۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۶۶۸۵۴۲
مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان:

رضایت از مقدرات الهی سبب آرامش انسان می شود

رضایت از مقدرات الهی سبب آرامش انسان می شود
اصفهان - حجت الاسلام بهرامی گفت: توکل به خداوند، رضا بودن را به دنبال دارد و این مسأله سبب آرامش انسان در زندگی شده و برکات بسیاری به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام غلامرضا بهرامی مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، عصر امروز در جلسه مجازی شرح حدیث معراج، با اشاره به آثار توکل به خدا و ضرورت قطع امید انسان از غیر خدا، گفت: خداوند متعال به ما فرموده است نزد من چیزی بهتر از توکل و رضای با آنچه قسمت کرده‌ام نیست، اگر بنده در طول زندگی در همه امور به خداوند توکل کند رضایت را کسب می‌کند و اگر توکل نباشد رضایی هم نیست.

توکل عامل برکات در زندگی انسان است

وی در ادامه افزود: اگر تکیه گاه پناه و امید انسان غیر از خدا باشد حالت رضا هم برای او به وجود نمی‌آید، چون در امور مادی پایانی فرض نمی کند و در امور مادی به جایی می‌رسد که هر قدمی که بر می دارد طمع‌اش نیز بیشتر می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که تکیه و پناه انسان خدای مطلق و یکتا باشد کنارش رضا هم می آید و این دو به هم مرتبط است اگر توکل مطلق نباشد رضا هم برای انسان حاصل نمی شود، اگر مثل بسیاری از مردم توکل نسبی باشد، رضا هم نسبی خواهد بود، موضوع رضا برای انسان برکات مادی و معنوی فراوانی دارد.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) می فرماید کسی که به آنچه خداوند متعال برای او تقسیم کرده است راضی باشد، بدنش در راحت است و این برکت جسمی رضا است و از لحاظ روحی هم برکاتی دارد مثل اینکه دائماً در اضطراب نیست و خود را به سختی نمی اندازد.

وی با بیان اینکه در روایت آمده است که بنی آدم پیرمی شود ولی دو خصلت در آن از زنده و جوان می شود، تصریح کرد: یکی از این دو خصلت داشتن آرزوهای طولانی و بلند است که خود باعث افزایش اضطراب و کاهش آرامش انسان می شود، ولی انسانی که راضی به رضای حق است و راضی به آنچه که خداوند برای او مقدر کرده است در آرامش و استراحت روحی به سر می‌برد بنابراین هم روان آرامی دارد و هم جسم راحتی دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در ادامه افزود: آن چیزی که خداوند متعال مقدر کرده است حتما به ما می رسد چون او خدای جهان است و قضای الهی حتما به ما خواهد رسید اگر انسان راضی به قضای الهی باشد او مأجور است و ثواب آن را نیز می برد، حال اگر انسان راضی به قضای الهی نباشد قضای الهی به او می‌رسد ولی هیچ اجری هم نمی‌برد.

حجت الاسلام بهرامی با اشاره به اینکه رزق ما تقسیم شده است گفت: و برای ما قسمت مشخص شده است، حال اگر به این قسمت راضی باشیم طبق فرموده امام صادق(ع) اجر و پاداش می‌بریم و اگر راضی نباشیم، باز قضای الهی به ما می رسد، ولی اجری نمی‌بریم.

رزق انسان تنها در امور مالی نیست

وی در ادامه اظهار کرد: حال باید توجه کنیم که چه چیزی را خدا تقسیم کرده است، همه آنچه در این عالم است از ارزاق ظاهری، خارجی، مادی و معنوی همه رزق است که به ما می رسد، رزق فقط مادی نیست که بشود آن را محاسبه کرد مثلا پولی که در آخر ماه اضافه می آید، این قسمت بسیار کوچکی از رزق است، از چیزهایی که ائمه معصومین(ع) در همه ادعیه به ما تعلیم داده اند که از خداوند متعال بخواهیم رزق واسع است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان تصریح کرد: اما این رسم هم مادی است و هم معنوی، لذا اینکه می گوییم خداوند رزق را تقسیم کرده است منظور این نیست که کسی ثروتمندتر باشد و کسی مستضعف‌تر طبق روایات بهترین رزق سلامتی انسان است، هوش، حافظه، استعداد، خانواده سالم، طلبگی، توفیق عبادت و بندگی خدا، کتاب قرآن، توفیق تحصیل علم، همه اینها رزق است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات