۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۷۲۷۶۱۹
پیشنهاد فرهنگی؛

لوپتو «اسباب‌بازی‌های متعهد»

لوپتو «اسباب‌بازی‌های متعهد»
انیمیشن «لوپتو» با بالاترین کیفیت در فرهنگسازی تمدن و عقلانیت و تولید ملی، به جنگ تمدن غربی رفته‌است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در اوج گفتگوی تمدنها در دهه هفتاد مقام معظم رهبری به قشر مذهبی و بسیجی سفارش کردند که در تمام عرصه های هنر به خصوص هنرهای تجسمی حضور داشته باشند.مطالبه‌ای که در این اغشاشات، بیش از همیشه، درست و به حق بودن آن ثابت شد. اما متاسفانه جز عده‌ای از خواص، کمتر کسی برای اطاعت از فرمان رهبری وارد این عرصه شد و یا تا آخر بسیجی‌ باقی ماند.

لوپتو «اسباب‌بازی‌های متعهد»

قبول دارم جو خراب بوده اما قبول کنید خیلی جاها ما خودمان باید شکل دهنده‌ی جو باشیم اما نیستیم.

عرصه‌ی هنر هم، یکی از همین عرصه هاست. نادرطالب زاده اما با این دغدغه در فیلم‌‌سازی و مستندسازی کار کرد، خیلی از مطالب حق را برملا کرد و ای بسا ازهمه‌ی کارهاش، مهمتر راه اندازی «سینماعمار»، سینمایی مردمی، برخاسته از دل مردم و هماهنگ با رسم و تمدن ایرانی، وفارغ از آیینی بود،ن به معنای خیلی خاص و نچسبش به راه انداخت.

من هنوز تلخندها ومارک زدنهای عده‌ای انقلابی را به همین امثال نادر طالب‌زاده و آقای پناهیانی که استاد دانشکده‌ی هنرصدا وسیما بود و امثال یامین پور، به حرم وارد این عرصه شدن را، به خاطر دارم.

اما سالها گذشت و ما مثل اغلب مواقع خیلی دیر پی بردیم که رهبرمان چقدر حق می‌گفته، حق می‌اندیشیده و آینده را می‌دیده‌است.
شاید نه، قطعا اگر آن زمان در شکل گیری سینما، در شکل‌گیری و ساخت هنرهای تجسمی، از جمله شکل دادن پایه و اساس هنر متعهد نه تنها تاثیرپذیری از سینمای غرب و تطابق با آن و به تبع آن، ساختن و معرفی هنرمندانی متعهد، شکل می‌گرفت، ریزشها در این اغتشاشات، به وضوح کمرنگ‌تر می‌بود.

لوپتو «اسباب‌بازی‌های متعهد»

حالا ما به عینه‌ دیده‌ایم سرود و موسیقی و شعر و هنرسینما، اگر به شکل واقعی هنری متعهد باشد (نه به شکل کلیشه‌ای ونه به شکلی که ازهنرخارج شود و نه هنر به معنای هنر در عقلانیت غربی)، می‌تواند صدهزارنفر را در استادیوم آزادی و در سراسر دنیا، به سلام نظامی به محضر دلبر، بکشاند.

می‌تواند زن، زندگی، آگاهی را به جای زن زندگی آزادی بنشاند، می‌تواند میلیونها نفر درجهان را با مختار شنا کند و می‌تواند...

در تعریف رهبری از هنر متعهد آمده‌است:« منظور خواندن آیات قرآن و حدیث در هنر متعهد نیست، بلکه این است که با ابزار هنر درقالبهای موسیقی، شعر، سرود، فیلم، بتوان ارزش‌های اسلامی و ایرانی را منتقل کرد.»

برو بچه‌هایی که لوپتو را ساخته‌اند، با بالاترین کیفیت، نه تنها در گرافیک، بلکه در فرهنگسازی تمدن و عقلانیت و تولید ملی، به جنگ تمدن غربی رفته‌اند.

به زیباترین حالت ممکن، وفارغ از عناصر سینمای غرب، ازجمله سکس و خشونت، ساخته‌اند.

فیلمی پراز سکانسهای زیبا،که معماری ایرانی اسلامی، اعتقاد به فرشته و کمکهای الهی و همچنین تولید ملی و صنعت بازی، که با گرافیک بالا، نه تنها بچه‌ها،که پدر مادرها را به شوق می‌آورد.

 

ارسال نظرات