۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۷۰۵۷۴۳
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

اهمیت ویژه مسأله آب برای اصفهان / اقدامات مجلس در حوزه بهداشت و سلامت

اهمیت ویژه مسأله آب برای اصفهان / اقدامات مجلس در حوزه بهداشت و سلامت
اصفهان _ شیخی با اشاره به بحران های پدید آمده در اصفهان ناشی از خشکی زاینده رود گفت: موضوع آب برای اصفهان امری حیاتی است و یک موضوع تزیینی نیست و باید در سطح ملی حل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه تقنین و نظارت وظیفه اصلی نمایندگان مجلس است و پرداختن نمایندگان به حواشی در کلان به ضرر مردم است، گفت: مهمترین مسأله استان اصفهان و حتی کشور آب است، من یک پزشک هستم و به فراخور تحصیلاتی که داشتم و مواجهه با بیماران سرطانی برای من محرز است که یکی از مهمترین دلایل ایجاد بیماری‌های صعب العلاج مثل سرطان نبود آب و هوای سالم است.

وی در ادامه افزود: جزء لاینفک برای داشتن سلامتی آب و هوای سالم است و یکی از مشکلات کشور ما همین بحث آب و هوا است. هنوز رویکردی تخصصی برای حل این معضل وجود ندارد و من درخواست فراکسیون دیپلماسی سلامت را در مجلس را دادم و ریاست آن را برعهده دارم و مسیر خوبی در این فراکسیون طی شده است.

آب مسأله ای حیاتی برای اصفهان است

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه دستگاه‌های دخیل در آلودگی هوا بنابر قانون وظایفی برعهده داشته و باید پاسخگو باشند، اظهار کرد: نزدیک به ۱۵ دستگاه را به مجلس دعوت کردیم و تعدادی از نمایندگان اصفهان نیز حضور داشتند. متوجه شدم اکثر نمایندگان حاضر در مجلس تصور صحیح از شرایط شهرهایی مثل اصفهان در زمینه آب و آلودگی هوا ندارند، آب و آلودگی هوا برای مردم اصفهان حیاتی است اما بعضی در مجلس تصور می‌کنند یک مسأله زینتی و توریستی است.

شیخی در ادامه افزود: سلامت مردم اصفهان مستقیماً به زاینده رود وابسته است، واقعیت این است که مردم اصفهان همانقدر که به لحاظ عاطفی وابسته به زاینده رود هستند زندگی‌شان هم به این رودخانه وابسته است اما سالها است این حق مردم و حق آبه اصفهان نادیده گرفته شده است. ندادن حق آبه اصفهان تعادل محیط زیست را برهم زده و اقلیم را از بین برده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: باید نمایندگان از نزدیک زاینده رود را مشاهده و لمس می‌کردند و نمایندگانی از فراکسیون محیط زیست و زنان به اصفهان سفر کرده و از نزدیک با مشکلات استان اصفهان آشنا شدند و واقعیت‌های مشکلاتی که در زمینه محیط زیست و آب و هوا در اصفهان وجود دارد را لمس کردند.

نیازمند سیاستگذاری کلان در سطح ملی برای حل مشکل آب هستیم

وی ادامه داد: در دولت قبل وزرا حاضر نمی‌شدند برای پیگیری مشکلات اصفهان به اصفهان سفر کنند، اما در دولت جدید پیش از استقرار دولت نامه ای به رییس جمهور نوشتم و مورد توجه و پیگیری واقع شد. قول فرمانداری‌ها را برای شرق اصفهان داده بودم و با پیگیری استانداری و پیگیری در وزارت کشور موفق شدیم برای این مناطق فرمانداری داشته باشیم تا بتوانند حقوق خود را بهتر پیگیری کنند.

رییس فراکسیون دیپلماسی سلامت، با اشاره به حضور وزیر نیرو در اصفهان، تصریح کرد: نگاه ملی و سیاستگذاری کلان برای کل کشور و حل مشکل آب یک مسأله ضروری است و باید اقلیم ما به آنچه از دل طبیعت بوده است بازگردد، قرن‌ها پیش شیخ بهایی که یک مجتهد و دانشمند بوده است حق آبه‌ها را برای زاینده‌رود به منظور توجه به اقلیم کشور طراحی کرده است اما در عصر ما با اشتباهاتی باعث شده‌ایم زاینده‌رود به چالش کشیده شود.

شیخی با اشاره به وجود معضل فرونشست در اصفهان، عنوان کرد: برهم زدن شرایط طبیعت تبعات غیرقابل جبرانی برای شهر داشته است، خشکی زاینده‌رود ۲ درجه افزایش دما را به دنبال داشته است که تبعات منفی برای شهر و کشور داشته است. باید نگاه مسؤولان به موضوع آب یک نگاه فرااستانی، کلان ملی و برای منافع مردم و در راستای نگاه داشت منابع طبیعی و محیط زیست باشد.

رشد ابتلا به سرطان در اصفهان

سخنگوی کمیسیون بهداشت به نقش آب و محیط زیست در سلامت جامعه و مردم اشاره کرد و گفت: متأسفانه سرطان در اصفهان به دلیل مشکلات زیست محیطی زیاد شده است، در خصوص درمان سرطان باید نیاز به آگاهی بخشی در جامعه هستیم و در فراکسیون دیپلماسی سلامت به این موضوع پرداختیم و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاد اختصاص بودجه برای غربالگری و درمان سرطان سینه را مطرح کردم که مصوب شد و اصفهان نخستین استانی است که این طرح در آن اجرایی خواهد شد.

