۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۷۵۹۲۰۲

انتشار دوره جدید فصلنامه علمی «مطالعات ایران‌شناسی»

انتشار دوره جدید فصلنامه علمی «مطالعات ایران‌شناسی»
بنیاد ایران‌شناسی، اولین شماره فصلنامه علمی «مطالعات ایران‌شناسی» را در دوره جدید فعالیت این نشریه، منتشر کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اولین شماره نشریه «مطالعات ایران‌شناسی» در دوره جدید (بهار ۱۴۰۳)، (شماره متوالی ۲۲)، دارای ۱۷۵ صفحه و مشتمل بر شش مقاله پژوهشی است. این مقالات در موضوعاتی نظیر: «بازنمایی هویت در مراکز ایران‌شناسی غرب»، «ایران‌شناسی و سیاست خارجی ایران»، «جایگاه شغل دلال و دلالی در تاریخ ایران»، «ساختار نیایشگاه‌ها» و «هویت ایرانی در موزه‌های مردم‌شناسی» نگاشته شده‌اند که فصل مشترک آنها، رویکردشان به مطالعات ایران‌شناسی است.

فصلنامه «مطالعات ایران‌شناسی»، به صاحب‌امتیازی بنیاد ایران‌شناسی، پس از اخذ پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از پاییز ۱۳۹۴ شروع به انتشار منتشر شده است. از این تاریخ تا تابستان ۱۴۰۰، بیست و یک شماره از نشریه، با هدف شناخت و معرفی تاریخ و فرهنگ غنی و فاخر جهانِ ایرانی، منتشر شد. 

اکنون این نشریه، در دوره جدید فعالیت علمی خود از زمستان ۱۴۰۲، با همکاری انجمن علمی ایران‌شناسی دریافت و انتشار مقالات پژوهشی به انتشار می‌رسد. نشریه «مطالعات ایران‌شناسی» در دوره جدید، با‌توجه‌به رسالت، وظایف و مأموریت «بنیاد ایران‌شناسی» در حال حاضر، با انتشار مقاله‌های علمی محققان در حوزه‌های مطالعات ایران‌شناسی، درصدد تعمیق شناخت از تطورات فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، ادبیات و هنر ایران، تبیین ابعاد گوناگون هویت ملی و دینی ایرانیان و مستند‌نگاری تاریخی ادوار شکوفایی تمدن ایران است. 

در ترکیب جدید هیئت تحریریه نشریه، جمعی از استادان دانشگاه‌های معتبر و متنوع کشور، با تخصص در حوزه‌های مختلف ایران‌شناسی، اعم از فرهنگ و زبان‌های باستانی، باستان‌شناسی، تاریخ اسلام و ایران، هنر اسلامی و ایرانی، زبان و ادبیات فارسی و ارتباطات اجتماعی، همکاری می‌کنند. دکتر محمد حسین رجبی دوانی (رئیس بنیاد ایران‌شناسی)، دکتر سیده راضیه یاسینی (معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی) و دکتر محمود ترابی اقدم، به ترتیب مدیر مسئول، سردبیر و دستیار سردبیر این نشریه میان‌رشته‌ای هستند. دکتر زهره زرشناس، دکتر سیدمهدی موسوی کوهپر، دکتر ناصر صدقی، دکتر نسرین فقیه ملک مرزبان، دکتر خشایار قاضی زاده و دکتر عبدالله بیچرانلو نیز در ترکیب هیئت تحریریه این نشریه حضور دارند. 

بنیاد ایران‌شناسی، با توجه به آغاز دوره جدید انتشار نشریه «مطالعات ایران‌شناسی»، از استادان دانشگاه‌ها، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند به حوزه‌های مطالعات ایران‌شناسی، برای انتشار مقاله‌های علمی، دعوت به همکاری می‌کند. این فصلنامه، در ۷ محور اصلی ذیل مقالات محققان را دریافت و پس از طی مراحل داوری، منتشر می‌کند. 

«مطالعه تاریخی، فرهنگی و تمدنی ایران، در دوره های: باستان، اسلامی و انقلاب اسلامی» 

- «تحقیق در زمینه پیشرفت فرهنگی، سیاسی و علمی ایران در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی» 

- «مطالعه جغرافیای سیاسی و طبیعی ایران» 

- «هنر ایران، با رویکرد ارتباط آن با مطالعات ایران‌شناختی» 

- «ادبیات ایران، با رویکرد ارتباط آن با مطالعات ایران‌شناختی» 

- «مطالعه وضعیت ایران‌شناسی در ایران و جهان معاصر» 

- «تحلیل انتقادی مطالعات ایران‌شناختی و تأثیر آن در ساخت هویت ایرانی- اسلامی» 

عناوین مقالات اولین شماره «مطالعات ایران‌شناسی» در دوره جدید عبارتند از: 

- «تحلیل چگونگی بازنمایی هویت در گفتمان بنیادها و مراکز ایران‌شناسی غرب»؛ 

- «ایران‌شناسی و سیاست خارجی ایران؛ ظرفیت‌ها و زمینه‌های تعامل»؛ 

- «جایگاه دلال و دلالی در دوره قاجار»؛ 

- «تحلیل ساختار فضایی نیایشگاه‌های مِهری (میترائیسم) در ایران باستان به استناد مطالعات باستان‌شناختی»؛ 

- «نقش حکومت سلجوقی در رشد اقتصاد شهرهای ایالت کرمان در سده پنجم و ششم هجری قمری»؛ 

- «هویت فرهنگیِ ایرانی؛ به‌روایت موزه مردم‌شناسی». 

این نشریه از مقاله‌های علمی پژوهشگرانی که به مطالعات «تقویت زمینه‌های تولید نظریه در عرصه‌های ایران‌شناسی با رویکرد بومی» معطوف هستند، استقبال ویژه می‌کند. همچنین مقالاتی که در انطباق با اولویت‌های پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی به نگارش درآمده و پذیرفته شوند، حق‌التحریر دریافت خواهند کرد. 

نشریه «مطالعات ایران‌شناسی»، در سه پایگاه اطلاعاتی مگیران، سیویلیکا و نورمگز نمایه‌سازی شده است. 

نویسندگان مقالات می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه مجله، به نشانی: https://is.iranology.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات