پرسش و پاسخ می‌پردازند.

وی در توضیح چگونگی برگزاری «زنگ کتاب» در دوران کرونایی توضیح داد: کتابداران کتابخانه آستان قدس رضوی در ایام کرونایی در فضای مجازی به معرفی کتاب برای مخاطبان خود پرداختند.

قوی اضافه کرد: قصه‌خواني، معرفی کتاب و تهیه فایل‌های صوتی برای کودکان، نوجوانان، مادران و مربیان آن‌ها، از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود.

وی همچنین به شیوه برگزاری برنامه‌های زنگ کتاب اشاره کرد و گفت: این برنامه از طریق تولید فایل صوتی در قالب معرفي كتاب در 90ثانيه، معرفي و خلاصه كتاب ويژه معلمان و مديران دبستان، قصه‌گويي به صورت بازنویسی خلاصه کتاب برای کانال‌های مدارس، مهدکودک‌ها و مراکز تربیتی و فرهنگی برگزار شد.

گفتنی است که نشست‌های ادبی این سازمان تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

رونمایی از مدال‌های قهرمانی جهان‌پهلوان تختی

آستان قدس رضوی در پنجاه‌وپنجمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی خود از بازوبند پهلوانی و مدال‌های قهرمانی جهان‌پهلوان تختی رونمایی می‌کند.

هم‌زمان با روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، پنجاه‌و‌پنجمین برنامه سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی از بازوبند پهلوانی و مدال‌های اهدایی جهان‌پهلوان تختی موجود در گنجینه رضوی، به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی برگزار می‌شود.

دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این‌که 36 عدد مدال‌ قهرمانی از جهان‌پهلوان تختی در گنجینه مدال آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، تصریح کرد: با اهدای مدال‌های جهان‌پهلوان غلامرضا تختی بنا به وصیت وی و به دست خانواده ایشان به موزه آستان قدس رضوی، گنجینه مدال در این موزه شکل گرفت و پس از آن ورزشکاران و پهلوانان بسیاری به تبع جهان پهلوان تختی، جوایز، مدال‌ها و بازوبندهای پهلوانی خود را به این مجموعه اهدا کردند.

مهدی قیصری‌نیک اعلام کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و نیز درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی به نشانی museum.razavi.ir این آثار را مشاهده کنند.

گفتنی است گنجینه رضوی، بیش از 106هزار نسخه خطی، 65 هزار کتاب چاپ سنگی، 13میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی، بیش از 2میلیون نشریه ادواری و هزاران شی موزه‌ای را در خود جا داده است./864/ت303/ق

امیر خاکراه
ارسال نظرات