۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۶۶۷۷۹۳

مراسم بزرگداشت حجت الاسلام«محمدمهدی روشن» در فضای مجازی

مراسم بزرگداشت حجت الاسلام«محمدمهدی روشن» در فضای مجازی
لرستان - مدیر حوزه علمیه استان لرستان از برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی روشن در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا در لرستان، حجت الاسلام والمسلمین احد عبداللهی امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: مجلس ترحیم مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی روشن، امروز ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری و مداحی حاج عباس حیدرزاده مداح و ذاکر اهل بیت (ع)، در فضای مجازی برگزار خواهد شد.

وی با اعلام لینک برگزاری این مراسم به آدرس https://www.skyroom.online/ch/lums/nahad  یادآور شد: این مراسم با ابتکار حوزه علمیه لرستان و با همکاری حوزه علمیه خواهران، نهاد رهبری در دانشگاه های لرستان، سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان، اداره کل تبلیغات اسلامی، حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود. 

مدیر حوزه علمیه لرستان با بیان اینکه امید می رود که مردم مومن و فهیم استان با ستاد مقابله با کرونا همکاری های لازم را داشته باشند و از برگزاری مجالس ترحیم برای عزیزان و درگذشتگان به صورت حضوری خودداری کنند، خاطر نشان کرد: با برگزاری مجلس ترحیم به صورت مجازی می توانیم در قطع زنجیره ویروس منحوس کرونا سهیم باشیم.

پیکر شیخ روشن تشییع و به خاک سپرده شد

پیکر حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی روشن، امروز پس از اقامه نماز توسط حجت الاسلام والمسلیمن سید احمد رضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در استان لرستان بصورت محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی تشییع و در قبرستان صالحین خرم آباد به خاک سپرده شد.

زندگی نامه

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدمهدی روشن فرزند مرحوم حجت‌الاسلام شیخ مهر علی روشن، سال ۱۳۲۵ در روستای سراب شیخ علی از توابع شهرستان الشتر به دنیا آمد.

دوران ابتدایی را در روستا سپری  کرد و به دلیل محیط روحانی خانواده و شوق به یادگیری معارف الهی در سال ۱۳۳۸ راهی حوزه علمیه کمالیه خرم‌آباد شد. با طی کردن دروس مقدماتی خود را مستعد دریافت کمالات علمی از محضر عالمان دیار قم مقدس دید و سال ۱۳۴۱ رهسپار شهر علم و اجتهاد شد.

 حضور او در این سال مصادف با شکل‌گیری جریان  انقلاب اسلامی بود. وی در جریان حادثه خونین مدرسه فیضیه ۱۳۴۲ حضور داشت و از نزدیک شاهد دد منشی ایادی رژیم منحوس پهلوی بود.

 با وجود فوت پدرشان و مراجعت یکساله به شهرستان الشتر دوباره برای ادامه تحصیل و مبارزه در کنار سایر دوستان به قم برگشت و تا تابستان سال ۱۳۵۰ در قم به سر برد و از  دانش اساتید به نام بهرمند شدند.

با درگذشت آیت الله کمالوند شهر خرم آباد و دیار لرستان خلأ یک عالم مبارز و مجاهد نستوه را حس می کرد در این برهه از زمان برای رفع این خلأ با مقدماتی که روحانیت خرم آباد از جمله حاج آقای روشن ترتیب دادند، موجبات حضور شهید محراب آیت الله مدنی را برای سامان دهی و تربیت نسل انقلابی در شهر خرم آباد فراهم شد و با اصرار آیت الله مدنی کلاس های تابستانی مؤسسه فاطمیه و حوزه علمیه کمالیه را اداره و بعد از فصل تابستان و پایان کلاس ها به درخواست شهید مدنی در خرم آباد ماندگار می شود و تحصیلات و تدریس خود را را در حوزه کمالیه خرم آباد ادامه دهد.
 
فعالیتهای سیاسی قبل از انقلاب

۱- حضور در جلسات سخنرانی های حضرت امام (ره) و قرائت اطلاعیه ها و اعلامیه های مراجع تقلید.

2- سال ۱۳۴۴ بعد از بازگشت از قم در روستای پدری توسط عوامل ساواک تعقیب و منزل پدری وی را تفتیش و تعدادی از کتابهای مرحوم پدرش را با خود بردند و با اخذ تعهدی حاج آقای روشن را رها می کنند.

۳- در یک سفر تبلیغی در استان ایلام دستگیر و چند روز در زندان ژاندارمری و ساواک بازداشت و بعد با تعهد او را آزاد می کنند.

۴- در تاریخ یکم اردیبهشن ۵۵ بعد از دیدار با آیت الله شهید مدنی در نور آباد ممسنی، در گچساران دستگیر در ساواک و ژاندارمری آن دیار بازداشت و بعد از چند روز تحت الحفظ به خرم آباد منتقل و تحویل ساواک لرستان می شود. باز جویی ها شبانه روز شروع و قریب دو ماه و نیم در زندان انفرادی به سر می برد. در مدت بازداشت منزل را تفتیش و تعدادی کتاب و یک قطعه عکس حضرت امام (رض) و یک اعلامیه از لابه لای کتابها به دست می آوردند. تا تاریخ سوم آبان ۱۳۵۵ که دادگاه نظامی بدوی با دخالت افراد با نفوذ حکم به برائت داد، در زندان به سر می برد.

۵- در تاریخ ۱۹/۲/ ۵۷ طبق حکم کمیسیون امنیت استان به سه سال تبعید به زابل محکوم و با حفاظت تمام و اسکورت به زابل منتقل می شود. در زابل با حضور در یکی از مساجد آن شهر به امامت جماعت و سخنرانی مشغول و همین امر سبب تحریک عناصر ساوک می شود.

 6- در تاریخ ۲۱ مرداد ۵۷ بعد از نماز ظهر و عصر هنگام مراجعه به منزل توسط چند نفر از شهربانی و لباس شخصی حکم تبعید به سقز  به او اعلام می شود. به گونه ای که اجازه بردن خانواده را به وی نمی دهند. با توجه به اعتراضاتی که نسبت به حکم کمیسیون امنیت استان لرستان در موقع ابلاغ حکم می کند و با توجه به فشار سنگین مردم و تغییر دولت ستم شاهی دادگاه تجدید نظر حکم به بطلان رأی کمیسیون داده و در نتیجه در تاریخ ۲۵ مهر ۵۷ از تبعید به خرم آباد بر می گردد.

اهم فعالیت ها بعد از انقلاب

 ۱- با همکاری دوستان انقلابی و کوشا کمیته انقلاب اسلامی مرکز استان را فعّال و در آنجا شبانه روز مشغول فعالیت می شود.

۲ – در تاریخ  ۲۳ خرداد ۵۸ با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان به عنوان عضو شورای فرماندهی در سمت مسئول واحد اطلاعات و تحقیقات منصوب می شود.

۳ – با شروع جنگ تحمیلی در تاریخ ۲۰ / ۷ / ۵۹ به عنوان سرپرست عقیدتی سیاسی تیپ ۸۴ ارتش مستقر در خرم آباد منصوب و مشغول فعالیت می گردد.

۴ – در تاریخ ۸ / ۲ / ۱۳۶۰ طی حکمی به عنوان مسئول دایره عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری لرستان منصوب شد و در استانهای لرستان و همدان فعالیت خود را شروع می کند

۵ – در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۶۲ طی حکمی ریاست دایره عقیدتی سیاسی ناحیه ژاندارمری خوزستان به وی واگذار و از تاریخ یکم آذر ۶۲ مشغول به کار می شود و تا ۱۵ اردیبهشت ۶۳ در خوزستان به سر می برد.

۶- در دوران جنگ تحمیلی ۱۸ ماه و ۲۵ روز (۵۶۵ روز) در کنار رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ حضور پیدا می کند

۷- بعد از مدتی با اصرار زیاد ائمه جمعه استان و امام جمعه وقت خرم آباد مسؤلیت دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان را عهده دار و قریب ۱۰ سال در این دفتر با حداقل امکانات فعالیت می کند.

گفتنی است وی به دنبال ابتلاء به کرونا در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد بستری شده بود که به دلیل عوارض ناشی از ابتلاء به کرونا عصر روز سه شنبه دار فانی را وداع گفت./901/

 

ارسال نظرات