۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۸۴۰۳۴
یادداشت:

سازمان تبلیغات سفیر انقلاب

سازمان تبلیغات سفیر انقلاب
در صد سال اخیر هزینه ها و بودجه هایی که صرف تبلیغات و شبکه‌های رسانه‌ای در دنیا شده است از هزینه‌هایی که برای تسلیحات و ادوات نظامی شده بیشتر بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اول تیرماه سالروز آغاز به کار و تشکیل سازمان تبلیغات اسلامی است. چهل سال قبل در اولین روز آغاز تابستان سال ۱۳۶۰ حضرت امام خمینی رحمة الله علیه فرمان تشکیل نهادی انقلابی را داد. از همین رو ایشان فرمودند مسأله تبلیغات یک امر مهمی است که می‌شود گفت در دنیا در راس همه امور قرار گرفته است و می توان گفت که دنیا بر دوش تبلیغات است. باید با تبلیغات صحیح اسلام را آن گونه که هست به دنیا معرفی نمایید، توجه داشته باشید که بالاترین چیزی که می‌تواند این انقلاب را در اینجا به ثمر برساند و در خارج صادر کند تبلیغات است، تبلیغات صحیح.

سازمان تبلیغات سفیر انقلاب

از این سخنان حضرت امام می توان این گونه دریافت که ایشان به خاطر دغدغه هایی که برای اعتلای فرهنگ اسلامی و ترویج روحیه انقلابی و تبیین و تبلیغ اصول اخلاقی و اعتقادی داشتند، دستور این امر مهم را صادر کردند.

امام عظیم الشأن به خوبی به اهمیت مسأله تبلیغات و رسانه پی برده بودند و از مهمترین موضوعات روز جهان به خوبی آگاهی داشتند. این آگاهی و فهم حضرت امام از دلایل تأسیس و راه‌اندازی نهادهای برآمده از قلب انقلاب اسلامی بود، که سازمان تبلیغات اسلامی یکی از مهمترین آنهاست. ایشان به خاطر وجود پروپاگانداهای شرقی و غربی ضرورت آغاز به کار سازمانی که تبلیغی و انقلابی و اسلامی باشد را بسیار بالا می دانستند.

امروز وقتی رشد و تکثیر عرفان های کاذب و بروز اسلام آمریکایی و انگلیسی را می بینیم، بیشتر به دور اندیشی و درایت امام پی می بریم. ایشان با وجود مشغله های زیاد و مسؤولیت های فراوان ۴۰ سال قبل جهان امروز را به خوبی شناخته بودند .

در صد سال اخیر هزینه ها و بودجه هایی که صرف تبلیغات و شبکه‌های رسانه‌ای در دنیا شده است از هزینه‌هایی که برای تسلیحات و ادوات نظامی شده بیشتر بوده است و این نشان می‌دهد که اگر اهمیت جنگ تبلیغاتی از جنگ نظامی بیشتر نباشد قطعاً کمتر نیست، به عنوان مثال یکی از مهمترین دسیسه هایی که بر ضد انقلاب اسلامی در طی این دهه ها شده و می‌شود نیرنگ های تبلیغاتی و رسانه ای است، از این رو برای مبارزه با این توطئه دشمن وجود دستگاه تبلیغاتی قوی که بتواند نقشه های دشمنان را خنثی کند لازم و ضروری است.

ارکان تشکیل دهنده این سازمان انقلابی سه رکن هستند: 1. هیأت امنا  2. رئیس سازمان  3. رکن نظارتی . ریاست سازمان تبلیغات اسلامی که بالاترین عضو اجرایی نهاد نیز هست با حکم مقام معظم رهبری به مدت ۵ سال تعیین می شود. تبیین رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری و ارائه پیشنهادها و بودجه سازمان به مراجع ذیصلاح، تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌های لازم اجرایی، وظایف محوله در چهارچوب قوانین و مقررات حاکم بر کشور و نصب و عزل معاونین و مسؤولین دفاتر و ادارات، افتتاح حساب نزد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تنها بخشی از وظایف و اختیارات رییس سازمان است.

مدت فعالیت سازمان از زمان تأسیس نامحدود بوده و انحلال و یا توقف ماموریت آن تنها با حکم مقام معظم رهبری امکان پذیر است.

سازمان تبلیغات اسلامی اهداف بلند مدت زیادی داشته و دارد اهداف فرهنگی بخشی از آن است.

نشر و ترویج فرهنگ اسلامی، نشر و ترویج علوم مختلف، نشر و ترویج ادبیات فارسی، نشر کتاب‌های کودک و نوجوان، نشر نخبگان و شناسایی به حمایت از اهل قلم و همچنین نشر تواریخ از اهداف فرهنگی این سازمان انقلابی است.

یکی دیگر از هدف های سازمان تبلیغات اسلامی بحث اقتصادی است. از اهداف اقتصادی سازمان هم می‌توان به ایجاد درآمد معقول اقتصادی و سرمایه گذاری، تلاش برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کتاب و ارتقاء سطح زندگی پدیدآورندگان کتاب اشاره کرد.

سازمان تبلیغات سفیر انقلاب

وقتی نگاهی به این اهداف و فعالیتها و دغدغه های سازمان تبلیغات می اندازیم بیشتر بر اهمیت تأسیس این نهاد پی می بریم.

مقام معظم رهبری در مورد اهمیت سازمان تبلیغات اسلامی می فرمایند ما معتقدیم این مجموعه که امروز به عنوان سازمان تبلیغات اسلامی گردهم آمده اند بالاترین و مهمترین مجموعه است که در طول تاریخ تبلیغاتمان داشته ایم.

و در پایان این که مسئله تبلیغات از تاریخ حیات بشریت تا به امروز همواره از نیازهای مهم جوامع بوده و از اجتماع انسانی جدا شدنی نیست. وجود تمام پیامبران از آدم ابوالبشر تا پیامبر خاتم برای تبلیغات دین خدا بوده است و به نوعی پیامبران و اصحاب و اعوان و انصارشان از مهم‌ترین تبلیغ گران تاریخ به حساب می‌آیند؛ از همین رو بهترین و مهمترین تبلیغات اشاعه و نشر فرهنگ دینی و الهی است که ادامه راه انبیا و ائمه معصومین است.

ارسال نظرات