۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۵۵۱۸۱
معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران:

تحول و تعالی حوزه خواست امامین انقلاب است/حوزه باید به جایگاه اصلی خود برسد

تحول و تعالی حوزه خواست امامین انقلاب است/حوزه باید به جایگاه اصلی خود برسد
حجت الاسلام ارشاد با بیان اینکه تحول موجب پیشگیری از انزوای حوزه است، گفت: تحول و تعالی حوزه علمیه خواست امامین انقلاب است.

حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص اهمیت و ضرورت تحول‌آفرینی در حوزه علمیه، گفت: نظر مبارک رهبر انقلاب آن است که تحول باید به‌عنوان یک اصل قطعی در افق حوزه علمیه مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ایشان تحول را یک امر اجتناب‌ناپذیر می‌دانند زیرا تحول سنت الهی در آفرینش هستی و مانع رکود و درجا زدن بوده و موجب حرکت و پیشرفت افراد و اجتماع می‌شود. حضرت آقا معتقد هستند اگر بحث تحول در حوزه علمیه رخ ندهد نابودی و انزوای او حتمی خواهد بود.

حجت الاسلام ارشاد نخستین گام در تحول حوزه علمیه را تربیت مدیران کارآمد، انقلابی و جهادی در بدنه حوزه‌های علمیه دانست و ادامه داد: افرادی که به‌عنوان مدیران حوزه علمیه منصوب می‌شوند نه‌تنها باید از لحاظ علمی فاضل و در حوزه اخلاق مراتب عالیه اخلاق را طی کرده باشند بلکه در عملکرد نیز باید انقلابی، جهادی و آتش به اختیار عمل کنند و مبانی فکری امامین انقلاب و منویات نورانی ایشان را سرلوحه حرکت خویش قرار دهند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران به دومین گام تحول در حوزه علمیه اشاره و ابراز کرد: حوزه باید به جایگاه اصلی خود برسد و بتواند ملجأ و مأوای مردم باشد این امر با تربیت طلاب فاضل انقلابی مخلص امکان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: در قضایای اخیر سیل، زلزله و شیوع ویروس منحوس کرونا گوشه‌ای از این تحول را مشاهده کردیم و دیدیم که طلاب جهادی چگونه همانند دوران دفاع مقدس جان خودشان را بر کف دست گرفتند و در دفاع از جان و هستی مردم وارد میدان جهاد شدند.

حجت الاسلام ارشاد تقویت ارتباطات داخلی و بین‌المللی حوزه علمیه را یکی دیگر از عوامل تحول برشمرد و گفت: حوزه علمیه باید ارتباطات خودش را در عرصه داخلی و بین‌المللی تقویت کند؛ امروز حوزه شیعی تمام مرزها را درنوردیده و در بسیاری از کشورهای جهان حضوری فعال دارد ازاین‌رو تحول در حوزه‌های علمیه بسیار لازم و ضروری به شمار می‌رود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران با بیان به اینکه حوزه علمیه به‌عنوان مادر نظام محسوب می‌شود، عنوان کرد: برای اینکه انقلاب بتواند در مسیر رشد و تعالی خودش حرکت کند می‌طلبد حوزه علمیه به لحاظ فکری مبانی و اندیشه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی را باقوت و قدرت به بدنه حوزه و مردم تزریق کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در گام دیگر تحول حوزه می‌توان به مساله پژوهش و نگاه مستقیم به تولید علم که از سرشاخه‌های اصلی تحول به شمار می‌رود اشاره داشت؛ حوزه باید در تولید علوم انسانی اسلامی و سبک زندگی ایرانی اسلامی تلاش کند تا بتواند به یک سبک نوین جهت تعالی جامعه داخلی و بین‌المللی دست یابد./813/ت302/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
احسنت
0
0