۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۶۵۴۹۰۴
محورهای مهم سخنان سخنگوی قوه قضائیه

از بررسی ادعای میرسلیم تا توضیحاتی درباره آزادی مایکل وایت و پرونده قتل رومینا اشرفی

از بررسی ادعای میرسلیم تا توضیحاتی درباره آزادی مایکل وایت و پرونده قتل رومینا اشرفی
غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری خود توضیحاتی درباره ادعای میرسلیم، آزادی مایکل وایت، پرونده قتل رومینا اشرفی و پرونده عیسی شریفی ارائه داد.

 به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، امروز با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.

* ادعای میرسلیم در دست بررسی است

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آقای میرسلیم از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مدعی شده است که یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس سابق به میزان ۶۵ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده‌‌اند، واکنش دستگاه قضایی به این موضوع چیست، گفت: دستور رسیدگی به این ادعا صادر شده است و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است. البته این موضوع جدید است اما در پایان رسیدگی نتایج به سمع و نظر عزیزان خواهد رسید.

وی افزود: اگر افراد از جرمی مطلع می شوند بهتر است به جای رسانه‌ای کردن به قوه قضائیه مراجعه کنند اما خود قوه قضائیه در این جرایم ورود کرده و بررسی خواهد کرد.

* توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آزادی مایکل وایت

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص آزادی مایکل وایت گفت: این اقدام یک اقدام انسان دوستانه در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت مصالح عمومی کشور بود و از نظر کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم استفاده شده است.

وی ادامه داد: مساعدت ما در قوه قضائیه به آزادی برخی از هموطنان بی‌گناه ما که در زندان‌های آمریکا زندانی بودند، کمک می‌کند. برای مثال دکتر طاهری و امثال هم.

اسماعیلی افزود: قوه قضائیه ارفاقاتی برای این فرد در نظر گرفت البته این اقدام پس از اخذ رضایت شاکی خصوصی انجام شد و رضایت شاکی خصوصی در این پرونده جلب شد. مایکل وایت مبتلا به ایدز بود و این احتمال وجود داشت که برایش حادثه‌ای رخ بدهد ولی خوشبختانه اینگونه نشد و فردی که دارای بیماری خطرناکی مثل ایدز بود به گونه ای زندانی بود که نه تنها بیماری اش تشدید نشد بلکه روند بهبودی را طی کرده و با استفاده از ارفاقات قانونی، آزاد شد.

وی اضافه کرد: موضوع زندانی و زندانیان با مسؤولیت قوه قضائیه است و بدون نظر قوه قضائیه در خصوص آزادسازی زندانیان، حرف زده نمی شود و بهتر است آقایان جایگاه خودشان را بدانند و از طرف قوه قضائیه، عده آزادسازی زندانیان اتباع بیگانه را ندهند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: قوه قضائیه خودش تصمیم می‌گیرد که کدام زندانیان می‌توانند آزاد شوند؛ البته ما از نظرات دبیرخانه شورای عالی امنیت استفاده می‌کنیم اما نهایتا تصمیم‌گیر خود قوه قضائیه است.

*تأیید حکم اعدام برای جاسوس افشاکننده مسیر تردد سردار سلیمانی

اسماعیلی در خصوص دستگیری یکی از جاسوسان آمریکایی هم گفت: اولا بگویم که آمریکایی‌ها و رژیم غاصب صهیونیستی برای جاسوسی تلاش می‌کنند اما نیروها و سربازان گمنام امام زمان(عج)، فعالیت این گروه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و اجازه تحرکات به این افراد نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اخیرا سید محمود موسوی مجد که هم به سرویس موساد و هم سرویس سیا وصل شده بود؛ این فرد در قبال گرفتن دلار آمریکایی به نفع این دو شبکه بیگانه، درحوزه‌های مختلف امنیتی و به‌ویژه در حوزه نیروهای مسلح از جمله سپاه قدس و همچنین از محل استقرار و ترددهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده بود و در اختیار سرویس‌های بیگانه قرار داده بود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: این فرد با حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد که حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد و این حکم به‌زودی اجرا خواهد شد تا اربابان این افراد ببینند که نتیجه این خیانت‌ها، چیست.

* به پرونده قتل رومینا اشرفی با قاطعیت رسیدگی می‌کنیم

سخنگوی قوه قضائیه درخصوص پرونده قتل رومینا اشرفی هم اظهار کرد: در این پرونده با قاطعیت به موضوع رسیدگی خواهیم کرد و این را می‌گوییم که برای ما نوع جنایت فرقی ندارد و هر کسی مرتکب جنایت و قتل شود ما به پرونده به طور قاطع رسیدگی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در لایحه حفظ کرامت بانوان آورده شده است که اگر قتل به گونه‌ای انجام شود که متهم قصاص نشود حتما مجازات باید تشدید شود؛ البته برخی از افرادی هم که یک روزی درباره عدم قصاص حرف می‌زدند و مطلب می‌نوشتند امروز داعیه‌دار قصاص پدر رومینا شده‌اند.

*  به‌زودی شاهد صدور حکم پرونده عیسی شریفی خواهیم بود

اسماعیلی درخصوص پرونده عیسی شریفی هم گفت: این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح است و به دادگاه ارسال شده است. تاکنون چهل جلسه دادگاه در این خصوص برگزار شده است و جلسات پایانی دادگاه است.

وی افزود: در این پرونده به زودی شاهد صدور حکم خواهیم بود. این پرونده دو متهم بازداشتی دارد و تعدادی از متهمان هم آزاد هستند.

ارسال نظرات