۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۶۸۹۹۷۳

باید‌ها و نباید‌های زندگی موفق (۵)

باید‌ها و نباید‌های زندگی موفق (۵)
فرزند داری مانند مزرعه داری وباغداری است که از بذر، ریشه ونهال شروع و به سنبله یا میوه مفید به حال جامعه پایان می پذیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، خداوند در قرآن می فرماید"وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون َ" ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ رحم  ﻣﺎﺩﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻰ  ﺩﺍﻧﺴﺘﻴﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﻗﻠﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ ."لِّلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ يَهَبُ لِمَن يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاءُ الذُّكُورَ" ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺳﻴﻄﺮﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﻰ  ﺁﻓﺮﻳﻨﺪ، ﺑﻪ ﻫﺮ فرد ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺧﺘﺮ ﻋﻄﺎ ﻣﻰ  ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﺮفرد ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭘﺴﺮ ﻣﻰ  ﺑﺨﺸﺪ.

"أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا وَيَجْعَلُ مَن يَشَاءُ عَقِيمًا إِنَّهُ عَلِيمٌ قَدِيرٌ "ﻳﺎ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻰ  ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻧﺎﺯﺍ ﻣﻰ  ﻛﻨﺪ  ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻭ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ.

 قال رسول الله(ص) " تناکحوا تناسلوا تکثروا فإني أباهي بكم الامم يوم القيامة ولو بالسقط " ازدواج کنید نسل ایجاد کنید زیاد شوید زیرا من به شما(امت مرحومه)در روز قیامت در مقابل امتهای دیگر مباهات وافتخار می نمایم.

در بخش سوم از مباحث زندگی موفق به نبایدهای خانواده موفق بعد از فرزندداری رسیده ایم که لازم به ذکر است عنوان بعد از فرزندداری شامل دو صورت اصلی می باشد : 1- تربیت قبل از تولدفرزند(تربیت جنین)2 - تربیت بعد از تولدفرزند (تربیت کودک تا تحویل یک انسان مفید به حال جامعه است) و توجه به این دو صورت ضروری است چرا که؛ فرزند داری مانند مزرعه داری وباغداری است که از بذر و ریشه ونهال شروع وبه سنبله یا میوه مفید به حال جامعه پایان می پذیرد، لذا تداخل برخی مواردنبایدهادر بخش(3و1) و تداخل برخی موارد بایدهادربخش(2و4)تکرار موارد نخواهد بود زیرا رویکرد بحث و محوریت آن در بخش(3و4) جنین و فرزند است تا آخرین مرحله تربیت،  بر خلاف بخش (1و2)که رویکرد ومحوریت بحث خود زوجین وقبل از تشکیل جنین بود.

بخش سوم "بیان موارد نبایدها  در دو صورت (تربیت جنین وتربیت کودک)"

 صورت اول:

1-پرهیز از مال حرام(حتی شبهه ناک) و مصرف آن در مأكولات ومشروبات و ملبوسات و مسکن وغیره که آثار منفی درنطفه فرزند و مراحل بعد از آن دارند. قال الأمام الباقر(ع) "ماكان من مال حرام فهو شرك الشيطان" هرچه از مال حرام باشد شیطان در آن شریک است.

 2- پرهیز از مصرف مأكولات ومشروبات حرام و نجس  مانند خوردن گوشت خوک و مردار و نوشیدن مشروبات الکلی مانند خمر که عدم پرهیز والدین از این امور موجب قساوت وآالودگی شدید روح مانند بی غیرتی مرد و بی عفتی زن  و بالتبع آثار منفی در نطفه فرزند و مراحل بعد از آن دارد تا حدی که پزشکان متعهد جهان مصرف مشروبات الکلی را برای زنان باردار بسیار خطرناک می دانند زیرا با نابود ساختن ویتامین های مورد نیاز زنان باردار و جنین آنان، نوعاً فرزندان ناقص الخلقه که اختلالات روانی دارند به جامعه تحویل می دهند . البته مصرف دخانیات ومواد مخدر در زنان باردار نیز موجب عوارضی چون کم وزنی، کند ذهنی و بیماری های قلبی درجنین آنان و فرزندانشان می شود . "فلینظر الإنسان إلى طعامه"؛ "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْناَكُمْ وَاشْكُرُوا لِلَّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ"

