۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۷۲۶۹۰۱
آیت الله علم الهدی تشریح کرد؛

چرا علامه مصباح مقابله با اصلاحات را به شاگردانش محول نکرد؟

چرا علامه مصباح مقابله با اصلاحات را به شاگردانش محول نکرد؟
امام جمعه مشهد با اشاره به خاطره ای از توصیه آیت الله مهدوی کنی به آیت الله مصباح، گفت: آیت الله مصباح سعی کرد به طلاب شجاعت بدهد تا وارد میدان مبارزه شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله سیداحمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در اختتامیه دومین همایش نکوداشت مرحوم علامه مصباح که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی برگزار شد گفت: آنچه در آثار سازندگی شخصیت بزرگوار آیت الله مصباح در نفوذ کلام مؤثر بوده است، عظمت مبارزاتی و مجاهده خستگی ناپذیر این استاد در جبهه انحراف ستیزی بوده است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ از بزرگانی در حوزه تعلیم و تربیت برخوردار بودیم که نوآوری های فکری داشتند و آثاری نیز در مجموعه تحت تعلیم خود قرار داده اند اما این شخصیت های برجسته علمی در جبهه های مبارزاتی حضوری نداشتند یا در صورت حضور اثرگذاری بالایی نداشتند؛ مبارزه در مقابل دشمن مردان خاص خود را احتیاج دارد که با نگاه به تاریخ تفاوت کنشی انسان ها مشخص می شود.

آیت الله علم الهدی با اشاره به تفاوت میان اصحاب امیر مؤمنان اظهار داشت: در زمانی که پای معرفت شناسی در حوزه معنویت و قرب به پروردگار مطرح است کمیل تجلی می کند و در زمان مبارزه و جنگ مالک ظهور پیدا می کند و در زمان تبیین فتن عمار یاسر خود را نشان می دهد؛ شخصیت های عرفانی و معنوی که در عبودیت جلوه دارند در عرصه پیکار و مقابله ظهور پیدا نمی کنند اما مرحوم علامه مصباح در مقام نبرد و مبارزه در انحراف ستیزی با شگفتی مبارزه کرد.

وی افزود: در دوران دولت اصلاحات که مرحوم علامه افاضات خود را در نماز جمعه تهران اعلام می داشت و با عناصر زاویه دار با مقام ولایت به مبارزه برخاسته بود، یک نگرانی نسبت به مخدوش شدن چهره علامه مصباح در جوامع علمی حوزه ایجاد شد؛ مرحوم آیت الله مهدوی کنی به من گفت که به آیت الله مصباح تذکر بدهم ممکن است هتک حرمت بعضی ها سبب شود ضایعه این سخنرانی بیش از منافعش باشد که من گفتنم نمی توانم چنین جسارتی داشته باشد و قرار شد جلسه ای تدارک ببینم تا خود آیت الله مهدوی کنی تذکر دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: آیت الله مهدوی در آن جلسه به مرحوم آیت الله مصباح توصیه کرد برای اینکه چهره علمی و حوزوی آن مرحوم خدشه دار نشود امر سخنرانی و مبارزه با انحرافات را به شاگردان محول کند و زیرا مخالفین از هیچ هتاکی فروگذار نمی کنند؛ آیت الله مصباح در پاسخ با ناراحتی خاصی پرسید صحیح است که من به «آیت الله»ی که به من می گویند دل خوش باشم و از دفاع از مبانی اسلام کوتاهی کنم؟ حتی در این حد تحمل نکردند که دیگران را برای دفاع از مذهب جلو بفرستند.

وی اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب مسأله انحراف ستیزی نسبت به جریان های خارجی و حتی جریان های انقلابی از برجستگی های علامه مصباح بود که با کمال قدرت آن را انجام داد؛ طبق کلام امیر مؤمنان سخت ترین جنگ در مسیر خداوند جنگ با کفار نیست بلکه جنگ با اهل قبله بالاترین جنگ و جهاد است؛ جایی که اختلافات داخلی به صورت جریانی انحرافی پیش بیاید سرسخت ترین میدان جنگ شکل می گیرد.

امام جمعه مشهد با اشاره به امتیاز مبارزات علامه مصباح تأکید کرد: اگر مبارزه با انحراف در زمان خود صورت نگیرد ممکن است اثر نکرده و انحراف را بیشتر کند اما وقتی در موقعیت مناسب عمل شود نتیجه خوبی نیز به همراه دارد؛ مرحوم علامه مصباح موقعیت شناس خوب و «اهل بصر» بود و جبهه مقابل را با تمام توان شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه در میدان جنگ با اهل قبله باید حرکت مبارزاتی را بدون کوچک ترین تردید پیش برد، گفت: آیت الله مصباح سعی می کرد به طلاب شجاعت بدهد تا از انگ ها نترسند و وارد میدان شوند و مبارزه کنند.

آیت الله علم الهدی در پایان با اشاره به جمله رهبری در خصوص پرکردن جای علامه طباطبایی و شهید مطهری توسط آیت الله مصباح یزدی، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی اندیشه ساز و شهید مطهری ناشر اندیشه بود که در مقابل منحرفین مقاومت داشت اما مرحوم علامه مصباح هم اندیشه ساز بودند هم بیان خوبی در تبیین اندیشه های اسلام داشت که جمع این ویژگی ها از او شخصیتی بی بدیل ساخته بود.

ارسال نظرات