۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۷۶۲۷۳۸

گزارشی از گردهمایی تخصصی جهاد تبیین با عنوان «کربلا؛ طریق الاقصی»

گزارشی از گردهمایی تخصصی جهاد تبیین با عنوان «کربلا؛ طریق الاقصی»
گردهمایی تخصصی جهاد تبیین مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با عنوان «کربلا؛ طریق الاقصی» در محل دانشگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گردهمایی تخصصی جهاد تبیین مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها با عنوان «کربلا؛ طریق الاقصی» در محل دانشگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این نشست که محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، محمدرضا ابن‌الدین حمیدی جانشین سازمان بسیج اساتید، قدیانی رئیس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی، کاظمی معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین، حجت الاسلام عبداله حسینی مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی، احمدی رئیس بسیج اساتید دانشگاه‌های تهران بزرگ و جمعی از اساتید دانشگا‌ه‌‌های کشور حضور داشتند به موضوع برنامه‌ریزی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در مراسم اربعین امسال پرداخته شد و اساتید و صاحب نظران پیشنهادات و نقطه‌نظرات خود را  در این موضوع مطرح کردند. 

رونمایی از کتاب «دلنوشته‌هایی برای هم‌رزمان» نوشته سرلشگر پاسدار مصطفی ایزدی از دیگر بخش‌های این گردهمایی بود.

نجفی برزگر دبیر کل مجمع اساتید مسلمان دانشگاه‌ها در این گردهمایی ضمن اشاره به پیام مقام معظم رهبری در خصوص ظرفیت‌های منطقه‌ گفت: اگر ظرفیّت‌های کشورهای اسلامی -ظرفیّت عراق، ظرفیّت ایران، ظرفیّت کشورهای دیگر منطقه‌ی غرب آسیا و شمال آفریقا بر روی هم مجتمع بشود، اگر این ظرفیّت‌ها به هم برسند، این دست‌ها در هم گره بخورند، آن وقت امّت اسلامی نشان خواهد داد که عزّت الهی یعنی چه؛ تمدّن عظیم اسلامی را به جوامع عالَم نشان خواهند داد؛ باید هدف ما این باشد و این راهپیمایی اربعین می‌تواند یک وسیله‌ی گویایی برای تحقّق این هدف باشد.

وی از جمله اهداف مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها را شبکه‌سازی نخبگانی و  ایجاد شبکه‌ای از زبان‌دان‌‌ها و اساتید رشته‌های مختلف علمی عنوان کرد که با تعامل و هماهنگی برای رسیدن به نگاهی جهانی برای تمدن‌سازی اسلامی تلاش می‌کنند.

گزارشی از گردهمایی تخصصی جهاد تبیین با عنوان «کربلا؛ طریق الاقصی»

نجفی برزگر گفت: اربعین انسان دوستی، مبارزه با ظلم، فقر زدایی است و همه زیر پرچم اباعبدلله است. «ان الحسین یجمعنا» همانا امام حسین علیه‌السلام همه اهل شیعه، اهل سنت ، مسلمان، یهودی و غیریهودی را جمع کرده است.

وی در ادامه به جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرده و افزود: نتانیاهوی آدمکش در سازمان ملل، مقاومت را به معنای توحش می‌داند و خیانت‌های خود را در چشم بشر تمدن. رهبری فرمودند؛ سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در امریکا و اروپا متعلق به آنها یا زیر نفوذ پول و رشوه آنها است، این مقاومت انسانی و شجاعانه را تروریسم معرفی کردند! آیا ملتی که در سرزمین متعلق به خود در برابر جنایت‌های اشغالگران صهیونیست از خود دفاع می‌کند، تروریست است؟ و آیا کمک انسانی به این ملت و تقویت بازوان او کمک به تروریسم به شمار می‌رود؟

وی افزود: رهبری فرمودند سردمداران سلطه قهرآمیز جهانی، حتی به مفاهیم بشری هم رحم نمی‌کنند. رژیم تروریست و بی‌رحم اسرائیل را دفاع‌کننده از خود وانمود می‌کنند و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیت و حق تعیین سرنوشت خود دفاع می‌کند، «تروریست» می‌نامند!؟ خطاب به جوانان آمریکا و اروپا هم بیان داشتند ؛در جای درست تاریخ قرار دارید و پیشنهاد پشتیبانی اساتید از شما خاطره‌ای ارزنده است.

حسین قدیانی رئیس دانشگاه جامع انقلاب اسلامی نیز در این مراسم  بیان کرد: اجتماع بزرگ اربعین بعد از اجتماع مردم هند در کنار رود سند بزرگترین اجتماع شیعیان مسلمان در جهان بشمار می رود و ظرفیت بسیار خوبی را برای بیان دیدگاه ها و ارائه نقطه نظرات اندیشمندان و اساتید ایجاد می کند. و می توان با عنایت به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون مغناطیس اربعین جریان سازی و شبکه سازی نخبگان در مسیر پیاده روی اربعین را تحقق بخشید.

وی در ادامه افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در مراسم حج با نگاه به مسئله طوفان الاقصی و حمایت بیشتر از مردم مظلوم فلسطین بخصوص نوار غزه متاسفانه دولت سعودی با ممانعت و بازداشت فعالان مجازی ما اجازه تحقق این امر را در حج امسال ندادند و از آن جلوگیری کردند.

گزارشی از گردهمایی تخصصی جهاد تبیین با عنوان «کربلا؛ طریق الاقصی»

قدیانی بیان کرد: به امید خدا در اربعین امسال با حضور کشورهای محور مقاومت و مشارکت فعال فرهیختگان حول مسئله فلسطین صدای مظلومیت و آزادی خواهی و ظلم ستیزی مردم نوار غزه را به گوش همه جهانیان خواهیم رساند.و ایام اربعین بهترین فرصت برای تحقق این اتفاقات خواهد بود.

کاظمی معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین در این نشست با اشاره به آنکه خداوند در بدو خلقت بین انسان و شیطان همیشه راه‌های نجاتی برای انسان‌ها قرار داده است گفت: برخی انسان‌ها با شیطان‌ها محشور شدند و برخی اجنه و شیاطین با انسان‌ها محشور شدند . خداوند مقاطعی را برای رشد انسان‌ها و نجات از شیاطین پیش روی ما گذاشته است. بعثت رسول اکرم از مقاطعی است که خدا برای ما فرصت قرار داده است، بعد غدیر و بعد حادثه کربلا است. حادثه کربلا نگینی بر همه عنایاتی است که خدا به بشریت داشته است و همه را در قالب صحنه کربلا ارائه فرموده است.

وی افزود: سیدالشهدا غریبانه به شهادت می‌رسند اما ندای عاشورایی حسین و خون پاک او امروز در جامعه بشری  جریان دارد. امام حسین (ع) تنها برای ما شیعیان نیست، امام حسین برای همه آزادگان عالم است. خود ایشان اشاره می‌کنند آزاده باشید. امروز به حرمت خون سیدالشهدا شاهد حضور ۸۵ کشور از عقاید مختلف در اربعین هستیم. حتی کسانی که عقاید خاصی ندارند شرکت می‌کنند و این فرصتی است .

کاظمی عنوان کرد: امروز انقلاب اسلامی زمینه ساز این حرکت بزرگ است. اربعین ۱۴۰۰ سال پیش انجام شد اما اربعینی که بعد از سقوط صدام انجام شد به واسطه انقلاب اسلامی بود . امروز صحنه اربعین صحنه بی‌نظیری در جهان است و اجتماعات عظیمی در جهان در این خصوص شکل گرفته است.

معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین گفت: معنویت اربعین حسینی مثل مغناطیس همه افراد را جذب کرده است. این قطعاً مقدمه ظهور است. 

کاظمی با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) عنوان کرد: اگر می‌خواهید فلسطین آزاد شود، قدس آزاد شود باید تفکر عاشورایی را در ذهن و عمل و رفتار مردم فلسطین و غزه و لبنان ایجاد کنید. افکار آنها عاشورایی و حسینی شود تا در صحنه بمانند. اینکه امروز می‌بینیم قریب ۱۰ ماه دارند مبارزه می‌کنند در حالیکه کوچک‌ترین گروه مقاومت ما در منطقه حماس و جهاد اسلامی است  آن هم در برابر یک اتحاد جهانی این نتیجه تفکر عاشورایی است.

گزارشی از گردهمایی تخصصی جهاد تبیین با عنوان «کربلا؛ طریق الاقصی»

وی بیان کرد: رهبر عظیم‌الشان در دیدار با شیخ زکزاکی فرمودند سقوط اسرائیل در همین جنگ اتفاق خواهد افتاد. 

کاظمی افزود: به واسطه آنکه افکار فلسطینی‌ها عاشورایی شد استقامت ۱۰ ماه، تشنگی مثل تشنگی کربلا، شهادت کودکان وهمه صحنه‌های عاشورا را شاهد بودیم. در این میان حتی یک شعارهم علیه حماس و جهاد و مجاهدین داده نشد. این‌ها نعمت انقلاب اسلامی است. از افکار بلند و استوار شهید سلیمانی که در این موضوع کار کردند.

وی خاطرنشان کرد: حضور شما در این نشست ثبت خواهد شد به عنوان قدمی برای تفکر در تصمیمی که قرار است در صحنه  راهپیمایی اربعین گرفته شود و راهپیمایی اربعین اجرا شود.

معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به آنکه دولت‌هایی که موفق بودند آنها بودند که حرف امام و رهبری را گوش کردند عنوان کرد:  اگر صد در صد تابع نظرات امامین انقلاب باشیم قطعاً خداوند فضل و رحمت خود را بر ما بیشتر خواهد کرد. طلب می‌کنیم خداوند ما را از انصارالله، حزب الله و یاران پاک امام زمان عجل الله قرار دهد.

حجت‌الاسلام حسینی مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی نیز در این مراسم  از جمله برنام‌های مرکز اسلامی را برشمرده و با اشاره به ظرفیت۹۰ هزار نفری این مرکز در فضای مجازی با ۳۵ گروه فعال سیاسی از راهپیمایی اربعین با حضور قریب به ۵۰۰۰ نفر از آفریقای جنوبی سخن گفت.

وی همچنین از صدور قطعنامه‌ای با محورهای قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی و همینطور الزام نمایندگان مجلس به اجرایی کردن این قطعنامه و سرانجام منتهی شدن آن به اتفاق لاهه سخن گفت.

حسینی همچنین بر تلاش و کمک‌های شهید خدمت امیرعبداللهیان اشاره کرد.

حسینی در جمع اساتید دانشگاه‌ها به ذکر تاریخچه‌‌ای پرداخت و از دشمنی یهود و نقش آنان در واقعه عاشورا گفته و عنوان کرد: این واقعه توسط یهودی‌ها برنامه‌ریزی شده بود و مجری یزید و شمر است . ۱۴ قرن است به قاتلان اصلی توجه نداریم. 

وی همچنین بر لزوم نقش‌آفرینی برای به یاری امام زمان تاکید کرد.

ارسال نظرات