۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۶۹۵۷۷۴

آپارتمان اشتراکی پدیده اجتماعی جدید در تهران

آپارتمان اشتراکی پدیده اجتماعی جدید در تهران
ابهری گفت: با توجه به گرانی خرید و رهن خانه با ظهور آپارتمان های اشتراکی میان خانوار ها مواجه هستیم که آثار آسیب های تربیتی و رفتاری به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا،«مجید ابهری» متخصص علوم رفتاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان از رواج آپارتمان های اشتراکی خبر داد و گفت:با توجه به افزایش قابل توجه اجاره بها مخصوصا در تهران، عده ای از خانواده ها که  اجبارزندگی در پایتخت به دلیل کسب و کار خود را دارند و  به دلیل عدم استطاعت پرداخت کرایه یا خرید آن به صورت اشتراکی آپارتمان خریداری یا رهن می کنند.

 

او افزود: دو یا سه خانوار به صورت مشترک آپارتمانی را خریده یا رهن کرده و در کنار یکدیگر زندگی می کنند. به دلیل به وسعت محدود این آپارتمان ها که 60 یا 70 متری هستند با مشکلات همزیستی در کنار یکدیگر به لحاظ فرهنگی و رفتاری مواجه هستیم که موجب بروز آسیب های نوظهور در جامعه می شود.

 

ابهری بیان کرد:مهمترین آن آثار رفتاری است که بر فرزندان می گذارد وشاهد تقابل ها رفتاری همسران با یکدیگر می شویم.این خانواده ها که ممکن است قرابت سببی، نسبی یا همشهری داشته باشند و در نهایت کلی به دلیل همسایگی سابق هیچ گونه قرابت خونی یا همشهری نداشته باشند. همین فاصله ها موجب بروز آسیب های و عوارض رفتاری می شود.

 

این آسیب شناس تصریح کرد:فضای محدود آپارتمان ها، مشکلات تقسیم فیش آب، برق، گاز، خورد و خوارک موجب بروز تضاد و تقابل های رفتاری می شود که مشکلات جدیدی را برای این خانوارها به وجود می آورد.

 

ابهری گفت:باید با توجه به این موضوع و شناسایی اینگونه خانواده ها و در اختیار گذاشتن خانه های ارزان قیمت و کاهش تورم در جامعه تا حدی از مشکلات این خانواده ها را حل کند واز بروز آسیب ها پیشگیری کند.

 

او افزود:اینگونه همزیستی ها در آپاتمان های مشترک در جنوب وشرق تهران یا شمال شرقی و غربی بیشتر به چشم می خورد که آپارتمان های نقلی زیاد وجود دارد.

 

ابهری ادامه داد:از طرفی آثار سوی اینگونه همزیستی ها در آپارتمان های مشترک بر روی جامعه از لحاظ تربیتی، تضاد رفتاری باید مورد توجه قرار گیرد. آثار متقابل رفتارها به یکدیگر مخصوصا بر روی فرزندان باعث بروز مشکلات رفتاری در جامعه خواهد شد.

 

او یاد آور شد:در بسیاری از اوقات اینگونه خانواده ها هیچ گونه ارتباط سببی و نسبی نداشته است و باعث ظهور مشکلات رفتاری، کلامی، تربیتی و آموزشی در میان آن ها می شود و ممکن است زندگی خانوادگی را هم فرو پاشد.

ارسال نظرات