۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۹۵۳۱۱
مدیر پروژه پایگاه کتابخانه دیجیتال نور مطرح کرد؛

هوش مصنوعی در اختیار محققین

هوش مصنوعی در اختیار محققین
حجت الاسلام طباطبایی گفت: هوش مصنوعی استفاده شده در این پایگاه این قابلیت را به کاربرانش می‌دهد که بتوانند جستجو های دقیق را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از نسخه جدید پایگاه کتابخانه دیجیتال نور، دوشنبه ۲۴ آبان برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام سید مصطفی طباطبایی مدیر پروژه پایگاه کتابخانه دیجیتالی نورگفت: ۱۵ سال از راه اندازی این پروژه گذشته است و این پایگاه بعد از ۱۳ است که به روز رسانی شده است.

وی در ادامه بیان داشت: ۱۳ سال قبل مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نسخه اولیه این پایگاه را منتشر کرده بود، اما امروز و در این مراسم نسخه به روز رسانی شده آن رونمایی می‌شود.

حجت الاسلام طباطبایی اظهار داشت: برآورد اولیه در کتاب‌های علوم اسلامی و انسانی در حدود ۱۰۰ هزار کتاب است که البته تا حدود قرن ۱۱ می‌باشد.

مدیر پروژه پایگاه کتابخوانه دیجیتالی نور گفت: در این پایگاه ۷۰۰۰۰ هزار کتاب بارگذاری شده و اگر بخواهیم بدون فضای مجازی این کتاب‌ها را جمع کنیم فضای زیادی را اشغال می‌کند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر فضای زیاد کتاب‌ها، محققین برای استفاده از این کتاب‌ها دچار مشکل هستند و اگر فضای مجازی نبود پیدا کردن کتاب و استفاده از آن برای محققین، دردسر مضاعفی را برای آنها پدید می‌آورد.

حجت الاسلام طباطبایی اظهار داشت: جالب است که اعلام کنیم میزان بازدیدی که از کتابخانه نور انجام می‌شود در حدود ۵ هزار بازدید بوده و در حدود ۴۰ درصد این بازدید‌ها برای کشور‌های اسلامی است.

هوش مصنوعی در اختیار محققین

وی در ادامه افزود: بیشتر بازدید‌هایی که از کشورهای اسلامی از این بخش انجام شده، متعلق به کشور‌های عرب‌زبانی، مثل: عربستان، الجزایر، مصر و سوریه بوده است.

مدیر پروژه پایگاه کتابخوانه دیجیتالی نور گفت: برای محققین فضای مجازی بهتر و آسان‌تر بوده و این افراد می توانند کار‌های تحقیقی خود را بر این بستر انجام دهند، زیرا هم تحقیق آن‌ها جامع‌ خواهد بود و هم تحقیقی با سرعت بالا انجام خواهند داد.

حجت الاسلام طباطبایی اظهار داشت: در این پایگاه از هوش مصنوعی بهره برده شده که این قابلیت قابلیت بسیار مهمی است که این پایگاه را با نسخه قبلی آن متفاوت کرده است.

وی درادامه افزود: هوش مصنوعی استفاده شده در این پایگاه این قابلیت را به کاربرانش می‌دهد که بتوانند جستجوهای دقیقی را انجام داده و کتاب‌هایی که مرتبط با آن کتاب جستجو شده بوده را مشخص کنند.

مدیر پروژه پایگاه کتابخوانه دیجیتالی نور گفت: با استفاده از هوش مصنوعی که در این پایگاه، کابران می‌توانند آیاتی که در کتاب‌های دیگر بیان شده است رو به صورت لیستی دریافت کرده و یا احادیث مرتبط را نیز در جستجو‌های خود ببینند.

حجت الاسلام طباطبایی در پایان اظهار داشت: هر کدام از این جستجو‌ها اگر به آیات رسیده شود به پایگاه جامع قرآنی متصل می‌شود و اگر به احادیث ختم شود به پایگاه جامع احادیث نور متصل می‌شود.

ارسال نظرات