وی اصلاح نظام ارجاع و پزشک خانواده را از عوامل مؤثر در بهبود اقتصاد سلامت و نظام سلامت خانواده دانست و تصریح کرد:  مجلس واقعاً قدرت دارد اما نمایندگان نباید درگیر حواشی بشوند و متمرکز بر حل مشکلات باشند می‌توان بسیاری از مشکلات و معضلات کشور را برطرف کرد. هزینه پیشگیری از سرطان بسیار کمتر از درمان است، فشار مالی به مریض‌ها وارد می‌شود برای درمان و به همین منظور مسأله پیشگیری و غربالگری سرطان به ویژه سرطان‌های شایع در زنان بسیار مهم است و مجلس اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته است.

نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه تحقق شعار سال با بیلبورد و اقداماتی شعاری محقق نخواهد شد، طرح حمایت از دانش بنیان در مجلس برای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ تصویب شده است، اظهار کرد: ایجاد اشتغال، کمک به استارتاپ‌ها، توسعه فعالیت دانش بنیان‌ها و مقابله با آثار سوء تحریم‌ها از اهداف این طرح است، امکان هزینه بخشی از درآمد مؤسسات و نهادهای عمومی برای عرصه دانش بنیان و امتیازات ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان در این طرح در نظر گرفته شده است.

بازنشستگان از کار افتاده نیستند

شیخی در ادامه به مسأله اهمیت حمایت از بازنشستگان اشاره کرد و افزود: نباید بازنشستگان را به عنوان افراد از کار افتاده در نظر گرفت بلکه بازنشستگان افراد دارای تجربه‌ای هستند که می‌توان از ظرفیت‌های آنها در عرصه‌های مختلف به خوبی استفاده کرد.  وضعیت بیمارستان تأمین اجتماعی در اصفهان مناسب نیست در این راستا با پیگیری‌های انجام شده، مجوز تشکیل بیمارستان میلاد در شهرک شهید کشوری صادر شد و به زودی شاهد کلنگ‌زنی این بیمارستان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مسأله تورم و گرانی‌ها از مشکلات امروز کشور است، خاطرنشان کرد: بسیاری از نامه نگاری‌ها کاری از پیش نخواهند برد و باید پیگیری‌های مستمر در خصوص مسائل داشت و اتکا به نامه نگاری ثمر ندارد. بیش از ۲ هزار جلسه مردمی داشته‌ام و خیلی از کارهایی که سالها پیش نمی‌رفته است در این جلسات به نتیجه رسیده است. توجه به محلات کم برخوردار شهر، رسیدگی به درخواست‌ها و نیازهای مردم از جمله برنامه‌هایی است که اهتمام ویژه نسبت به آن داشته‌ام.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانوان در مجلس اثرگذاری ویژه دارند و نمی‌توان منکر این موضوع شد که بانوان در مجلس شورای اسلامی نقش مهمی دارند. در مجلس باید منافع ملی را در نظر داشت و باید استان‌ها با هم افزایی و همراهی مناسبی برای حل مشکلات کشور داشته باشند و با نگاه ملی به موضوعات بپردازند.

شیخی با اشاره به نگارش نامه دعوت از رییس جمهور برای سفر به اصفهان، اظهار کرد: حضور رییس جمهور نیازمند هماهنگی‌های بسیاری است و باید به خوبی این هماهنگی‌ها صورت بگیرد تا سفر رییس جمهور به اصفهان انجام بشود و این حق مردم است که مستقیماً با رییس جمهور مواجهه داشته و ارتباط بگیرند و مشکلات خود را با رییس جمهور مطرح کنند.

نگرانی هایی در خصوص قیمت دارو با حذف ارز ترجیحی وجود دارد

وی در خصوص حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: نگاه مجلس این است که مردم در خصوص تامین اقلام ضروری با مشکل مواجه نشوند، هم در حوزه غذایی و هم در حوزه دارویی این موضوع باید مد نظر گرفته شود، مجلس در این زمینه هرکاری که باید انجام بدهد و وظایف نظارتی خود را با جدیت انجام خواهد داد ولی مشکل از دولت‌های قبل به این دولت رسیده است و بنای غلطی است که باید حل بشود و ما همچنان نگرانی هایی در حوزه دارو داریم. ضمن اینکه فساد ایجاد شده در ارز ترجیحی باید از بین برود و نظارتهای جدی در این زمینه خواهیم داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی موضوع آب اصفهان را مسأله‌ای فرا استانی توصیف کرد و گفت: هفت راهکار برای حل مشکل زاینده‌رود ارائه داده‌ام تا موضوع آب به صورت تخصصی در سطح ملی پیش برود و رییس جمهور در این زمینه دستورات لازم را صادر کرده‌اند و موضوع در دست بررسی است. حقابه‌ها و اختصاص آنها به کشاورزان مقدم بر صنایع از دیگر موضوعاتی است که پیگیری شده است. فولاد مبارکه مدعی است ۵۰ درصد آب مصرفی سال گذشته را از پساب داخل فولاد مبارکه استفاده کرده است و اقدامات خوبی در زمینه مصرف آب داشته است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات