۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۷۶۱۹۴۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

عرف، بخش مهمی از فرهنگ جامعه است

عرف، بخش مهمی از فرهنگ جامعه است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه جامعه اسلامی منحصر به یک طیف مذهبی و سلیقه و جناح سیاسی نیست، گفت: برای تحقق اهداف فرهنگی باید عرف رایج در جامعه را هم در اولویت قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مطهری اصل امام جمعه تبریز، در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر سیاست گذاری‌ های کارآمد در شورای فرهنگ عمومی و توجه بر عُرف جامعه برای شکوفایی فرهنگ عمومی اظهار کرد: در فقه اسلامی عُرف یکی از مباحث بسیار مهم است و مراجع تقلید هم در بعضی از امور به عرف رجوع می‌کنند و فتوای شرعی صادر می‌کنند، از این رو باید سنت‌ ها و عرف جامعه مورد توجه تصمیم‌ سازان و تصمیم گیران قرار گیرد.

وی ابراز کرد: ایران اسلامی به دلیل برخورداری از سبقه‌ی تمدنی غنی و ارزش های اصیل بسیار، اهمیت خاصی به مقوله فرهنگ و عرف قائل است و به همین دلیل هم فرهنگ عمومی بر اصول و معارف ایرانی - اسلامی تکیه دارد.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: مردم، در جامعه‌ی اسلامی و ایرانی از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند و باید با بهره ‌گیری از منویات مقام معظم رهبری که با درایت ویژی که دارند عرف مردم را ارزشمند می‌دانند، ما نیز همراه مردم و  در کنار مردم باشیم.

نماینده‌ی ولی فقیه در آذربایجان شرقی، جوانان را سرمایه های ارزشمند این مرز و بوم خواند و گفت: باید طوری برای فرهنگ عمومی برنامه‌ریزی شود تا جوانان بدانند که مسئولان نظام آنان را دوست دارند و جامعه برای تعالی و بالندگی نیازمند حضور این قشر تاثیرگذار است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه تصریح کرد: برای تحقق برنامه‌ های شورای فرهنگ عمومی نیازمند حضور اندیشمندان، اهالی علم، فرهنگ، همراهی حوزه و علما هستیم و امیدواریم با همدلی و همراهی شاهد تحولاتی در عرصه‌ فرهنگ عمومی استان باشیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تلاش و تکاپوی بیش از پیش کمیته‌های ذیل نظر شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد: کمیته‌ های شش گانه شورا باید مسائل مختلف جامعه را در ابعادی گسترده مورد توجه قرار دهند و نتایج آن را برای تصمیم‌ گیری متقنن و محکم در اختیار شورا قرار دهند.

رئیس ستاد امر به معروف استان در ادامه با اشاره به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند مردم به نظام جمهوری اسلامی تعلق خاطر دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مطهری تاکید کرد: بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری مردم در تمام امور جامعه،‌ نقش اساسی و محوری دارند.

وی بیان کرد: مقوله‌ های اسلام و عدالت محوری و انسانیت محوری اسلام برای عمومی مردم حل شده و مورد قبول است و حضور پرشور در انتخابات اخیر نیز مؤید این امر است، اما مسئولین نیز باید برای همراهی و دلگرمی بیش از پیش مردم هم موانع را برطرف کنند و هم مشوق‌ ها را افزایش دهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه صداوسیما را یکی ارگان های موثر در فرهنگ عمومی دانست و با تقدیر از اهتمام برنامه سازان این نهاد به ارتقا سطح فرهنگ عمومی جامعه گفت: صداوسیما علاوه توجه به شکل برنامه های تولیدی و جذابیت آن باید به محتوا محصولات خود نیز توجه ویژه ای داشته باشد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر توجه ذائقه و سلیقه مخاطبان در تولید برنامه های رادیویی و تلویزیونی ادامه داد: مسئولان صداوسیما نبود بودجه کافی را مانع اصلی تولید با کیفیت و مخاطب پسند میدانند.

وی در پایان مطرح کرد: در کنار بودجه کافی توجه به کارشناسان مجرب و متخصص در تولید برنامه های صداوسیما یک ضرورت است.

وحید نستوهی
ارسال نظرات