۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۱۹۵۷۵
معرفی کتاب؛

آثاری از انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شد

آثاری از انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شد
انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خميني(ره) به‌منظور ارتقای سطح دانش حوزه و دانشگاه و ساير اقشار جامعه، با انتشار كتب علمي و تخصصي و محصولات فرهنگي به فعاليت مي‌پردازد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، انتشارات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) جهت گسترش اسلام و تشيع از طريق نشر روزآمد فرهنگ اسلامي و معارف تشيع و تعاليم اهل بيت(عليهم‌السلام) و خنثي‌سازي هجمه‌هاي جهاني عليه اسلام و دفاع معقول و مستدل در برابر شبيخون فرهنگي دشمنان اسلام، هم‌چنين به‌منظور ارتقاي سطح دانش حوزه و دانشگاه و ساير اقشار جامعه، با انتشار كتب علمي و تخصصي و محصولات فرهنگي به فعاليت مي‌پردازد.

بررسی سکولاریسم سیاسی در نگاه نو معتزله عرب (جواد گلی)

نومعتزلیان سکولار عرب با اتکا بر مبانی معرفتی سکولار و ادله عقلی و نقلی، مرجعیت متون دینی در امور اجتماعی را نفی می کنند. در مقابل، نومعتزلیان اسلامگرای عرب با تکیه بر مبانی معرفتی اسلامی و ادله عقلی و نقلی، به حاکمیت شریعت اسلامی در اجتماع و حکومت تأکید دارند و به نقد مبانی و ادله سکولارها پرداخته اند. هدف این پژوهش ارزیابی نظریه های متفکران برجستة این دو جریان فکری در زمینۀ سکولاریسم سیاسی است.

سمت و سوی تربیت - بایدها و نبایدها (علی حسین زاده)

با توجه به اهمیت معرفت اهل بیت(ع) و محبت آنان، توجیه و تبیین محبت و کارکردهای آن می تواند انگیزۀ محبت به اهل بیت(ع) را در انسان ها افزایش دهد؛ زیرا مبنای محبت حقیقی و پایدار، معرفت صحـیح و کـامل است. انسان ها عـادتاً به کسی روی می آورند کـه گره گشای مشکلاتشان باشد. با توجه به مشکلات و گرفتاری های فراوان دنیوی و اخروی، تبیین تأثیرگذاری اهل بیت(ع) در رفع مشکلات و تحقق کمال انسان ها می تواند در افزایش محبت آنان مؤثر باشد. ذکر فضایل اهل بیت(ع) انسان ها را بر اساس فطرت پاکشان، به محبت ایشان سوق می دهد. اگر شخصیت اهل بیت(ع) به خوبی تبیین شود، مردم به آنان علاقه پیدا می کنند. محاسن رفتار و کلام اهل بیت(ع) فراوان است. تبیین کارایی حب آل محمد(ع) در دنیا و آخرت بر معرفت انسان برای تبعیت از اهل بیت(ع) می افزاید.

آثاری از انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شد

تاثیرات دین برعقلانیت - با نگاهی انتقادی به رویکرد تفکیک (مهدی قاسمی فیروز آبادی)

تأثیرات مثبت دین بر عقل و فرایند تعقل و تفکرِ بشر و زدودن آسیب های نظری و عملی از آن، واقع گرایی و جامعیت دین اسلام را به بهترین وجهِ کاربردی و ملمـوس به نمـایش می گذارد، و سازگاری ذاتی میان دین و عقل و وجوه نیـازمندیِ عقل به دین را، به صورت عملی اثبـات می کند. رویکرد تفکیک و مدرسة معارفی خراسـان در برخی از مباحـث مربوط به این رسـاله، با قالب ها و مضامین درون دینی ناسازگار است. این ناسازگاری، با بررسی متون قرآنی و روایی اثبات می شود.

آثاری از انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شد

جریان شبه سلفی در ایران - با تاکید بر نقد آرای حیدر علی قلمداران (محمد ملک زاده)

تاریخ معاصر ایران شاهد پیدایش جریانی شبه وهابی است که به طور مستقیم مبانی اعتقادی تشیع را هدف قرار داده است. این جریان گرچه هیچ گـاه از پایگاه اجتماعی قوی در ایـران برخـوردار نبـوده، با توجه به پشـتوانه جریـان های وهـابی و غربگرا می تواند به عنوان یکی از تهدیدهای جامعه شیعی ایران در دوران معاصر قلمداد شده و ازاین رو باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

آثاری از انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شد

ایران ابرقدرت منحصر به فرد (منوچهر محمدی)

در این کتاب، ویژگی های استثنایی و منحصربه فرد جمهوری اسلامی معرفی و تفکیک شده است؛ ویژگی هایی که موجب تحولی عظیم هم از نظر مبانی و هم از نظر عملکرد، در تعامل با جهان مدرن و نظام سلطه شده است. با تحلیل مقایسه ای این ویژگی ها روشن می شود که ایران، یک "ابرقدرت منحصربه فرد" در جهان پسامدرن است.

بر مدار حق (توصیفی از سلوک علمی و عملی علامه مصباح یزدی)

بر شمردن ویژگی های علمی و عملی مردی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در وصفش کلمات سترگ و جملات شگرفی بیان کرده بسیار سخت و دشوار است. ایشان او را همواره «بر مدار حق» و از «برکات ماندگار حوزه علمیه قم» و « وجودی مبارک و مغتنم» و « منبع فکر و اندیشه بی غل و غش معارف اسلامی» و « فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظردر مسائل اساسی اسلام» و « پرکننده خلأ علامه طباطبایی و شهید مطهری» و « عقبه تئوریک نظام» و « یک شخصیت علمی فکری روشنفکری برجسته» دانسته ودر قدر دانی از منزلت او فرموده است: « بنده هم به سهم خودم قدر آقای مصباح را می دانم. واقعاً می دانم که ایشان در کشور و برای اسلام چه وزنه ای هستند و حقاً و انصافاً ما امروز نظیر ایشان را حالا به این تعبیر بگویم، خیلی نادر نظیر آقای مصباح ممکن است وجود داشته باشد با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا. ... این سه جهت در ایشان جمع است؛ هم علم، هم بصیرت، به معنای حقیقی کلمه و هم صفا»

علامه مصباح یزدی رضوان الله علیه، دوستان و دشمنان فراوانی داشت. حتما هر دسته هم برای دوستی و مخالفت و حتی دشمنی هایش دلایلی داشت. شاید نتوان گفت که دوستانش بیشتر بودند یا دشمنانش!!! اما به یقین کسانی که «او را نشناختند» یا «آنگونه که بود نشناختند» از هر سه دسته بیشتر بودند. زیرا همین دوستان و دشمنان خود از این دسته هستند.

توصیف گویا و روان و ملموس این مرد ایستاده بر مدار حق، کار آسانی نیست اما شاید دکتر احمدحسین شریفی از سزاوارترین افراد در نگارش اثری در معرفی این مردِ همراره «بر مدار حق» باشد. کتاب «برمدار حق» می خواهد ما را به کوچه باغ سیمای اخلاقی و علمی و عملی علامه محمدتقی مصباح یزدی ببرد.

آثاری از انتشارات موسسه امام خمینی منتشر شد

خط ها و خاطره ها - گذری بر زندگی علامه محمد تقی مصباح یزدی (زهرا جابری)

روزهای آخر حال و هوایش عوض شده بود. انگار می دانست خبری در راه است. گریه هایش زیادتر شده بود. حال صحبت دنیایی نداشت؛ حتی حال شنیدنش را. به ندرت لب به سخن می گشود. سخنی هم اگر می گفت از خدا بود و نعمت هایش. دو ـ سه جمله ای می گفت و دیگر گریه مجالش نمی داد. گاهی در فکر فرو می رفت؛ انگار در این عالم نبود؛ بعد هم دانه دانه اشک هایش روی صورتش می ریخت.

ارسال نظرات