نقد سینما نداریم!
وحید جلیلی مدیر دفتر مطالعات جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی در گفتوگو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به فراوانی نقد فیلم و نبود نقد سینما بیان کرد: سینمای ایران با وجود محیط پیرامونی ضخیم و گستردهای که متشکل از سایتها و مجلات سینمایی متعدد است، متأسفانه تنها به نقد فیلم میپردازد؛ اما به نقد سینما توجهی ندارد.
وی یکی از مشکلات مهم سینمای ایران را نبود نقد سینما دانست و اظهار داشت: یک مشکل بزرگ که در سینمای ایران وجود دارد، نبود نقد سینما است، ما در ایران نقد فیلم داریم؛ اما نقد سینما نداریم.
سردبیر و مدیر مسؤول نشریه راه، در توضیح نقد سینما گفت: نقد سینما یعنی آنکه ما یک عکس هوایی و نگاهی جامع از سینما در تناسب با نیازهای جامعه بهوجود بیاوریم؛ به طور مثال ممکن است ما در یک سال ۱۰۰ فیلم سینمایی تولید کنیم و هر ۱۰۰ فیلم هم از همخوانی با معیارهای ارزشی انقلابی برخوردار است؛ اما شاید سینمای ما سینمای بدی ارزیابی شود.
وی از برنامه نداشتن صنعت سینمای ایران انتقاد کرد و ادامه داد: در سینمای ایران تخصیص درستی شکل نگرفته است و ما در یک سال ۱۰۰ فیلم درباره یک موضوع داریم، پس حوزهها، موضوعات دیگر، ساخت محتوای کودک و نوجوان و... چه میشود؟
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ضمن تعریف سینما، به لازمۀ وجود سه عنصر هنر، صنعت و رسانه در فیلمهای سینمایی اشاره کرد و بیان داشت: سینما را در دنیا به هنر، صنعت و رسانه تعریف میکنند، به این معنا که هر فیلمی باید هر سه را در خود جای دهد.
وی در ادامه توضیح داد: هنر به این معنا که باید استانداردهای زییایی شناختی لازم را دارا باشد، صنعت یعنی آنقدر سرگرم کننده باشد که مردم برای خرید بلیط رغبت کنند و از همه مهمتر کارکرد رسانهای آن است؛ به این معنا که متناسب با زمان و مکان خود باشند.
وحید جلیلی با اشاره به ضرورت توجه به کارکرد رسانهای سینما عنوان کرد: سینما باید با مقتضیات روز ملی در ارتباط باشد و ما بهترین مثالهای کارکرد رسانهای را در سینمای هالیوود مشاهده میکنیم.
وی ضمن بیان یک مثال دربارۀ کارکرد رسانهای سینمای هالیوود اظهار داشت: فیلمی مانند آرگو که حتی در برابر فیلم لینکلن اسپیلبرگ، بهترین فیلم سال شناخته میشود، تنها به دلیل کارکرد رسانهای و نسبت داشتن با منافع سیاسی آمریکا در زمان خود برگزیده میشود. با توجه به این نکته که فیلم آرگو از نظر هنری و سرگرمسازی (صنعت)، فیلم متوسطی است، اما چون قرار است علیه ایران تبلیغات وسیعی بشود وجه رسانهای فیلم بیشتر مورد توجه قرار میگیرد./ت302/ق