 3- پرهیز از نیات وافکار پلید شیطانی بخصوص پرهیز زوجه که نطفه در رحم او قرار دارد .مانند الف، پیروی از گامهای شیطان که منجر به پیروی از امر او به فحشاء ومنکر می شود. ب، وعده  به فقروفحشاء. ج، ناسپاسی. د، زینت دادن دنیا وگناه "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَى مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ " ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﺍﺯ ﮔﺎم ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ ; ﻭ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﮔﺎم ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﺪ پس ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻋﻤﻞ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺒﻮﺩ ، ﻫﺮﮔﺰ ﺍﺣﺪﻱ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﭘﺎﻙ ﻧﻤﻰ  ﺷﺪ ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭘﺎﻙ ﻣﻰ  ﻛﻨﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ "الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ "ﺷﻴﻄﺎﻥ ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻭ ﻓﻘﺮ ﻣﻰ ﺗﺮﺳﺎﻧﺪ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺖ ﺍﻣﺮ ﻣﻰ  ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻭﻋﺪﻩ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺭﺯﻕ ﻣﻰ  ﺩﻫﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. "قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ.

4 - پرهیز از ارتکاب گناهان بویژه گناهان جنسی زیرا گناهان آثار بدی درپی دارند .

"وَذَرُوا ظَاهِرَ الْإِثْمِ وَبَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانُوا يَقْتَرِفُونَ"

باید‌ها و نباید‌های زندگی موفق (۵)

گرچه بین پزشکان جنین شناس و روانشناسان کودک شناس در مورد تاثیر پذیری جنین از احوالات وهیجانات روانی مادر اختلاف شده و منکرین تاثیر پذیری معتقدند ارتباط عصبی بین جنین ومادر برقرار نیست لذا احوالات روانی مادر نسبت به جنین وراثتی نخواهد بود لکن نظر حق این است که گرچه جنین و مادر ارتباط مستقیم روانی با هم ندارند ولی همین ارتباط غذایی که از طریق بند ناف کودک با دستگاه گوارش مادر است غیر مستقیم موجب ارتباط  روانی بین آن دو  می شود . مجمل کلام این است که اختلالات روانی و هیجانات روحی در تمام بدن مادر از جمله دستگاه گوارش اثر منفی گذاشته وبالتبع خون غیر متعادل غذای جنین می گردد و چون جسم و روح ارتباط تنگاتنگ با هم دارند لذا روح جنین بعد از حلولش در جنین بطور ِغیر مستقیم از حالات روحی وروانی مادر متأثر می گردد.البته روایات متعددی مدعای حق را قبل از صدها سال تایید نموده است.

  عن الصادق(عليه السلام) :"إياكم وتزويج الحمقاء فإن صحبتها بلاء و ولدها ضياع" بپرهیزید از ازدواج نمودن با زن احمق چرا که همنشینی او بلاء ورنج است و فرزندانش ضایع وبی هنرند.

5-پرهیز زوج از بکارگیری زوجه بویژه در زمان بارداری در کارهای بیش از حد طاقت وی مانند کارهای پی درپی ودشواردرمنزل  و پرهیز خود زوجه باردار از این کار که نوعا موجب سقط جنین وحتی سقط های متعدد در آینده  وعقیم شدن نیز می شود، قال امیر المؤمنين(عليه السلام) : ".....لا تُملّک المرأة من أمرها ما جاوز نفسها فإن المرأة ريحانة وليست بقهرمانة....." امور وکارهایی که بیش از حد توان زن است به او محول نساز چرا که زن گل بهاری است نه قهرمان زورمند وخشن . شایان ذکر است در راستای این امر طبق قانون تنظیم جمعیت خانواده که در 20 خرداد 1392 در مجلس شوری اسلامی به تصویب رسید زمان مرخصی زنان شاغل باردار از6 ماه به 9 ماه افزایش یافت با توجه به این امر که این مرخصی جزو سابقه شغل آنان محسوب شده وکمک هزینه زایمان وحضانت ونگهداری کودک نیز از طریق بیمه به آنان پرداخت می گردد (همراه با تاییدیه پزشکی)

صورت دوم " نبایدهای تربیت بعداز تولد فرزند(تربیت کودک تا تحویل فرد مفید به حال جامعه"

1-پرهیز والدین (یا سرپرست شرعی وقانونی کودک یتیم) از خوراندن کودک با شیر زن دیگری که دارای صفات رذیله خُلقیه( رفتاری)وخِلقیه(جسمانی) باشد ؛ قال رسول الله(ص) "لاتسترضعوا الحمقاء ولا العمشاء فإن اللبن يعدي" از زنان احمق و زنانی که چشمان ضعیف و آبریز دارند، زن شیرده برای فرزندان خود انتخاب نکنید زیرا شیر سرایت دهنده(این عیوب)به آنان است، البته این دو مورد بعنوان مثال ذکر شده اند وموارد دیگر از صفات رذیله مانند بخل وترس وغیره از این قاعده مستثنی نیستند.

 2-پرهیز والدین از تربیت جنسی فرزند به روش غربی وضد دینی مانند عریان یا نیمه عریان حاضر شدن والدین نزد فرزند ؛ عریان یا نیمه عریان نمودن فرزندان حتی در سن کودکی که موجب بی غیرتی پسر وبی عفتی دختر می شود و آموزش جنسی فرزندان حتی در سن کودکی با نمایش فیلم های سکس ومستهجن وبالاتر از آن انجام روابط جنسی در مقابل دید  فرزند با بی شرمی تمام که بر ادعای واهی خود بر این روشهای ضد تربیتی ناپسند استدلال نموده اند که تربیت جنسی از سنین کودکی باعث آمادگی بهینه وی برای ازدواج صحیح و نرمال می گردد و با این روشهای شیطانی  آزادی جنسی  وحشتناکی را به جامعه بشری تحمیل نمودند که قلم از نوشتن آن شرم دارد"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تُطِيعُوا الَّذِينَ كَفَرُوا يَرُدُّوكُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ فَتَنقَلِبُوا خَاسِرِينَ " اﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﻳﺪ ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ [ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻧﻪ ] ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻧﺘﺎﻥ ﺑﺎﺯﻣﻰ  ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ ، ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ. (آیه149)" بَلِ اللَّهُ مَوْلَاكُمْ وَهُوَ خَيْرُ النَّاصِرِينَ "ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍ ﻳﺎﺭ ﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺷﻤﺎﺳﺖ(از او اطاعت کنید) ﻭ ﺍﻭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻳﺎﺭﻱ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ(آیه150) سوره مبارکه آل عمران . قال رسول الله(ص) : "من تشبه بقوم فهو منهم " هر فردی خودش را شبیه قوم و گروهی کند از آنان بشمار آید.

3-پرهیز والدین از نگاه به عورت فرزندان خویش در سن تمییز(اعم از دختر وپسر ، گرچه دختر سریع به سن تمییز می رسد) و بالعکس.

4- پرهیز والدین از آزاد گذاشتن فرزندان در سن تمییز از نگاه آنان به عورت یکدیگر که موجب انحراف جنسی وبلوغ زودرس می گردد. (چه همجنس وچه غیر همجنس).

باید‌ها و نباید‌های زندگی موفق (۵)

5- پرهیز والدین از خواباندن فرزندان در یک بستر(چه همجنس وچه غیر همجنس) قال النبي(ص) : "الصبي والصبي، والصبي والصبية، والصبية والصبية يفرق بينهم في المضاجع لعشر سنين" و روي  "أنه يفرّق بين الصبيان في المضاجع لستّ سنين " لازم به ذکر است یک روش جمع بین دو حدیث (باقطع نظر از بحث سندی)این است:

الف. شروع ممانعت از همبستر شدن از سن شش سالگی و شدت آن در سن ده سالگی است.

ب. یا سن شش سالگی برای دختران که زودتر به حد بلوغ می رسند در این مورد شایسته تر از سن ده سالگی  برای پسران که دیرتر به حد بلوغ می رسند.

ج. یا بخاطر مزاج متفاوت پسران ودختران در مناطق جغرافیایی مختلف سرد وگرم واستوایی است.

د. یا بخاطر مزاج ژنتیکی آنان است که مزاج گرم یا دموی زودتر به انحراف جنسی می رسند . در هر صورت احتیاط شرط عقل است وخصوصاً با این مقتضیات زمانی شش سال مناسب تر است (والله أعلم) از امثال این حدیث شریف که با توجه به پوشش مناسب آنان از همبستر شدن ممانعت شده به طریق اولی از عریان شدن آنان یا نگاه نمودن آنان به عورت یکدیگر باید ممانعت شود و رسول وخلفاء راستین علام الغیوب بهتر می دانند که چه آثار وپیامدهای وحشتناک روحی وجسمی فرزندان ما را تهدید می کند

 6.  پرهیز والدین از حمام بردن فرزندان جنس مخالف خود در ابتداء سن چهار سالگی(پدر دخترش را ومادر پسرش را) ولی در صورت مماثل بودن در جنس(پدر پسرش را ومادر دخترش را) اگر همراه با ستر عورت شرعی طرفین باشد بلامانع است. (توجه: قاعده جامع شرعی داریم که نگاه ریبه وشهوت آلود مطلقا حرام است ولو نسبت به محارم و فرزندان)

7. پرهیز والدین از اینکه اجازه دهند فرزندان دخترشان به سن شش سال وفرزندان پسرشان بعد از گذشتن سن هفت سال مورد بوسیدن افراد بیگانه از جنس مخالف خود باشند " قال النبي(ص) : "إذا بلغت الجارية ستّ سنين فلايقبّلها الغلام(مراد جنس مخالف است) والغلام لا تقبّل المرأة إذا جاز سبع سنين " هنگامی که دختر به سن شش سالگی رسید نباید پسر نوجوان(وبه طریق اولی مرد بیگانه) او را ببوسد وهنگاهی که پسر از سن هفت سالگی گذشت نباید زن( وحتی دختر ممیز) وی را ببوسد.

8.  پرهیز والدین از پوشاندن لباس جنس مخالف به فرزندان خویش که موجب مبدل پوشی آنان در سن بلوع وحتی موجب انحراف جنسی آنان خواهد شد.

9. پرهیز والدین از اظهار اختلافات خانوادگی در نزد فرزندان که آثار روانی چون استرس های متوالی، دوقطبی شدن، از دست دادن شخصیت اجتماعی، افسردگی، عدم تمایل به ازدواج وحتی انحرافات جنسی را برای فرزندان فراهم می سازد.

10. پرهیز والدین از خلف وعده به فرزندان که موجب نفاق وفریبکاری ودرغگویی آنان حتی در زندگی مشترک خودشان خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید طالب موسوی ملکی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
عرض سلام و احترام خدمت کارکنان پر تلاش خبرگزاری رسا،و تشکر از زحمت های بسیارانی.لطفا سعی کنید از غلط های تایپی در متون مصاحبه یا ...جلوگیری نمایید.زیرا این کار اولا سوژه برخی افراد ناباب و سودجو می شود و ثانیا از عظمت متن و حیثیت خبرگزاری می کاهد.زیرا دشمنان اسلامی و حوزوی از کوچکترین خطاهای هر چند سهوی در زمان مناسب سو ءاستفاده خواهند کرد.حقیر منظورش این نیست که خدای ناکرده توجه در این امور صورت نمی گیرد.بلکه دقت بیش تری در مصاحبه ها و تایپ صورت گیرد .بنده به عنوان یک خواننده مطالب زیبای شما بارها این جريانات را مشاهده و تجربه کرده ام.به خاطر همین هم تذکر دادم.با تشکر مجدد و آرزوی توفیق و سربلندی روز افزونتان
0
0