۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۳۹۴۵۱
رییس ستاد انتخابات استان اصفهان مطرح کرد؛

زمان بندی و شرایط شرکت در رقابت‌های انتخاباتی + عکس

زمان بندی و شرایط شرکت در رقابت‌های انتخاباتی + عکس
اصفهان _ جان‌نثاری با اعلام آغاز پیش ثبت نام انتخابات اسفندماه گفت: یکی از شرایط پیش ثبت نام در انتخابات مجلس نداشتن تابعیت یا اقامت دائم دیگر کشورها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدرضا جان‌نثاری رییس ستاد انتخابات استان اصفهان، صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اصلاحیه قانون انتخابات که موضوع جدیدی است و اخیرا ابلاغ شده است و فرصت زمانی برای اطلاع رسانی مناسب پیرامون آن وجود نداشته است، در این اصلاحیه تغییراتی در مجموعه فرآیند انتخابات ایجاد شده و پیش ثبت نام یکی از این تغییرات است.

وی در ادامه افزود: پس از پیش ثبت نام که از امروز 16 مرداد آغاز شده و تا 22 مردادماه ادامه خواهد داشت، مرحله ثبت نام نهایی خواهد بود که از ۲۷ مهرماه به مدت یک هفته ثبت نام نهایی انجام خواهد شد، اگر کسی در پیش ثبت نام شرکت نکند امکان ثبت نام نهایی را نخواهد داشت و این مسأله برای متقاضیان شرکت در انتخابات مجلس بسیار مهم است.

نداشتن تابعیت یا اقامت دائم شرط پذیرش در پیش ثبت نام انتخابات است

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان با دعوت از همه علاقمندان و واجدان شرایط شرکت در رقابت‌های انتخاباتی برای پیش ثبت نام، خاطرنشان کرد: موضوع جدید دیگری که به قانون انتخابات اضافه شده است و مربوط به پیش ثبت نام است، تأییدیه وزارت امور خارجه در خصوص نداشتن تابعیت دوم یا اقامت دائم در دیگر کشورها است، در مرحله پیش ثبت نام تأیید صلاحیت انجام نمی‌شود بلکه صحت سنجی مدارک و صدور گواهی‌های مربوطه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تأییدیه مدرک تحصیلی، تأییدیه سازمان نظام وظیفه، تأییدیه ایرانی‌الأصل بودن شخص و بازه سنی حضور در رقابت‌های انتخاباتی که ۳۰ تا ۷۵ سال است از سوی ثبت احوال صادر می‌شود، وزارت امور خارجه هم عدم تابعیت دوم و اقامت دائم در کشور دیگر را تأیید می‌کند، سازمان استخدامی کشور اصالت استعفا با مشمول قانون استعفا نبودن را تأیید خواهد کرد و دستگاه قضایی هم عدم محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی را تایید و گواهی آن را در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد.

جان‌نثاری جلوگیری از ثبت نام‌های بلاوجه را از ویژگی‌های اضافه شدن مرحله پیش ثبت نام برشمرد و تصریح کرد: پیش ثبت نام از بالا رفتن آمار حذفی‌ها در مرحله تأیید صلاحیت جلوگیری خواهد کرد و ثبت نام‌ها از نظر شرایط شکلی خالص‌تر خواهد بود، به نظر می‌آید استقبال امسال برای انتخابات استقبال خوبی باشد. بنا بر این است که آمار متقاضیانی که در پیش ثبت نام شرکت می‌کنند اعلام نشود.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان، با بیان اینکه تمام اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات سالم و دقیق و سهولت حضور مردم در انتخابات بر عهده ستاد انتخابات است، اظهار کرد: اجرای انتخابات از ابتدای امسال در دستور کار ستاد انتخابات استان بوده است، در کنار این مسأله برای موضوع مشارکت تدابیری باید در نظر گرفته شود، بنای ما بر این است که تمام اقدامات ما براساس چهارراهبرد مد نظر رهبری باشد.

وی در ادامه افزود: ما مجری انتخابات هستیم و در مصداق ورود نمی‌کنیم اما تلاش ما بر این است که مشارکت بالا در انتخابات داشته باشیم، ۴۴ قشر در کشور در زمینه مشارکت تأثیر گذار هستند و یکی از این اقشار رأی اولی‌ها هستند که برنامه‌های روشنگری ‌ تبیینی برای آنها در نظر گرفته شده است تا متقاعد شوند برای تعیین سرنوشت کشور و خودشان در انتخابات شرکت کنند و البته این برنامه‌ها برای همه اقشار در دستور کار قرار دارد.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره به اینکه اقدامات و اظهارات افراد در فضای مجازی و حقیقی تفاوتی ندارد، گفت: اگر کسی عمل خلاف مجرمانه ای در فضای مجازی انجام بدهد تفاوتی با فضای واقعی ندارد، البته باید اثبات بشود که اقدام از سوی آن فرد انجام شده است، امسال هرکسی رد صلاحیت بشود دلایل آن به طور کامل و شفاف به او ارائه خواهد شد و امکان دفاع دارد، ولی بالاخره اگر کسی رفتار مجرمانه داشته باشد چه در فضای مجازی چه در فضای واقعی مدنظر قرار خواهد گرفت.

انتخابات در اتاق شیشه ای برگزار می‌شود

جان‌نثاری با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها در افزایش مشارکت در انتخابات، تصریح کرد: از همه به ویژه اصحاب رسانه خواهشمندیم که شبهات، سؤالات و دیدگاه های مردم در خصوص انتخابات و مطالبی که درون جامعه پیرامون انتخابات وجود دارد را برای ما منعکس کنند، حتی در میان افکار عمومی جامعه پیشنهاداتی برای برگزاری بهتر انتخابات وجود دارد که رسانه‌ها می‌توانند منعکس کنند آن برای ستاد انتخابات باشند.

وی به اهمیت شفاف سازی و سلامت انتخابات اشاره کرد و گفت: تمام مراحل و فرآیندهای انتخابات با حضور اصحاب رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی برگزار خواهد شد و انتخابات کاملا در یک اتاق شیشه‌ای برگزار می‌شود و مردم هم در جریان کلیت فرآیند انتخابات و همه فرآیندها از طریق رسانه‌ها قرار خواهند گرفت تا کسی نتواند شبهه‌ای در خصوص سلامت انتخابات مطرح کند، وقتی که رسانه همه عملکردها را دقیق به اطلاع مردم برساند دیگر بستری برای شبهه افکنی در خصوص انتخابات وجود نخواهد داشت و مردم هم سلامت انتخابات را می‌پذیرند.

رییس ستاد انتخابات استان اصفهان اظهار کرد: ما تمام آنچه که براساس قانون می‌توانیم اطلاعات آن را در اختیار جامعه قرار بدهیم ارائه خواهد شد و با رسانه‌ها بنا داریم کاملا شفاف و روان برخورد کنیم، چرا که بخشی از مسأله مهم سلامت انتخابات پذیرش مردم و آشنایی مردم با فرآیندهای انتخاباتی و مسأله سلامت انتخابات است و رسانه می‌تواند در این زمینه بسیار اثرگذار باشد.

سلیمانی دبیر ستاد انتخابات استان اصفهان، در ادامه این نشست گفت: از ساعت ۸ صبح امروز ۱۶ مرداد فرآیند پیش ثبت نام آغاز شده است و سامانه پیش ثبت نام خیلی روان و مطلوب و به خوبی فعالیت های مربوطه را انجام می‌دهد./1304/

زمان بندی و شرایط شرکت در رقابت‌های انتخاباتی

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات