۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۹۱۴۸۹
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

پنج روش برای تذکر دادن و هدایت افراد

پنج روش برای تذکر دادن و هدایت افراد
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: همه ما باید مانند پیامبر اکرم(ص) حریص به هدایت دیگران باشیم و در زمانی که افراد مبتلا به سختی هستند آنها را یاری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جمع عزاداران نبوی، با اشاره به زندگی پر فراز و نشیب جناب سلمان فارسی و تلاش ایشان برای رسیدن به پیامبر اکرم(ص) گفت: سختی به دو معنا یا مصداق دارد، یکی از مصادیق آن گناه کردن است چرا که کسی که گناه می‌کند خود را به سختی عواقب گناه مبتلا کرده است.

وی در ادامه افزود: معنای دیگر سختی‌ها و فشارها و مشکلات زندگی است، روایت می‌فرماید پیامبر اکرم(ص) زمانی که به سختی گرفتار می‌شویم ناراحت ما مسلمانان هستند. این ویژگی باید درون همه ما وجود داشته باشد و در هر دو صورت نباید بی تفاوت باشیم، وقتی سختی کسی را مشاهده می‌کنیم باید یاری رسان او باشیم.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه وقتی کسی مبتلا به گناه می‌شود باید به فکر هدایت او و نجات او از عذاب آخرت باشیم، اظهار کرد: روایت می‌فرماید پیامبر اکرم(ص) حریص بر شما هستند. حرص به معنای طلب شدید و خواستن زیاد است، حرص زمانی بد است که متعلق به دنیا باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) حرص بر هدایت امت خود داشتند، یهودی بر سر ایشان خاکروبه و زباله می‌ریخت، ایشان عکس العملی نداشتند علیه او چرا که حرص بر هدایت او داشتند و در نهایت هم آن یهودی را به اسلام هدایت کردند. وقتی پیامبر اکرم(ص) اینگونه حریص بر هدایت است همه ما باید اینگونه حرص داشته باشیم برای هدایت افراد و مسیر هدایت را برای شخص فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه پنج روش برای هدایت وجود دارد، تصریح کرد: راه اول هدایت تذکر زبانی است، راه دوم تذکر کتبی است که بسیار کاربرد دارد، یک مورد آنجایی که در ادارات، مدارس یا دانشگاه افراد می‌گویند اگر به بالا دست خودمان تذکر بدهیم اخراج خواهیم شد یا با مشکلاتی مواجه می‌شویم، باید در چنین شرایطی از تذکر کتبی استفاده کرد، گاهی هم برای حفظ آبروی شخص نیاز داریم از تذکر کتبی استفاده کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر راه تذکر دادن منحصر به این باشد که به دیگری بگوییم باید این کار را انجام بدهیم و استفاده از واسطه برای تذکر و هدایت سومین روش است که اگر چاره‌ای جز آن نباشد غیبت محسوب نمی شود و می‌تواند مؤثر باشد.

آیت الله مهدوی استفاده از ابزارهایی نظیر فضای مجازی و تلفن را چهارمین روش هدایت و تذکر عنوان کرد و گفت: پنجمین روش برای شرایطی است که امکان توضیح کامل موضوعی نیست یا نیازمند تخصصی است که ما از آن برخوردار نیستیم، در این شرایط می‌توانیم از کتاب برای هدایت افراد استفاده کنیم و اثرگذاری خاص خود را دارد.

وی در ادامه افزود: پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) بسیار رئوف و مهربان نسبت به مردم بودند و این موضوع باعث محبوبیت ایشان شده بود و همه در تلاش بودند تا به نحوی با ایشان معاشرت داشته باشند. بعضی افراد در جمع خوش اخلاق هستند اما متأسفانه در خانه و در میان خانواده اخلاق مناسبی ندارند و این رویه هم اشتباه است./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات