۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۷۳۹۳۵۳

پاسخ عالمانه استاد جوشقانیان به شبهه پراکنی آقامیری

پاسخ عالمانه استاد جوشقانیان به شبهه پراکنی آقامیری
حجت الاسلام جوشقانیان در نقد سخنان اخیر سید حسن آقامیری، تبری از ظالم و دشمنان اهل بیت را از واضحات عقائد شیعه خواند و او را از انحراف در عقائد و شبهه افکنی برحذر داشت.

اخیرا روحانی خلع لباس شده، سید حسن آقامیری در کلیپی که از سخنانش منتشر شده، خواستار تشکیل دادگاه بر اساس شکایت اولیای دم شهدای کربلا و قوانین بین المللی و فقهی شد و خطاب به عزاداران حسینی که قاتلان و جنایتکاران عاشورا را لعن و نفرین می کنند، گفت: «تو چه کاره ای؟ مگر ولی دم نداریم؟ ... داستان های کربلا را برای ما به گونه‌ای مطرح می‌کنند که ما حس انتقام جویی داریم و می خواهیم کوفیان را جرواجرشان کنیم».

از این رو حجت الاسلام جوشقانیان در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به این سخنرانی و کلیپ تازه منتشر شده، پیرامون نظام امامت و ولایت گفت: نظام امامت و ولایت، نظامی است که در حرکت جمعی شناخته می شود؛ یعنی وقتی به تابلوی دین نگاه می کنیم نقشه راه خدا با محوریت امام و ولی پیش می رود؛ کسانی که اینگونه سخن می گویند که نباید در خصوص انزجار از قاتلان امام حسین(ع) و یارانش سخنی بگوییم، این افراد از فلسفه نظام امامت غافل هستند؛ در جامعه ولائی و جامعه نظام امامت همه اعضا به یکدیگر متصل هستند.

وی در ادامه امام و ولی جامعه را رأس جامعه اسلامی خواند و افزود: اگر امام آسیب ببیند کل جامعه اسلامی آسیب می بیند و بر همین مبنا باید همه درصدد خونخواهی و اعلام انزجار از دشمنان اهل بیت(ع) باشند.

مسئول موسسه روایت سیره شهدا با اشاره و مبنا قرار دادن روایت حضرت امیرالمومنین(ع) که فرمودند: «کونو لظالم خصما و للمظلوم عونا» بیان داشت: اگر تبری و انزجار نباشد چگونه باید از مظلوم حمایت کنیم؟ اگر کسانی این مبنا را دارند که اگر کسی کشته شد فقط ولی دم باید اقدام کند؛ اگر چنانچه ناموس خودشان مورد هجوم قرار بگیرد نباید کسی علیه ظالم و مهاجمان اقدامی کند چون خودش ولی دم دارد؟

حجت الاسلام جوشقانیان با اشاره به آیه 181 سوره مبارکه آل عمران گفت: بر مبنای قرآن اگر کسی نسبت به ظلمی رضایت داشته باشد، مثل این است که آن ظلم را انجام داده، حال اگر انزجار نباشد انسان دچار انحراف شده و به سمت رضایت از ظالم خواهد رفت. «لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِيَاءُ ۘ سَنَكْتُبُ مَا قَالُوا وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ». پیامبر اکرم(ص) پیکی فرستادند که برود و از اهل یهود جزیه بگیرد و آنها در جواب گفتند که ما به شما کمک نمی کنیم، خدای شما فقیر است ما غنی هستیم؛ این رخداد به گوش پیامبر رسید و حضرت قصد برخورد با آنها را داشتند که یهودیان منکر سخنان خود شدند و این آیه نازل شد.

وی در ادامه به تبیین آیه فوق پرداخت و اظهار داشت: خداوند در آیه مذکور فرمود: خدا شنید که چه گفتید و برایتان این چیزی که گفتید را می نویسیم؛ علاوه بر این، چیز دیگری هم می افزاییم و آن کشتن پیامبران است «و قتلهم الانبیاء»؛ خوب در زمان پیامبر که پیامبری نبوده که به قتل رسیده باشد، تا حدود 500 سال قبل پیامبری نبوده، ولی چون بنی اسرائیل به این کار راضی بودند قتل انبیاء به پای آنها هم نوشته می شود.

حجت الاسلام جوشقانیان در پاسخ به این شبهه که «فقط ولی دم باید در امر خونخواهی دخالت کند»، گفت: ما با مبنای خودشان بحث می کنیم؛ اگر باید ولی دم فقط دخالت کند، چرا شما در ایام اغتشاشات و فتنه از اغتشاشگران حمایت می کردید؟ یا در سخنانی به شیوه برخورد با داعش معترض بودید، مگر شما ولی دم آنها بودید؟!

وی در ادامه با استناد به خطبه ای از نهج البلاغه افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند: «لَا تَعْرِفُونَ الْحَقَّ كَمَعْرِفَتِكُمُ الْبَاطِلَ وَ لَا تُبْطِلُونَ الْبَاطِلَ كَإِبْطَالِكُمُ الْحَقَّ» یعنی حق را نمی شناسید و پیروی نمی کنید آنچنان که باطل را می شناسید و پیروی می کنید و در صدد ابطال باطل نیستید چنانکه به ابطال حق می پردازید. این افراد در دفاع از ظالم تمام قامت می ایستند اما در دفاع از مظلوم خیر؛ این نوع منش از روی نا آگاهی منطق دین است.

حجت الاسلام جوشقانیان سپس به ادعیه و زیارت متعددی نظیر زیارت عاشورا که در آن دشمنان اهل بیت(ع) لعن شده و در آن بر اعلام انزجار و مقابله با مخالفان اهل بیت(ع) تأکید می شود، اشاره و تصریح کرد: ما زیارات و ادعیه متقنی داریم که بر مقاتله با دشمنان اهل بیت تأکید شده، در همین زیارت عاشورا می خوانیم، «...و حرب لمن حاربکم و...» یعنی می جنگم با کسی که با شما بجنگد، و این از واضحات عقائد شیعه است.

وی در پایان بر پیروی از اسلام ناب تأکید کرد و عاقبت کسانی که عقائد صحیح اسلامی را زیر سوال برده و شبهه افکنی می کنند را با قرائت آیه ای از قرآن بیان کرد: «ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ»، در گذشته این فرد سندیت مسجد مقدس جمکران را که علمایی چون آیت الله بهجت(ره)، امام خمینی(ره)،رهبر معظم انقلاب و دیگر مراجع و علما بر آن صحه می گذاشتند را بدون هیچ دلیلی زیر سوال می برد و بارها نصیحتش هم کردیم، اما از شبهه افکنی دست بر نداشت و پای در مسیری گذاشته که اگر باز نگردد به استهزاء و تکذیب آیات الهی و ائمه هم خواهد کشید.

ارسال نظرات