۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۷۴۴۷۷۹
به همت خبرگزاری رسا برگزار شد؛

نشست جریان‌شناسی مذاهب اهل‌سنت شرق ایران

نشست جریان‌شناسی مذاهب اهل‌سنت شرق ایران
به همت خبرگزاری رسا نشست جریان‌شناسی مذاهب اهل‌سنت شرق ایران با حضور اساتید و کارشناسان ادیان و مذاهب، در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به همت خبرگزاری رسا نشست جریان‌شناسی مذاهب اهل‌سنت شرق ایران با حضور اساتید و کارشناسان ادیان و مذاهب، روزدوشنبه ۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام حبیب عباسی، کارشناسی ادیان و مذاهب با تأکید براینکه بعضی جریانات مذهبی از مسیری که تعیین کرده‌اند منحرف شده اند، اظهار داشت: جریانی که در اهل‌سنت به نام دیوبندیه معروف است در حقیقت مذهب نیست؛ بلکه تشکیلاتی مستقل برای ترویج علم‌آموزی و مبارزه با استعمار انگلستان است؛ از این تشکیلات تعدادی گروه انحرافی منشعب شده است که عقاید دیگری دارند.

وی با بیان اینکه جریان دیوبندیه در اهل‌سنت یکپارچه نیست و در هند و پاکستان این تشکیلات تفاوت مبنایی دارند، گفت: پاکستان روابط شدیدی با عربستان برقرار کرده است و دیوبندی‌های این کشور تغییر کرده‌اند؛ دیوبندی‌های هند خیلی از رفتارهای سیاسی جریان دیوبندی پاکستان را قبول ندارند و مخالف افراطی‌گری دیوبندی‌های پاکستان هستند.

همچنین در این نشست عبدالرضا مزاری رئیس مؤسسه ابوتراب و متخصص در حوزه مذاهب شرق ایران با بیان اینکه بیشتر اهل‌سنت در غرب و جنوب ایران شافعی و بیشتر اهل‌سنت در شمال و شرق ایران حنفی مذهب هستند، افزود: گروهی بنام غیرمقلدها در میان اهل‌سنت در مناطق مختلف ظهور پیدا کرده است که خود را اهل حدیث معرفی می‌کنند و تعدادی از آنها به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه گفت «جماعت تبلیغ» یک سازمان تبلیغات در میان اهل‌سنت است که به‌صورت مردمی اداره می‌شود؛ «ما سیاسی نیستیم» یکی از شعارهای این سازمان است؛ ولی آنها در عمل در سیاست دخالت می‌کنند؛ «جماعت تبلیغ» وظیفه آموزش دینی را برعهده دارد و از کسانی که به آنها آموزش می‌دهند در خواست می‌کنند که این آموزش‌ها را به دیگران یاد دهند؛ افرادی که دچار تفکرات انحرافی شده اند معمولاً در دوره‌های «جماعت تبلیغ» شرکت کرده اند.

ارسال نظرات