۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۷۳۰۳۷۸
رئیس دانشگاه فرهنگیان قم:

شاگرد پروری و جریان سازی از ویژگی های برجسته علامه مصباح بود

شاگرد پروری و جریان سازی از ویژگی های برجسته علامه مصباح بود
حجت الاسلام موسوی گفت: علامه مصباح توانست جریان سازی کرده و شاگرد پروری را وصل به آن کند؛ چراکه داشتن مهارت شبکه سازی و توان شاگرد پروری یکی از ویژگی های بارز وی بود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدنقی موسوی رئیس دانشگاه فرهنگیان قم در همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه های علامه مصباح یزدی که صبح امروز در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به ویژگی های تربیتی آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: یکی از ویژگی های آیت الله مصباح این بود که وی دارای مبانی مشخص و معین بود و این گونه نبود که بنیان های نظریه خود را از دیگران اقتباس کند.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از شاخصه های مهم اندیشه علامه مصباح این است که او شناخت دقیقی از علوم اسلامی داشت و با جامعه شناسی و علوم تربیتی آشنا بوده و از درک درستی از علوم اسلامی مدرن در زوایای مختلف برخوردار بود.

حجت الاسلام موسوی اظهار داشت: جمع فقه و فلسفه و تفسیر و فلسفه توسط آیت الله مصباح ابزار خوبی برای اسلامی‌سازی علوم فراهم کرده بود و آیت الله مصباح در تفسیر همان گونه عمل می‌کرد که در عرفان عمل می کرد و علم حقوق و فلسفه و دیگر علوم را در کنار هم دیده و همه آنها را در علوم اسلامی به کار می بست.

وی در ادامه افزود: برخی از بزرگان شاگردان خوبی به جامعه تحویل دادند؛ اما نتوانستند جریان‌سازی لازم را ایجاد کنند اما علامه مصباح توانست جریان سازی ایجاد کرده و شاگرد پروری را وصل به جریان سازی کند؛ چراکه داشتن مهارت شبکه سازی و توان شاگرد پروری یکی از ویژگی های علامه مصباح بود که در تراث حوزوی دیده می شود.

استاد حوزه علمیه در ادامه افزود: علامه مصباح یزدی دارای سبک تربیتی بود و سبک تربیتی خود را تجربه نوردی کرده و طرح ولایت را راه‌اندازی کرد که سبک تربیتی طرح ولایت نیز سبکی است که قابل مطالعه و روش یابی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان قم بیان داشت: امروزه ما در تربیت اسلامی در موقفی قرار داریم که هرچند موقف مناسب و خوبی است؛ اما در آینده با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد و لازم است شاخص های تربیت اسلامی مدون شده و محل تلاقی شاخص ها شناسایی و مشخص شوند.

وی در ادامه بیان داشت: باید توجه و ضریب دادن به مطالعات تطبیقی در حوزه تربیت اسلامی و مطالعات بین المللی به رسمیت شناخته شود؛ هرچند تلاش هایی در این راستا انجام پذیرفته است؛ اما نیاز به تقویت بیشتر دارد.

حجت الاسلام موسوی ابراز کرد: تقویت وجوه سیاست‌گذارانه تربیت اسلامی امری لازم و ضروری است؛ درحالی که نظریات و کاوش‌های نظری در حوزه تربیت اسلامی از این وجوه تهی است و باید پذیرفت که این حوزه انقلابی که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار داده و از ما طلب می کند، نیست.

ارسال نظرات