۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۹۵۵۸۰
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

اهتمام به عدالت اجتماعی زمینه‌ساز کاهش مفاسد اقتصادی است

اهتمام به عدالت اجتماعی زمینه‌ساز کاهش مفاسد اقتصادی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام نجفی زاده عدالت اجتماعی را زمینه‌ساز کاهش مفاسد اقتصادی دانست و گفت: اگر حساسیت نسبت به عدالت کاهش نمی‌یافت، شاهد بسیاری از مفاسد نبودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون عدالت در جامعه، به تبیین گام‌های ابتدایی تحقق عینی عدالت اجتماعی پرداخت.

وی اظهار کرد: در این راستا باید اذهان عمومی به‌ویژه نخبگان و همچنین بدنه فعال جامعه یعنی جوانان نسبت به الزامات تحقق عدالت واقع‌بینانه‌تر شود، ضمن اینکه مطالبه عدالت زمانی کارساز است که نه‌فقط از شعارزدگی خلاص شده و وارد مدار عقلانیت شود، بلکه در هر شرایطی خود را متعهد به حفظ اخلاق و شرع بداند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده با بیان اینکه برای تحقق این مهم باید تصویر جامع و منسجمی از معارف اسلامی درزمینهٔ عدالت اجتماعی ارائه شود، تصریح کرد: باید با مراجعه به ادله معتبر و قرار دادن آن‌ها در یک منظومه فکری به کمک استدلال‌های عقلی از لایه‌های عمیق‌تری از تفکر اسلامی در عرصه عدالت رونمایی شود.

وی خاطرنشان کرد: در این رونمایی باید بر دو جنبه ورود به لایه‌های عمیق‌تر دیدگاه اسلام به عدالت اجتماعی و استخراج گوهر دیدگاه اسلام در این باب در قالب یک نظریه متقن و منسجم و متمایل سازی مباحث نظری صرف به مباحث عملی و معرفی ظرفیت‌های تفکر اسلامی برای عینیت بخشیدن به عدالت بدون عقب‌نشینی از اصول اهتمام داشت.

حجت‌الاسلام نجفی زاده اضافه کرد: همچنین لازم است مرز میان تفکر اسلامی در باب عدالت با تفکرات غیر اسلامی با لحاظ جنبه‌های جامعه‌شناختی و سیاسی با رویکرد نقد صریح‌تر دیدگاه‌های غیر اسلامی معاصر نسبت به عدالت اجتماعی و نشان دادن تفاوت‌های نظریه اسلامی در باب عدالت با سایر نظریه‌ها پررنگ شود.

عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: علاوه بر این باید در راستای تحقق عینی عدالت اجتماعی راهکارهای هموار شدن ورود به ساحت عمل و تبیین روش‌های تحقق عدالت بررسی و تبیین شود.

وی با اشاره به اینکه همچنین باید انطباق مباحث با شرایط عینی انقلاب اسلامی باید مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: واقعیت‌های حاکم بر جمهوری اسلامی اعم از دستاوردهای آن در عرصه عدالت و نیز موانع تحقق عدالت باید بررسی و ارائه شود؛ زیرا برای سخن گفتن از عدالت در فضای انقلاب اسلامی، واقع‌بینی حکم می‌کند که نقاط قوت و دستاوردها در کنار نقاط ضعف و کاستی‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده افزود: با وجود آنکه کارنامه جمهوری اسلامی در باب عدالت اجتماعی نمره مقبولی نمی‌گیرد؛ اما نادیده انگاشتن اقدامات متنوعی که در طول چهل‌ودو سال گذشته به‌منظور تحقق عدالت اجتماعی در ایران صورت گرفته است، ظلم به جمهوری اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر امروز اهمیت مطالبه عدالت و غفلت زدایی از این عرصه کلیدی امری غیرقابل‌انکار محسوب می‌شود و اگر در طول این چهار دهه حساسیت‌ها نسبت به عدالت اجتماعی کاهش نمی‌یافت، امروز شاهد بسیاری از مفاسد نبودیم./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات