شماره ۹۴ پژوهشنامه «متین» منتشر شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شماره 94 پژوهشنامه «متین» صاحب امتیازی پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی با مدیرمسئولی عباسعلی روحانی و سردبیری سیدمحمد موسوی بجنوردی منتشر شد.
این فصلنامه در 7 مقاله و 200 صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:
ارزیابی کیفی ترجمه عربی اشعار امام خمینی (ره(بر اساس نظریه آندره لوفِور (موردمطالعه: دیوان الإمام الخمینی از محمد علاءالدین منصور)
علی افضلی؛ اکرم مدنی
چکیده: عرفان را با شعر و ادب پیوندی دیرینه است تا جایی که بیشتر چهرههای سرشناس عرفان، از مشاهیر سپهر شعر و ادب نیز هستند و ازآنجاییکه آثار ایشان با رنگ خدایی عرفان آذینشده است، میراثی گرانبها از شعر و ادب برای ما به یادگار نهادهاند. پژوهش حاضر بر آن است با روش توصیفی- تحلیلیِ متنمدار، ترجمۀ عربی محمد علاءالدین منصور از دیوان اشعار امام خمینی را با محوریت الگوهای هفتگانه لوفور واکاوی نماید و ضمن ارزیابی کیفی این ترجمه، شمهای از مقامات معنوی و ادبی امام را نمایان و غنای مشرب و اندیشه عرفانی ایشان را بیشازپیش بر همگان آشکار سازد. به این دلیل که اصطلاحات و واژگان عرفانی در غزلیات امام از بسامد بالایی برخوردارند و درک و فهم اشعار عرفانی ایشان کار دشواری است، ترجمه این اشعار به زبان عربی نیازمند توانمندی و اطلاعات چندبعدی بالای مترجم در دو زبان مبدأ و مقصد است. نتایج این پژوهش نشان داد ترجمه عربی اشعار امام خمینی با ترجمههای تحتاللفظی، واجی، مقفی، تعبیر و موزون همگرایی دارد، درحالیکه رهیافتِ شعر سپید در ترجمه عربی بههیچوجه امکان تطبیق ندارد.
واکاوی خلل در نیت نماز و نسبت آن با قاعده لاتعاد با رویکردی بر نظرات امامخمینی (ره)
فرحناز افضلی قادی
چکیده: نماز مرکبی اعتباری و دارای اجزا و شرایط متعددی است که برخی رکن و برخی غیر رکن هستند. نیّت، رکن نماز محسوب میشود. خلل در نیّت گاهی نسبت به اصل نماز و گاهی نسبت به اجزای نماز است. این مقاله با شیوه توصیفی– تحلیلی به بررسی آرای فقها و امام خمینی پرداخته است. سؤال پژوهش این است که آیا هرگونه خللی در نیّت نماز، موجب بطلان آن میشود؟ نتیجه نشان داد که نیّت نماز عبارت است از اتیان نماز بهقصد امتثال و اتیان اجزای آن بهتبع ارادۀ نماز. هرگونه اخلال در نیّتِ اصل نماز، موجب بطلان نماز میگردد؛ اما در مورد اجزای نماز، اگر مکلّف از ارادۀ نماز به ایجاد اجزای آن منبعث شود، در این صورت آن اجزا، جزء مأموربه خواهند بود، ولی در غیر این صورت، آنها جزء نماز نبوده و نماز باطل میشود. اگر اخلال در نیّت، نسبت به اجزای رکنی نماز باشد، موجب بطلان نماز میگردد؛ اما اخلال به نیّت در اجزای غیر رکنی، به دلیل مقتضای قاعدۀ لاتعاد، موجب بطلان نماز نمیشود بلکه فقط همان جزء باطل میگردد که در صورت امکان تدارک آن، جبرانش واجب است والا به دلیل ورود در رکن بعدی و تجاوز از محل، با استناد به قاعدۀ لاتعاد، نماز صحیح خواهد بود.
اعتبارسنجی اراده در تحقق دلالت با رویکردی بر دیدگاه امام خمینی(ره)در ماهیت دلالت
رضا پورصدقی؛ حسین جاور
چکیده:بررسی دقیق رابطه بین لفظ و معنا در یافتن ظهورات و تحلیل وضع تأثیر بسزایی دارد یکی از مباحث مربوطه که مورد اختلاف بزرگان قرارگرفته، این است که دلالت لفظیه تابع اراده متکلم است؛ یعنی طوری است که مثلاً اگر متکلم در خواب کلامی گفت بر معنای آن دلالت ندارد یا اینچنین نیست بلکه بهصرف شنیده شدن لفظ و لو هیچ ارادهای برای تفهیم معنا در بین نباشد دلالت شکل میگیرد.
بوعلی کلامی مبنی بر تبعیت دلالت از اراده دارد که موردنقد و بررسی علما قرارگرفته است. دو استدلال برای اثبات مدعای وی مطرحشده است 1. وضع برای کلامی که مراد متکلم نیست لغو است لذا واضع، لفظ را فقط برای معنای مراد وضع کرده است.
اراده در حقیقت دلالت دخیل است لذا بدون اراده دلالت صادق نیست؛ که هر دو استدلال مورد مناقشه قرارگرفته است.
این مقاله با تبیین محل نزاع و تأکید بر ماهیت دلالت و تقیّد آن به علم، با توجه به دیدگاه امام نسبت به ماهیت دلالت به نقد اشکالات میپردازد و درنهایت کلام بوعلی را به اثبات میرساند.
پژوهشی پیرامون ولایت وصی در امر نکاح صغیر و صغیره با رویکردی بر آرای امام خمینی(ره)
محمدحسن حائری؛ مرضیه زارع؛ فاطمه نجیب زاده
چکیده: مسئلة ولایت بر صغیر و صغیره، یکی از مسائل بسیار مهم در مبحث وصایت است. چنانچه پدر و جد پدری صغیر یا صغیره در قید حیات باشند، اختیار امور آنها به دست پدر و یا جد پدری است و ولایت آنها شرعی و قهری و از ناحیة خداوند است.
اگر موت پدر یا جد پدری نزدیک باشد، آنها میتوانند به کسی تحت عنوان وصی، وصیت نمایند تا امور صغیر و صغیره را بعد آنها بر عهده بگیرد، اموری که ممکن است در ارتباط با صغیر یا صغیره مورد وصیت واقع شود، بحث مراقبت و تربیت او، اداره اموال، ازدواج و طلاق اوست.
در این مقاله، نگارندگان با روش توصیفی-تحلیلی و مراجعه به منابع کتابخانه ای-اسنادی به بررسی ولایت داشتن وصی در امر نکاح صغیر و صغیره با رویکردی بر آرای امام خمینی و مشهور فقها پرداختهاند و پس از ذکر و بررسی ادلة قائلان به ولایت و عدم ولایت وی، برخلاف نظر امام خمینی که قائل به عدم ولایت وصی در تزویج صغار است، ولایت وصی در تزویج صغار را در صورت تصریح موصی به اثبات رساندهاند.
عوامل جذب زنان به سازمان مجاهدین خلق ایران (1357-1360)
سیدمحمود سادات؛ مریم فتاحی
چکیده: محمد حنیفنژاد، سعید محسن و اصغر بدیعزادگان در سال ۱۳۴۴ سازمان مجاهدین خلق را تأسیس کردند. نام این سازمان در ابتدا نهضت مجاهدین خلق بود. سازمان در ابتدا مخالف ورود زنان بود؛ اما از سال ۱۳۴۸ عضویت زنان بهعنوان پوشش امنیتی در برابر ساواک و برابری با دیگر رقبای سیاسی موردپذیرش قرار گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی سازمان توانست برخی از زنان و دختران مسلمان را که در برابر انقلاب و جامعۀ خویش احساس وظیفه میکردند به سمتوسوی خود بکشاند. هدف این مقاله بررسی نحوۀ جذب زنان به سازمان مجاهدین خلق در سالهای ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۰ است. یافتههای پژوهش نشان میدهد مجاهدین خلق با انتشار جزوات، بیانیهها، فعالیت در دانشگاه و مدارس و نیز انتشار دیدگاههای خود در نشریه مجاهد، توانست عدهای از دختران وزنان را جذب کند. جذب زنان به سازمان فقط محصول کار آنان نبود بلکه عملکرد ضعیف احزاب اسلامی رقیب نیز از دیگر عوامل پیوستن زنان به سازمان محسوب میشد.
تبیین نگرش آیه ای به عالم از دیدگاه امام خمینی و استنتاج دلالت های تربیتی آن
اکبر صالحی؛ فرامرز محمدی پویا؛ سینا ترکاشوند
چکیده: نگرش آیهای ازنظر اسلامی بر این فرض مبتنی است که تمامی پدیدههای هستی ازنظر وجودی، اصل و سرمنشأ اصلی نهایی دارند که به یک منبع الهی ختم میگردد. چنین نگرشی در اندیشه امام خمینی بهعنوان یک اندیشمند مسلمان، قابل تعمق است. در مقاله پیشرو نخست تبیین دقیقی از مبانی نگرش آیهای به عالم در دیدگاه امام خمینی ارائهشده و سپس دلالتهای تربیتی از آن استخراجشده است. هدف پژوهش حاضر استنتاج دلالتهای تربیتی حاصل از تبیین نگرش آیهای به عالم بر اساس دیدگاه امام خمینی است. در این پژوهش برای تبیین نگرش آیهای به عالم در دیدگاه امام خمینی از روش توصیفی- تحلیلی و برای استنتاج دلالتهای تربیتی از آن، از روش قیاس عملی استفادهشده است. نتایج نشان داده که امام خمینی نسبت به عالم نگرش آیهای دارند و برخی دلالتهای تربیتی همچون تناظر نگرش آیهای با عقلانیت انسان، ارتباط عقلانی علوم با نگرش آیهای، ارتباط اخلاقی و ارزشی علوم با نگرش آیهای، ملزومات جهتگیری درست علمی و درنهایت اصل تقابل و تعامل اخلاق با عقل و عمل از دیدگاه ایشان قابل استنتاج است.
معنایابی استعارۀ «بت» در اشعار عرفانی حافظ و امام خمینی (س)
عادل مقدادیان؛ میثم حنیفی؛ مسلم محمودی
چکیده: یکی از استعارههای عارفانه در اشعار شاعران عرفانگرا، تطبیق لفظ و مفهوم بت با خدای متعال است. در این استعاره چند وجه شبه میتوان جست: نخست نگاهی جمالی به بت؛ زیبارویی پرستیدنی که هر آنچه را زیبنده کمالش است داراست. دوم رویکرد جلالی به بت؛ معشوق عشوهگر و پُرنازِ بیتوجه به عاشقان خویش، با دلی از سنگ که البته بیتوجهی ظاهری او به مشتاقانش به سبب مصلحت خود آنان است. توصیف خدای متعال با لفظ بت، تناقض آشکار با بخش اعتقادات دین اسلام دارد. معنای موردنظر عارفانی همچون حافظ و امام خمینی از بت و صفات و ظهورات نسبت دادهشده به او در خصوص خدا چیست؟ فرضیه این تحقیق این است که با قطعنظر از معنای منفی بت که در مواردی اندک در آثار این دو شخصیت بازتاب یافته است، در نگاه عرفانی آنان، بت در خصوص خدای متعال، حقیقت و درباره بتی که مشرکان میآرایند و میپرستند مجاز است.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پژوهشنامه«متین» می توانند به نشانی تهران، بزرگره خلیج فارس، قبل از عوارضی، حرم مطهر امام خمینی (ره)، پژوهشکده امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی، طبقه سوم، دفتر مجله متین با شماره تلفن: 51085507 یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس http://matin.ri-khomeini.ac.ir/ مراجعه کنند یا تماس بگیرند.