مبانی فقهی وجوب شرکت در راهپیمایی روز قدس
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ضمن دعوت از آحاد مردم ایران برای حضور در راهپیمایی روز قدس، شرکت در این راهپیمایی جهانی را واجب عینی، قطعی و فوری دانست.
نماینده مجلس خبرگان رهبری مبانی فقهی وجوب شرکت در راهپیمایی روز قدس را این گونه بر شمرد:
١_ جهاد دفاعی
أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ.(آیه 39 سوره حج)
الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقّ إِلاّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْض لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللّهِ کَثِیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ. (آیه 40 سوره حج)
الَّذِینَ إِنْ مَکَّنّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَةُ الأُمُورِ.(آیه 41 سوره حج)
جهاد سیاسی وتبیینی بینالمللی امت اسلامی
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ما لَکُمْ إِذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی سَبیلِ اللّهِ اثّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الآْخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا فِی الآْخِرَةِ إِلاّ قَلیل.(آیه 38 سوره حج)
آماده کردن مسلمانان برای جنگ تبوک بر علیه روم شرقی واعلام بسیج عمومی
إِلاّ تَنْفِرُوا یُعَذِّبْکُمْ عَذاباً أَلیماً وَ یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ وَ لا تَضُرُّوهُ شَیْئاً وَ اللّهُ عَلى کُلِّ شَیْء قَدیرٌ. (آیه 39 سوره حج)
جهاد كبير مقاومت
فَلا تُطِعِ الْکافِرِینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبِیراً. (آیه 52 سوره فرقان)
جهاد بر علیه منافقین و بسیج برعلیه رژیم صهیونیستی
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ.( آیه73 سوره توبه)
۲_ امر به معروف ونهی از منکر
امر به معروف یعنی حرکت به سمت آزادی قدس قبله اول مسلمانان. و نهی از منکر یعنی خیانت در سازش و همکاری با رژیم صهیونیستی وعادی سازی روابطبا آنان.
۳_ اعتصام به حبل الله و بازسازی امت اسلامی و هویت بخشی به آن
۴_ حمایت از مظلوم وعدم ركون برای ظالم
ولا ترکنوا إلى الذين ظلموا فتمسكم النار.(آیه 113 سوره هود)
قول اميرالمؤمنين(عليه السلام) که فرمود: کونا للظالم خصما وللمظلوم عونا
۵_ تولی و تبری کفر به طاغوت و برائت از آن و مبارزه با آن
وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّة رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ الغضب لله.(آیه ۳۶ سوره نحل)
۶_اعلام آمادگی برای جهاد جانی، مالی، زبانی، تقویت روحیه جهاد و فداکاری در امت اسلامی
۷_ مصداق نصرت دین الهی در پشتیبانی از مقاومت در فلسطین و تقویت امید، صبر و بسیج ظرفیت امت اسلامی برای آزادی قدس
يا أيها الذين آمنوا اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلکم تتقون. (آیه 200 سوره آل عمران)
۸_ اهتمام به امور مسلمین و پاسخ به استغاثه مسلمانان
فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ (٦)فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِمْ بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَائِبِينَ (٧)وَالْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(8) وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَظْلِمُونَ. آیات 6 تا 9 سوره اعراف)
وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئُولُون.( آیه 23 سوره صافات)
٩_ گام های استوار در تضعیف استکبار و طاغوت خود یک عمل صالح است
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لَا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.(آیه 120 سوره توبه)
10 _ نتیجه خودسازی معنوی ماه مبارک رمضان وگامی برای جامعه پردازی
۱۱_ جلوه اقتدار بین المللی ایدئولوژیک نظام اسلامی در چهارچوب دیپلماسی عمومی آرمانی و ارزشی و مصداق آیه أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ.(آیه 33 سوره توبه)
۱۲_ تجدید حیات اسلامی و بیعت مقدس با ولایت و امام و رهبری
۱۳_ رفع موانع ظهور با حرکت در مسیر ازاله طاغوت اکبر و مقابله باافساد فی الارض و غده سرطانی در منطقه ودر نتیجه، زمینه سازی برای ظهور و اصلاح جهان
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ.(آیه 5 سوره قصص)
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ.(آیه 55 سوره نور)
۱۴_ حضور سخت افزاری و نرم افزاری امت اسلامی در نظم نوین جهانی و ساخت تمدن اسلامی
۱۵_ تعظیم حرمت ها و شعار الهی واجب است و مقابله با بی حرمتی و توهین به شعائر و مقدسات واجب دیگری است و تلاش صهیونیست ها برای یهودی سازی قدس واهانت آنان به قبله اول مسلمانان این وجوب را روشن می کند.
ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ حُرُماتِ اللّهِ فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ.(آیه30 سوره حج)
۱۶_ وجوب احقاق
وَ إِذْ یَعِدُکُمُ اللّهُ إِحْدَى الطّائِفَتَیْنِ أَنَّها لَکُمْ وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذاتِ الشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ وَ یُریدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرینَ.( آیات۷ و۸ سوره انفال)
نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمّا تَصِفُونَ.(آیه18 سوره انبیاء)
لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ.(آیه 8 سوره انفال)
١٧_دفاع از قدس از مصادیق تعاون، تقوی و عادی سازی و بی تفاوتی نسبت به آن از مصادیق تعاون بر اثم و عدوان است
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ.(آیه 2سوره مائده)
۱۸_ روز قدس ازمصادیق تلاش برای اخراج ناس از ظلمات ظلم و طاغوت الشیطان به سوی نور توحید و عدل و کرامت انسان و یاد آوری ایام الله و دعوت به صبر زیاد وشکر فراوان
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنْ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لاَیَات لِکُلِّ صَبَّار شَکُور.(آیه 5 سوره ابراهیم)
۱۹_ تحصیل مصلحت قطعیه در تحصیل غرض برای حمایت از قدس، پشتیبانی از مقاومت فلسطین، نشان دادن اتحاد امت اسلامی در حد توان، درء مفسده قطعیه بر علیه اسلام و مسلمین و ملت فلسطین توسط رژیم کودک کش صهیونیستی از ادله دیگر این وجوب است.