۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۶۶۱۷۷۷
حجت الاسلام رهدار:

تعالی خانواده برپایه ایثار است

تعالی خانواده برپایه ایثار است
اصفهان - رییس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: غایت حکومت اسلامی عدالت نیست ایثار است، آمار پایین فرزندآوری کشور را تبدیل به سرزمین ارواح خواهد کرد و سرمایه اجتماعی تولید نمی کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوح اندیشه، شب گذشته در هیأت انصارالحسین(ع) مجموعه فرهنگی شهید آیت الله بهشتی اصفهان، با تأکید بر ضرورت تلاش زوجین برای ایجاد اعتماد به عنوان یک سرمایه اجتماعی، در محیط خانواده، گفت: جامعه به دو صورت می‌تواند اداره شود، مدل راحت آن برای حاکمان مدل قانون گرایی است.

وی ادامه داد: حکومت‌ها همواره برای قانون پذیر کردن مردم تلاش می‌کنند، یکی از بسترهای رایج جامعه پذیری قانون گرایی است، یعنی اگر همه ما به قوانین عمل کنیم، جامعه پذیر خواهیم شد، قانون همیشه و همه جا برای همه کس خوب نیست، اگر رهبران تاریخ که پیج های تاریخی را خلق کردند می‌خواستند قانون پذیر باشند، همیشه همه چیز یک دست بود و وضعیت موجود تاریخ امتداد پیدا می‌کرد.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به نپذیرفتن قانون وراثت در خلافت از سوی امام حسین(ع) تصریح کرد: دانشمندان و مبتکران اگر همان قانون های قبل از خود را عمل کنند هرگز به اختراع و ابداع نخواهند رسید، اختراعات و ابداعات علمی با شکست قوانین پدید آمده است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه قانون برای متوسطین جامعه است، اظهار کرد: افراد نابغه نمی‌توانند و نباید تابع قوانین باشند، کودکی که درس را به جای یک ساعت در چند دقیقه متوجه می‌شود وقتی قرار باشد یک ساعت بر سر درسی که یاد گرفته بنشیند در حقیقت توان و استعداد خود را هدر داده است.

وی خاطرنشان کرد: کسی که توان 15 ساعت کار کردن دارد اگر بخواهد مانند نرم جامعه 6 یا 8 ساعت کار کند و مابقی وقت خود را تلف کند دچار خطا و اشتباه شده است، بعضی باید از برخی قوانین تبعیت نکنند، به این معنا که خود را منحصر در قانون نکنند، رویکردهای جهادی ما ضد قانون نیست ولی فراقانونی است.

اسلام در کنار فقه به عنوان قانون، اخلاق را به عنوان مشی خانواده مطرح کرده است

حجت الاسلام رهدار انحصار و استمرار قوانین در خانه و خانواده را دارای تبعات منفی عنوان کرد و گفت: به همین دلیل در کنار قانون دین که در اسلام به آن فقه می‌گوییم، اسلام اخلاق را هم برشمرده است، بنابر فقه زن می‌تواند از همسرش برای کارهای خانه پول بگیرد اما اخلاق از زن می‌خواهد چنین کاری نکند، قانون برای مرز است اخلاق برای مشی است، قانون برای جایی است که کارد به استخوان می‌رسد، مشی زندگی ما باید اخلاقی باشد.

وی عدالت را بهترین ثمره‌ مترتب بر قانون دانست و تصریح کرد: جامعه و خانواده اگر به قانون عمل کنند ثمره آن عدالت خواهد بود، غایت مطالبه اسلام از جامعه و خانواده عدالت نیست، محبت است، محبتی چیزی فراتر از عدل است، حکومت جهانی امام زمان(عج) عدل نیست، ایثار است، عدل فرمولی است که ایشان برای گذر از ظلم پیش از ظهور استفاده می‌کنند تا به جامعه مهدوی برسند که بر مبنای ایثار و احسان است، فرمول حکومت امام زمان(عج) این چنین است.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به اینکه عدل به ما اجازه می‌دهد وقتی از راه حلال ثروتمند شده‌ایم در کنار کوخ کاخ بسازیم، اظهار کرد: اما ایثار به ما می گوید «توکز محنت دیگران بی غمی، نشاید که نامت نهند آدمی» یعنی ایثار به ما می‌گوید به جای کاخ ساختن به کوخ نشینان کمک کنیم، خانه ما نیز بر پای قانون نباید باشد بلکه برپایه ایثار و احسان باید باشد و این ایثار است که در خانه و خانواده سرمایه اجتماعی درست می‌کند.

حجت الاسلام رهدار در ادامه افزود: اینکه خانمها تا مسأله در خانه و خانواده رخ می‌دهد می خواهند حق خود را از طریق قانون بگیرند و سراغ قانون می روند مشکل‌ساز است، قانون به درد ثبات خانه نمی‌خورد بلکه عامل ثبات خانه محبت است، سلاحی که خدا برای احقاق حق خانم‌ها در خانه و خانواده آفریده است قانون نیست، اشک است.

وی با بیان اینکه فمینیست‌ها به خانم‌ها می‌گویند نباید گریه کنید و آنها را خلع سلاح کرده‌اند تا به سراغ قانون بروند، عنوان کرد: هرقدر هم خانمها بیشتر به سراغ قانون می‌روند طلاق‌ها و مشکلات پس از طلاق بیشتر می‌شود، خانم‌ها باید بدانند سلاحی به نام اشک دارند، حتی فرعون که انقدر سنگدل بود که ادعای خدایی داشت و تمام زنان حامله و بچه های آنان را کشت در مقابل اشک همسرش آسیه به زانو درآمد و اجازه داد حضرت موسی در خانه او بزرگ شود.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه به دوندگی ها و زمان بردن طی کردن مراحل قانونی برای احقاق حقوق زنان در خانه اشاره کرد و گفت: اگر زنان به جای اینهمه زمان پیگیری قانونی کردن چند ساعت اشک بریزند بدون شک مرد در برابر آنها منعطف خواهد شد، تجربه نشان داده است هرقدر زنان سراغ قانون بروند بیشتر متضرر خواهند شد.

زن به جای قانون باید با ناز کردن حق خود را بگیرد

حجت الاسلام رهدار زن را مظهر ناز کردن عنوان کرد و افزود: زن با ناز کردن می‌تواند بسیاری کارها را پیش ببرد، در خانه خانم‌ها باید به دنبال ایجاد بستر محبت بروند، قانونی که فمینیست‌ها به زنان آموخته‌اند خانه و خانواده را نگه نمی دارد، سرمایه اجتماعی خانواده قانون نیست محبت است، اشک بهتر می‌تواند محبت جلب کند تا قانون گرایی.

وی با اشاره به وجود چهار و نیم میلیون خانمی که سن ازدواج را رد کرده و چهار و نیم میلیون خانم مطلقه در کشور، اظهار کرد: در همین حدود هم خانم در سن ازدواج داریم، اما به این تعداد پسر در سن ازدواج نداریم، یکی از راه حل‌های این مسأله افزایش جمعیت است، پایین بودن جمعیت خانواده باعث می‌شود به ناگاه سرمایه اجتماعی ما از بین برود.

در حال تبدیل کردن کشور به به سرزمین ارواح هستیم

حجت الاسلام رهدار ادامه داد: با این وضعیت زاد و ولد پایین کشور، چند دهه دیگر کشور ما تبدیل به کشور ارواح خواهد شد، ما الان به لحاظ تاریخی در آستانه ورود به یک مرحله تمدنی هستیم، شیب تولید نسل ما اما در حال تبدیل کردن کشور به کشور ارواح است، علت این است که اهل گذشت و ایثار در خانه و خانواده نیستیم و حاضر نیستیم سختی‌ها فرزندآوری را قبول کنیم.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با تأکید بر ضرورت توجه به آینده کشور و جامعه، فرزندآوری را یک مسأله مهم در زمان کنونی برای تأمین آینده کشور برشمرد و تصریح کرد: ما امروز چرتکه قانون می اندازیم، نباید برای فرزندآوری بهانه بیاوریم، مشکل جامعه را باید ببینیم، همه مشکلات در چرتکه های علمی و قانونی حل نخواهد شد، بلکه برخی مشکلات را باید در فرهنگ و مدل ایثار و احسان حل کنیم، ما به تثبیت و تکامل خانواده فکر کرده‌ایم اما به تعالی خانواده فکر نکرده‌ایم، قانون برای تثبیت و تکامل است اما تعالی خانواده و سرمایه اجتماعی خانواده را در نظر نداشته‌ایم.

وی ایجاد سرمایه اجتماعی را وظیفه خانواده دانست و خاطرنشان کرد: با این روشی که در پیش گرفته‌ایم توان ایجاد سرمایه اجتماعی نخواهیم داشت، وظیفه همه ما است که باید در ایجاد سرمایه اجتماعی تلاش کنیم، وظیفه و زن و مرد و همه ما است که فرهنگ جامعه را درست کنیم، اگر فرزندان ما ازدواج کردند باید به فکر ازدواج همسایه ها و اقوام و خویشان خود باشیم تا مشکلات جامعه و کشور برطرف شود./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات