۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۷۵۸۵۹۷
آیت الله فاضل لنکرانی مطرح کرد؛

لزوم توجه حوزه‌های علمیه به شخصیت علمی امام خمینی

لزوم توجه حوزه‌های علمیه به شخصیت علمی امام خمینی
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه شخصیت سیاسی امام بیشتر مطرح است، گفت: امام خمینی (ره) از لحاظ فقهی و اصولی در تراز اول محققان است و با وجود علمی خود حرکت‌های نو و جدیدی در فقه، اصول، تفسیر، فلسفه و عرفان داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در آستانه سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از سلسله نشست‌های علمی ذیل تبیین اندیشه امام خمینی (س) نشستی با موضوع عدم جواز خلط بین تکوین و تشریع در فقه از منظر امام خمینی (ره) در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد.

در این نشست آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان نکاتی در مورد شخصیت علمی و سیاسی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: در بین مردم و حوزه های علمیه شخصیت سیاسی امام(ره) بیشتر مطرح است، امام خمینی (ره) از لحاظ فقهی و اصولی در تراز اول محققان اسلامی قرار دارد و با وجود علمی و فعالیت های پژوهشی خود، حرکت‌های نو و جدید در فقه، اصول، تفسیر، فلسفه و عرفان داشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه علاوه بر توجه به جهات سیاسی حضرت امام (ره) نباید از برجستگی‌های علمی امام خمینی (ره) دور باشند، گفت: امام خمینی (ره) در تقریرات فلسفه، فقه و اصول را علومی اعتباری دانستند که نباید با تکوینیات قیاس شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه علم فلسفه و فقه دو موضوع مجزا دارند، ابراز کرد: قواعد عقلی که موضوعش حقائق است و در فلسفه کاربرد دارد را نباید در علم فقه جاری کرد؛ زیرا علم فقه و اصول از علوم اعتباری هستند و موضوعی جدا از موضوع فلسفه دارند.

وی در ادامه ضمن بیان مثال هایی فقهی به اثبات اعتباری بودن علوم فقه و اصول پرداخت و افزود: امام خمینی(ره) و مرحوم والد ما از جمله علمای معتقد به اعتباری بودن فقه و اصول بودند.

گفتنی است، متن کامل خبر متعاقبا منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات