۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۷۳۳۳۶۰

مجاهدت‌های شهید شاه‌‌آبادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

مجاهدت‌های شهید شاه‌‌آبادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
حجة‌الاسلام والمسلمين مهدى شاه‌آبادى در كنار ساير انقلابيون تحت زعامت حضرت امام، از جمله‌ى افرادى بود كه پس از سرگونى رژيم پهلوى و آغاز دوران جديد، در سنگرهاى مختلفى به انجام وظايف و تكاليف خود پرداخت.

حجة‌الاسلام والمسلمين مهدى شاه‌آبادى در كنار ساير انقلابيون تحت زعامت حضرت امام، از جمله‌ى افرادى بود كه پس از سرگونى رژيم پهلوى و آغاز دوران جديد، در سنگرهاى مختلفى به انجام وظايف و تكاليف خود پرداخت. وى علاوه بر فعاليت مستمر در اداره‌ى امور مراكز و سازمان‌هاى انقلابى كشور، به طور فعال در خطوط مقدم جبهه‌هاى جنگ حاضر مى‌شد تا در كنار رزمندگان، گوشه‌اى از وظايف خود را به انجام رسانده باشد.

در اين نوشتار فعاليت‌هاى شهيد شاه‌آبادى، در دوران كوتاه پس از پيروزى انقلاب تا زمان شهادت مورد بررسى قرار مى‌گيرد.

 

كميته‌ انقلاب اسلامى

بلافاصله پس از پيروزى انقلاب اسلامى به منظور ايجاد نظم و امنيت در كشور به فرمان حضرت امام در تاريخ 23/11/1357 كميته‌هاى انقلاب اسلامى در تهران و سپس در ساير نقاط كشور شكل گرفت. پس از فرمان امام، كميته انقلاب اسلامى به سرپرستى آيت‌الله مهدوى كنى ايجاد گرديد. به دعوت وى، شهيد شاه‌آبادى به علت سوابق مبارزاتى و آشنايى با امور تشكيلاتى به عضويت شوراى مركزى كميته درآمد.

حجة‌الاسلام شاه‌آبادى، در تشكيل و سازمان‌دهى اين نهاد مقدس و انقلابى فعاليت بسيار نموده و در جمع‌آورى كميته‌هاى فرعى نقش بسزايى ايفا كرد. علاوه بر آن، وى مسؤوليت يكى از ستادهاى كميته‌ى شميرانات را نيز بر عهده داشت و همراه با دوستان و هم‌رزمان خود بدون هيچ‌گونه پيرايه‌اى در كميته‌هاى آن منطقه فعاليت مى‌نمود و تا ديروقت در كميته، به حل و فصل امور مى‌پرداخت. فعاليت‌هاى حجة‌الاسلام شاه‌آبادى در كميته‌ى اختياريه، بخشى از تلاش‌هاى وى در ابعاد گوناگون انتظامى، اجتماعى و فرهنگى را شامل مى‌شد.

رهبر معظم انقلاب، در مورد تلاش‌هاى خستگى‌ناپذير وى فرموده‌اند: «بعد از آن كه انقلاب پيروز شد، اين انسان گويى خواب و استراحت و راحتى برايش معنى ندارد، چقدر شب‌ها اتفاق مى‌افتاد كه ساعت دوازده، يك يا دوى بعد از نصف شب بلند مى‌شدند و با بعضى از دوستان‌شان راه مى‌افتادند، به سراغ بيمارستان‌ها مى‌رفتند و عيادت مجروحان و جانبازان و رسيدگى به وضع بيمارستان‌ها، كه برود ببيند بيمارستان‌ها چه جورى است؟ آيا به مريض كسى رسيدگى مى‌كند، نمى‌كند؟ و اگر نقصى وجود دارد پى‌گيرى كند، دنبال‌گيرى كند با مسؤولين تماس بگيرد.»

خدمات بى‌دريغ شهيد شاه‌آبادى از زمان‌هاى دور، مورد توجه مردم منطقه قرار داشت و به محض بروز هر مشكل و يا مسأله‌اى به وى مراجعه مى‌كردند. او نيز صادقانه در رفع مشكلات مردم تلاش مى‌نمود. حجة‌الاسلام والمسلمين نجفى قمشه‌اى، در اين مورد گفته است : «شهيد شاه‌آبادى با آن كه مجتهد بود، على‌رغم مشغله‌ى فراوانش، هرگز خدمت در كميته را رها نكرد، شب‌ها ديرهنگام به كميته مى‌رفت و تا اذان صبح به مشكلات مردم و مسائل كميته رسيدگى مى‌كرد.»

 

دوره‌ اول مجلس شوراى اسلامى

با آغاز انتخابات دوره‌ى اول مجلس شوراى اسلامى در اسفندماه 1358، تمامى احزاب و گروه‌هاى سياسى فعال، در جهت كسب كرسى‌هاى مجلس دست به تلاش و تكاپو زدند. جامعه‌ى روحانيت مبارز نيز به منظور شناسايى و حمايت از نيروها و گروه‌هاى پيرو خط امام، براى ائتلاف در انتخابات مجلس اول شروع به فعاليت نمود. به همين منظور شهيد شاه‌آبادى به عنوان نماينده‌ى تام‌الاختيار جامعه‌ى روحانيت مبارز انتخاب گرديد تا در خصوص ائتلاف با احزاب و گروه‌هاى سياسى فعاليت نمايد. تلاش‌هاى شبانه‌روزى وى باعث گرديد كه در آستانه‌ى انتخابات، به رغم بروز مشكلات فراوان، ائتلاف بزرگى متشكل از جامعه روحانيت مبارز، حزب جمهورى اسلامى، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى، انجمن اسلامى معلمان و چند گروه ديگر شكل بگيرد.  

شهيد شاه‌آبادى نيز كه به عنوان كانديداى جامعه‌ى روحانيت مبارز در انتخابات حوزه‌ى انتخابيه تهران شركت نموده بود، با كسب حدود هفت صد هزار رأى، در مرحله‌ى دوم انتخابات به عنوان نفر سى‌ام وارد مجلس شوراى اسلامى شد. وى در طول دوران مجلس اول، از اعضاى فعال و صاحب‌نظر كميسيون امور قضايى بود كه خدمات شايسته‌اى را در طول اين دوران به ظهور رسانيد.

در طول دوره‌ى اول مجلس شوراى اسلامى شهيد شاه‌آبادى از جمله نمايندگانى بود كه علاوه بر امور مربوط به مجلس، به طور مرتب از جبهه‌هاى جنگ بازديد مى‌نمود و ضمن حضور در كنار رزمندگان اسلام، در خصوص وضعيت جبهه‌هاى نبرد گزارش‌هايى را نيز تهيه و به مجلس ارايه مى‌نمود.

 

فعاليت شهيد شاه‌آبادى در كميسيون امور قضايى مجلس شوراى اسلامى همواره مورد توجه نمايندگان مجلس بود و ارائه‌ى نظرات و پيشنهادات وى در امور و مسائل مختلف قضايى در تصميمات اعضاى مجلس شوراى اسلامى بسيار مؤثر و كارساز بود.

 

نمايندگى امام در هيأت بررسى عملكرد بنياد مستضعفان

در فروردين‌ماه 1359 حضرت امام ضمن پيام به ملت ايران به مناسبت سال نو، بر ارايه‌ى گزارش كار مسؤولين نظام به مردم تأكيد نمودند.

در بخشى از توصيه‌هاى امام خمينى آمده است : «بنياد مسكن و بنياد مستضعفين هر چه زودتر بيلان كار خودشان را بدهند تا مردم از فعاليت اين دو نهاد انقلابى مطلع گردند.... بنياد مستضعفين، صورت اموال منقول و غيرمنقول طاغوتيان، خصوصاً شاه و خاندان و دار و دسته كثيفش در سراسر ايران را به روشنى براى مردم بيان دارند و بگويند چه كرده‌اند، اموال شاه خائن را به چه كسانى داده‌اند؟ آيا راست است كه بنياد مستضعفين، بنياد مستكبرين گرديده است؟ اگر چنين است، تصفيه ضرورى است و غفلت از اين امر مهم حرام. بايد اين دو نهاد دقيقاً براى مردم شرح دهند كه چرا از اين سريع‌تر نتوانسته‌اند كار نمايند، و اگر كسانى به اسم مستضعفين خلاف مى‌كنند، بر دادگاه‌هاى سراسر ايران است كه سريعاً اقدام نمايند.»

پس از فرمان امام و ضرورت بررسى عملكرد بنياد مستضعفان، هيأتى مركب از تعدادى از روحانيون تشكيل گرديد و حجة‌الاسلام شاه‌آبادى يكى از اعضاى مؤثر اين هيأت بود. اعضاى اين هيأت كه از سوى حضرت امام براى اين مهم تعيين شده بودند، در كوتاه‌ترين زمان ممكن گزارش جامعى تهيه و به خدمت حضرت امام ارايه نمودند.

حجة‌الاسلام عميد زنجانى در اين رابطه گفته است : «در هيأت منتخب امام براى رسيدگى به عملكرد بنياد مستضعفان با ديگر دوستان در خدمتش بوديم. مخلصانه و بى‌قرار به دنبال امتثال امر امام مى‌كوشيد و مانند هر كار ديگر عجله داشت كه هر چه زودتر با ارايه‌ى گزارش كار به محضر حضرت امام مدظله، ايشان را يارى دهد. بارها به من مى‌گفت گزارش كى تمام مى‌شود؟ وقتى موفقيت نسبى مى‌ديد از خوشحالى در پوست خود نمى‌گنجيد. دل‌سوزى و بى‌قرارى شهيد شاه‌آبادى زبان‌زد دوستان بود. بالاخره گزارش كار تهيه شد و خدمت امام عرضه گرديد.»

دوره‌ دوم مجلس شوراى اسلامى

انتخابات دومين دوره‌ى مجلس شوراى اسلامى در اوج جنگ تحميلى، در تاريخ 26 فروردين‌ماه 1363 در كشور برگزار گرديد. شهيد شاه‌آبادى به رغم عدم تمايلش به شركت در انتخابات، با اصرار جامعه‌ى روحانيت مبارز و حزب جمهورى اسلامى، از سوى آنان و تمامى احزاب و گروه‌هاى اسلامى كانديداى نمايندگى مجلس دوم در حوزه‌ى انتخابيه تهران شد. وى در مرحله‌ى اول انتخابات با كسب حدود يك ميليون و دويست هزار رأى، به عنوان نفر دوازدهم تهران، به عنوان نماينده‌ى مجلس دوم برگزيده شد، اما قبل از آغاز كار اين دوره‌ى مجلس، حجة‌الاسلام والمسلمين مهدى شاه‌آبادى در شامگاه ششم ارديبهشت‌ماه 1363 در خطوط مقدم جبهه‌هاى نبرد بر اثر اصابت تركش گلوله‌هاى دشمن به شهادت رسيد.

 

خدمات علمى و فرهنگى

علم و فرهنگ از ديدگاه شهيد شاه‌آبادى از جايگاه والايى برخوردار بود و در طول سال‌هاى فعاليت خود توجه ويژه‌اى به اين مسأله داشت. از خدمات فرهنگى شهيد شاه‌آبادى مى‌توان به نقش فعال ايشان در تأسيس امور تربيتى در آموزش و پرورش اشاره نمود كه با كمك تنى چند از دوستانش براى اولين بار در آموزش و پرورش شميرانات تشكيل دادند، كه به مرور اين نهاد در كل نظام آموزش و پرورش كشور گسترش يافت. وى توجه خاصى به مدارس داشت و در جهت تشكيل كتاب‌خانه‌ها، نمايشگاه‌هاى كتاب و نوار و همكارى در اعزام مبلغين و روحانيون به مدارس و نيز مساجد و ادارات تلاش بسيارى داشت.

خدمات علمى و فرهنگى شهيد شاه‌آبادى شامل تهيه و تنظيم اسناد و مدارك مورد استفاده‌ى محققين و نويسندگان هم مى‌شده است. در مقدمه‌ى كتاب «تشكيلات فراماسونرى در ايران» به قلم نويسنده‌ى كتاب آمده است: «به ذمه دارد از مساعى دانشمندان بلندپايه‌اى كه حاصل رنج‌هاى آنان در تدوين اين رساله و ويرايش آن كتاب مورد استفاده قرار گرفت سپاس‌گزارى كند. بخصوص از دانشمند مجاهد و پرهيزگار وارسته، شهيد به حق پيوسته، حجة‌الاسلام حاج آقا شيخ مهدى شاه‌آبادى، قتيل جفاى بعثيان، در محاربه با اسلام و ايران، كه بخش عمده‌ى اسناد اين كتاب را در اختيار نگارنده قرار داده بود، ياد كند و رحمت و غفران براى آن آزادمرد از حضرت منان بطلبد.»

تجديد چاپ كتاب اخلاقى «اوصاف‌الاشراف» بخشى ديگر از فعاليت‌هاى علمى و فرهنگى شهيد شاه‌آبادى بود. اين كتاب كه به قلم خواجه نصيرالدين طوسى و به زبان فارسى است، توسط ركن‌الدين جرجانى به عربى ترجمه شده است. متن اين كتاب در كلاس‌هاى اخلاق اسلامى تدريس شده و مورد استفاده قرار مى‌گرفت.

 

انجمن اسلامى الغدير

سرپرستى و اداره‌ى انجمن اسلامى الغدير، خدمت فرهنگى ديگرى بود كه توسط شهيد شاه‌آبادى صورت مى‌گرفت. اين انجمن در سال 1361 توسط عده‌اى از جوانان به منظور نشر معارف اسلامى تأسيس شد و نظارت و سرپرستى آن، بنا به درخواست مؤسسين بر عهده‌ى حجة‌الاسلام شاه‌آبادى گذاشته شد. وى در شكل‌گيرى و حفظ اين انجمن تلاش‌هاى فراوانى نمود و درنهايت جهت پيشرفت اين حركت علمى و فرهنگى، منزل مسكونى خود را در اختيار اين انجمن قرار داد. آيت‌الله انوارى پيرامون نقش شهيد شاه‌آبادى در تداوم فعاليت‌هاى انجمن اسلامى الغدير گفته است: «ايشان حتى منزل خودشان را در اختيار انقلاب گذاشتند و آن‌جا را تبديل به انجمنى كردند به نام «انجمن اسلامى الغدير» كه در آن‌جا جوان‌ها با معارف اسلامى آشنا شوند، و خودشان على‌رغم همه گرفتارى‌هايشان، بر امور آن نظارت مى‌كردند و در اين مورد هم به خاطر دارم كه از ايشان سؤال كردم كه چرا جاى ديگرى در اختيار اين جوان‌ها نگذاشتيد، در جواب گفتند كه چون در آن محل جايى نيست كه اين‌ها بتوانند جمع شوند و كلاس داشته باشند و چيزى از اسلام و انقلاب بفهمند و ياد بگيرند، من هم به اين علت احساس وظيفه كردم و آن جا را در اختيار آن‌ها گذاشتم. بعدها بنده مطلع شدم كه ايشان از فرزندشان هم كه با خانواده‌اش در طبقه‌ى دوّم آن خانه سكونت داشتند خواسته است كه به علت كمبود جا براى تشكيل كلاس، آن‌جا را تخليه كرده و در اختيار انجمن بگذارد.»

پس از شهادت حجة‌الاسلام والمسلمين شاه‌آبادى در جبهه‌هاى نبرد، انجمن اسلامى الغدير، به پاس خدمات ارزنده‌ى مربى و روحانى خود، در تيرماه 1363 به حوزه‌ى علميه‌ى شهيد شاه‌آبادى تغيير نام يافت.

 

منبع: کتاب زندگى و مبارزات حجة‌الاسلام والمسلمين شهيدمهدى شاه‌آبادى، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات