۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۷۴۵۵۷
آیت الله حائری شیرازی؛

بی بصیرتی پیروزی و اقتدار را تبدیل به شکست و ناامیدی می کند

خبرگزاری رسا ـ نشست صمیمی طلاب مدسه علی بن ابیطالب(ع) و مدرسه امام محمد باقر(ع) با آیت الله حائری شیرازی با موضوع بصیرت طلبگی برگزار شد.
آيت الله حائري شيرازي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی، ‌عضو خبرگان رهبری روز گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه علی بن ابیطالب(ع) مشهد با اشاره به موضوع بصیرت طلبگی اظهار داشت: شخصی که طلبه می
شود، میخواهد یک انسان را زنده کند؛ در واقع پزشک مرکب انسان را مداوا میکند و طلبه ها خودشان را مداوا میکنند، به هر جهت شغل شریف روحانیت این است که انسانیت انسان را نجات بدهد.

وی تصریح کرد: امروزه در مقابل روحانیت یک رقیبی پیدا شده که امور را از دست روحانیان گرفته است، از روزی که روحانیان گفتند در سیاست دخالت نمیکنیم چنین مصیبتی گریبان گیر آنها شده است. برخی قایل به این هستند که از وقتی روحانیون در سیاست دخالت نمیکردند، مردم دین دارتر بودند؛ ‌ چون وظیفه روحانیون فقط هدایت مردم است ، وظیفه روحانی این است که مردم را نسبت به خدا خوش بین کند، زیرا خداوند برای ما هم نقش پدر را دارد چون به ما دنیا میدهد و هم نقش دکتر را دارد چون بیماری میدهد.

امام جمعه سابق شیراز ادامه داد: زندگی از دو حال خارج نیست؛ زندگی دارای شادی ها و غم ها، سلامتی و بیماری، فقر و غنا، ذلت و عزت است و در واقع عزت ها نوازش های خداوند است و ذلت ها بیماریهایی است که خداوند به انسان میدهد.

آیت الله حایری شیرازی در ادامه این سلسله نشستها در مدرسه امام محمد باقر(ع) گفت: چرا امام علی(ع) دست به شمشیر نبرد در حالی که رکن اسلام و سکان اسلام، ولایت الهیه اسلام که باید به دست یک انسان الهی باشد مدیریت اسلام به دست دیگران افتاد؛ و چرا در آن سوی امام حسین(ع) دست به شمشیر برد؛ در صورتی که مسأله هر دو یکی است و آن بیعت بود.

وی با طرح این سوال از طلاب مدرسه و شنیدن جواب آنها یادآور شد: اگر علی(ع) دست به شمشیر می‌برد جدایی بین اهل اسلام به وجود میآمد؛ بخشی از حق و باطل به امام علی(ع) میپیوستند و بخشی هم در مقابل امام به دیگران میپیوستند ولی در حقیقت در عاشورا جدایی واقع شد اما جدایی حق از باطل بود، نه جدایی بخشی از اسلام از بخش دیگر آن.

آیت الله حائری شیرازی به قضایای اخیر انتخابات اشاره کرد و گفت: کسانی که اعتراض میکردند و شعار می‌‌دادند مردم باید به خیابان ها بیایند و از حق خود دفاع کنند، خیلی کم بودند و بسیاری بر این باور بودند که باید این افراد دستگیر شوند. در اغتشاشات روز عاشورا این افراد ریزش عجیبی داشتند؛‌ به خاطر صبر رهبری که به این افراد فرصت داد تا لباس های حق به جانب را از تن بیرون کنند. پس آنچه که حضرت علی(ع) در آن زمان انجام داد؛‌اگر امام حسین(ع) بود نیز چنین میکرد و همین طور بالعکس، مراجع تقلید هم همینطور اختلافشان به ازمنه و شرایط است، هر کدام که در شرایط اینگونه قرار میگرفتند دندان روی جگر میگذاشتند و تحمل میکردند.

وی ابراز داشت: آنچه که در روز عاشورا اتفاق افتاد، باعث شد حق مکشوف شود، و نتیجهاش این شد که خانه اهل بیت(ع) تا قبل از حسین بن علی(ع) درِ کوچکی داشت و رفت و آمدها کم بود؛ اما بعد از امام حسین(ع) این رفت و آمدها زیاد شد و بعد در زمان های ائمه دیگر نظیر امام محمد باقر(ع) حوزه تشکیل شد و شاگردان بسیار مهمی به جهان تشیع عرضه شد. به هر جهت عاشورا هم «مصیبه ما اعظمها و اعظم رضیتها» شد و هم نعمتی بزرگ.

عضو خبرگان رهبری گفت: واردات کارخانه بصیرت، مصیبت و رنج و اندوه و مشکلات است؛ و صادرات این کارخانه و محصول نهایی آن پیروزی و اقتدار است، در واقع کارخانه صبر و بصیرت مثل یک درخت است که مصیبت وارد میشود و تبدیل میشود به پیروزی و بالعکس کارخانه بی بصیرتی واردات آن نعمتها، پیروزی و اقتدار است و صادرات آن شکست و ناامیدی.

وی در این نشست صمیمی گفت: در حقیقت شما به دنبال چه هستید، اگر شما عوض بشوید بهتر از این است که شرائط عوض بشود؛ به خدا نگویید پیروزی بده، بلکه به خدا بگویید به من بصیرت و صبر و استقامت بده که شکست را به پیروزی تبدیل کنم. از خدا بخواه خدایا من را عوض کن؛ من اگر عوض بشوم بدترین شرائط را به بهترین شرائط تبدیل میکنم.

استاد حوزه علمیه در پایان این نشست تاکید کرد: امام خمینی(ره) آمد مردم را به مردم با بصیرت و صبور تبدیل کرد؛ ما طلبهها هم باید از امام این را یاد بگیریم و در همه جا این را سرمشق و سرلوحه کارهای خود قرا بدهیم./930/پ202/ج

ارسال نظرات