۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۷۶۲۷۵۹

امضای تفاهمنامه همكاری ‌دانشگاه رضوی و باقرالعلوم

امضای تفاهمنامه همكاری ‌دانشگاه رضوی و باقرالعلوم
رئیس دانشگاه باقرالعلوم قم ضمن حضور در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دیدار با ریاست محترم دانشگاه، تفاهم نامه همکاری با این نهاد علمی فرهنگی را امضا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، به منظور توسعه همکاری های علمی دوجانبه و هم افزایی در موضوعات مورد نیاز و انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مشترک در راستای تحول در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی از طریق بهره‌گیری از ظرفیتهای موجود و با توجه به وجود زمينه‌های مشترک و عزم دو دانشگاه رضوی و باقرالعلوم  برای پاسخگویی به مسائل کشور در حوزه علوم انسانی، تفاهم‌نامه ای بین دانشگاه علوم اسلامی رضوی به نمایندگی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی ودانشگاه باقرالعلوم به نمایندگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیداحسان رفیعی علوی، رئیس این دانشگاه در زمینه‌های مشترک علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و بین الملل، منعقد شد.

این تفاهم با موضوع استفاده از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و تشریک مساعی به منظور تسریع در دستیابی به اهداف و برنامه‌های مورد توافق طرفین با هدف استخراج نظام‌های معرفتی علمی اسلام، متناسب با موضوعات و مسائل علوم انسانی دارای ظرفیت طرفینی، نظریه‌پردازی و توسعه مرزهای علم در زمینه علوم انسانی با توجه به اقتضائات جامعه علمی ایران اسلامی، تعمیق گفتمان انقلاب اسلامی از طریق برآوردن نیازهای فکری جامعه و نظام اسلامی در حوزه علوم انسانی. بین دو دانشگاه رضوی و باقر العلوم به توافق و امضا رسید.

در زمینه تفاهم همکاری‌های دوجانبه مواردی همچون مشارکت در برگزاری نشست ها و کرسی های علمی و کارشناسی برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان طرفین با استفاده از دانش و تجربه استادان و محققان دو دانشگاه  در کنار  اجرای مشترک دوره‌های کارشناسی، ارشد و دکتری تخصصی با استفاده از طرح تعاون یا هیات علمی وابسته مصوب وزارت  مورد نظر و توافق طرفین قرار گرفته است. 

تبادل پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری و طرح‌های تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و دوره‌های علمی کارورزی  در کنار همکاری در شناسایی و معرفی متقاضیان داخلی و بین المللی تحصیل در دو دانشگاه از دیگر موارد مطرح در این تفاهم نامه است.

از دیگر موارد می توان به استفاده از تجهیزات و امکانات طرفین برای پیشبرد اهداف و طرح های پژوهشی و برنامه‌هاي آموزشي مورد توافق برابر مقررات طرفین.، بهره‌گیری از ظرفیت طرفین تفاهم‌نامه جهت برگزاری دوره‌های معرفت‌افزایی و بازآموزی اعضای هیئت علمی، انتقال تجارب در زمینه‌ فن‌آوریهای آموزشی حضوری و غیرحضوری و بهره گیری از ظرفیت هوش مصنوعی برای توسعه علوم انسانی اسلامی. اشاره کرد.

معرفی نیازها و اولویت‌های پژوهشی به یکدیگر متناظر با مأموریتها و ظرفیت‌های علمی دو دانشگاه، همكاری در برقراری ارتباط با مؤسسات و مجامع مرتبط و همسوی داخلی و بین المللی و شبکه سازی علمی در سطح جهانی به منظور انجام فعاليت‌های علمی هدفمند و مشترك و برپايي همايش‌های داخلی و بين‌المللی، راه‌اندازی کارگاه‌های پژوهشی ـ مهارتی مورد نیاز طرفین، همکاری در زمینه‌های مختلف پژوهشی مانند تألیف کتب درسی و غیردرسی و ترجمه آثار در زمینه‌های مورد نیاز مواردی دیگر از تفاهمات مندرج در این قرارداد دوطرف است.

میزبانی از فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت اعضای هیئت علمی، دانشجویان، طلاب و کارشناسان طرفین، همکاری در برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های بین‌المللی به‌صورت مشترک، تسهیل در دسترسی اعضای هیئت علمی و محققان به آثار، مدارک و منابع علمی و پایگاههای اطلاعاتی موجود در کتابخانه‌های طرفین،مبادله آثار منتشر شده از سوی دو دانشگاه، تعریف پایان‌نامه و رساله‌های مشترک، استفاده متقابل از ظرفیت اعضای هیئت علمی به عنوان مشاور و داور، انتشار مشترک نشریات تخصصی و میان رشته‌ای   و برگزاری جلسات نقد آثار طرفین تفاهم‌نامه در حوزه علوم انسانی هم مواردی دیگر از تفاهم دوطرف بود.

بهره گیری از امکانات، تجهیزات و ظرفیتهای علمی، تحقیقاتی و آموزشی طرفین در پذیرش دانشجویان خارجی، تبادل تجربه و دانش در برگزاری دوره های آموزشی بین المللی،  مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی آثار و دستاوردهای علمی در داخل و خارج از کشور، و معرفی، توزیع و نشر آثار و محصولات علمی طرفین در مجامع علمی بین المللی  نیز مورد توجه دو طرف در این تفاهم نامه بود که به امضای رؤسای محترم دانشگاه علوم اسلامی رضوی و باقر العلوم قرار گرفت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات