۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۹۱۹۷۶

عصرغیبت، دوران محرویت یا عصر فضیلت

عصرغیبت، دوران محرویت یا عصر فضیلت
حجت الاسلام و المسلمین کلباسی گفت: دوران غیبت نه تنها دوران محرومیت و محدودیت نیست، بلکه ویژگی برای کسب فضیلت های بالاتر از عصر ظهور است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین کلباسی ریاست مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به نگاهی نو به فلسفه غیبت گفت: یکی از مباحثی که در بحث غیبت از گذشته های دور مطرح بوده، فلسفه غیبت است، اینکه چرا باید امامی در غیبت باشد.

وی با بیان اینکه چرا باید در عصر آخرالزمان با پدیده غیبت روبه رو باشیم، ادامه داد: غیبت سری از اسرار الهی است و در روایات آمده است تا غیبت به پایان نرسیده، سِرّ آن مشخص نخواهد شد، علاوه بر سرالهی بودن آن به مواردی همچون آزمایش مردم، تحت بیعت نبودن امام نیز ذکر شده است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر سِرالهی بودن امر غیبت را جدا کنیم، بقیه موارد در مقام ساکت کردن و اقناع مخاطب است ولی تمام این موارد هیچکدام منحصر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی با بیان اینکه دوران غیبت را عصر محرومیت بیان و ذکر شده است، تصریح کرد: ایمان در عصر غیبت بسیار ارزشمند از ایمان در عصر ظهور است، یعنی دوران غیبت نه تنها دوران محرومیت نیست بلکه ویژگی برای کسب فضیلت های بالاتر از عصر ظهور است.

وی اذعان کرد: نباید عصر غیبت را عصرمحرومیت و محدودیت معرفی کنیم چرا که؛ وظایف مشخص و رجوع به عالم و ولی فقیه مشخص و فضیلت آن هم فوق العاده است و انتظار می رود با وجود فضیلت فکری، این ظرفیت را برای تمدن سازی فراهم کند.

 حجت الاسلام و المسلمین کلباسی در پایان اظهار کرد: حکومت و تمدن فاطمیان و صفویه برپایه اندیشه مهدوی شکل گرفته و صفویه با تفکر مهدوی توانست دگرگونی فوق العاده ای در تاریخ ایران پدید بیاورد.

ارسال نظرات