۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۷۶۳۰۱۲
علم الهدی:

مفهوم ولایت از خانواده آغاز می‌شود

مفهوم ولایت از خانواده آغاز می‌شود
علم‌الهدی تأکید کرد: در نظم ولایی که جمهوری اسلامی مدعی آن است، رشد و تعالی انسان‌ها هدف اصلی است. دستاورد‌های جمهوری اسلامی تنها محدود به توسعه اقتصادی و صنعتی نیست، بلکه تربیت صد‌ها هزار عارف و شهید که به مقام عالی شهادت نایل شده‌اند، از بزرگترین دستاورد‌های این نظام است.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جمیله علم الهدی در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است اظهار کرد: در قرآن به سه نوع نظم اجتماعي اشاره شده است: نظم سلطاني، نظم توده‌اي و نظم ولايي. کشور ما مدت‌هاست که بر نظم ولايي تأکيد دارد و به دنبال آن است که با ايجاد مجموعه‌هاي تحقيقاتي و دانشگاهي، جايگاه‌هاي مهم حاکميتي را تشخيص داده و افراد شايسته را براي اين مناصب تربيت کند.
 
وي با اشاره به تاريخچه نظم سلطاني گفت: نظم سلطاني که مبتني بر حاکميت فرد يا خانواده‌اي بر ديگران است، در گذشته‌هاي دور باعث پيشرفت‌هاي گسترده‌اي در زمينه‌هاي مختلفي از جمله علم و فناوري شد. اما با پيشرفت‌هاي علمي و فناوري، اين نوع نظم اجتماعي به تدريج زير سوال رفت و امپراتوري‌هاي بزرگ دچار فروپاشي شدند.
 
همسر رئيس‌جمهور شهید در ادامه افزود: نظم توده‌اي که حاکميت اکثريت را در بر مي‌گيرد، نيز نتوانست مشکلات اساسي جامعه را حل کند و همچنان با چالش‌هاي عدم عدالت و آزادي مواجه است. در اين ميان، جريان اسلامي با تأسيس نظام سياسي اجتماعي ولايي، به دنبال برقراري عدالت و آزادي است.
 
علم الهدی با اشاره به نقش امام خميني (ره) در تأسيس نظام ولايي گفت: امام خميني (ره) به عنوان فقيه، فيلسوف سياسي و عارف بزرگ، با ايجاد نظام ولايي، ديدگاهي جديد براي حکمراني ارائه داد که بر اساس عدالت و انسانيت استوار است.
 
وی با بيان دستاوردهاي نظام ولايي در ايران، افزود: امروز مي‌توانيم دستاوردهاي مادي و توسعه‌هاي اقتصادي کشور را با دوره طاغوت مقايسه کنيم و ببينيم که چه پيشرفت‌هايي در زمينه‌هاي علمي، فناوري، رفاه و آسايش مردم حاصل شده است.
 
همسر رئيس‌جمهورشهید با اشاره به مقايسه نظام ولايي با نظام‌هاي ليبرال و سوسياليستي، گفت: کشورهاي با نظام ليبرال يا سوسياليستي ممکن است بدون مواجهه با چالش‌هاي بزرگ به توسعه‌هايي دست يافته باشند، اما نظام ولايي با تمام مشکلات و چالش‌ها، توانسته است به دستاوردهاي بزرگي دست يابد و نشان دهد که اين نوع حکمراني قابليت تحقق عدالت و آزادي واقعي را دارد.
 
بدون انقلاب اسلامي، پيشرفت و سعادت واقعي ممکن نبود
 
همسر رئيس‌جمهور شهید، به تبيين ضرورت انقلاب اسلامي و ديدگاه‌هاي مبنايي آن پرداخت و تصریح کرد: بدون انقلاب اسلامي، ما نمي‌توانستيم به دستاوردهاي واقعي دست يابيم. ممکن است تصور شود که بدون انقلاب و با کنار رفتن شاه، مي‌توانستيم به پيشرفت‌هاي مشابهي دست پيدا کنيم، اما اين تصور اشتباه است.
 
وي افزود: اگر مباني جهان‌بيني ما تنها بر زندگي دنيوي و رفاه متمرکز باشد، بهترين حکومت‌ها آن‌هايي خواهند بود که رفاه و آسايش دنيوي را تأمين کنند. حکومت‌هاي سلطاني و توده‌اي در طول تاريخ تلاش کردند اين هدف را محقق کنند. 
 
همسر رئيس‌جمهورشهید بیان کرد: اما تعاليم قرآن کريم و فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي به ما مي‌آموزد که زندگي دنيوي تنها مرحله‌اي از مسير سعادت ابدي است. انسان بايد در اين دنيا به گونه‌اي عمل کند که سعادت و رفاه واقعي را در جهان ديگر به دست آورد.
 
علم‌الهدي تأکيد کرد: در نظم ولايي که جمهوري اسلامي مدعي آن است، رشد و تعالي انسان‌ها هدف اصلي است. دستاوردهاي جمهوري اسلامي تنها محدود به توسعه اقتصادي و صنعتي نيست، بلکه تربيت صدها هزار عارف و شهيد که به مقام عالي شهادت نايل شده‌اند، از بزرگترين دستاوردهاي اين نظام است.
 
وي ادامه داد: نظم ولايي که جمهوري اسلامي بر آن تأکيد دارد، در مقابل نظم‌هاي سلطاني و توده‌اي، به عنوان يک رقيب سرسخت مقاومت مي‌کند. اين نظم به موقعيتي رسيده که بايد به جهانيان معرفي شود. اسلام اهل سنت در طول تاريخ با نظم سلطاني مشکلي نداشت و اين انحراف از زمان معاويه آغاز شد. اما در نظم ولايي، خدا ولي خود را تعيين مي‌کند و مردم موظف به تحقق اين ولايت هستند.
 
همسر رئيس‌جمهورشهید با اشاره به تفاوت‌هاي اساسي نظم ولايي با ساير نظم‌ها گفت: در نظم ولايي، برخلاف تصور عموم، مردم تنها وظيفه رأي دادن ندارند بلکه متعهد به اقامه حکومت و عدالت هستند. اين تعهد بسيار عميق‌تر و پايدارتر از صرف رأي دادن است.
 
علم الهدی گفت: در نظم ولايي، تربيت و ارتقاي شهرونداني که متعهد به عدالت و حاکميت هستند، اهميت بالايي دارد. اين نظم از پايين به بالا است و هيچ‌کس نمي‌تواند به زور حاکم شود. افراد بايد با تعهد و تلاش خود، حکومت و عدالت را اقامه کنند. 
 
تربيت سياسي در خانواده؛ کليد موفقيت در نظام ولايي
 
وی به اهميت تربيت سياسي در خانواده پرداخت و گفت: شهید رئیسی عنوان می کرد مردم به من رأي دادند و من نمي‌توانم با فريب، کاري انجام دهم. در نظم ولايي، از درون خانواده و دوران کودکي، ولايت در قلب افراد شکل مي‌گيرد. جمهوري اسلامي و به‌ويژه تربيت سياسي در ايران، موفق‌ترين در اين زمينه است، به برکت وجود خانواده.
 
وي افزود: اگر از من به‌عنوان يک کارشناس تعليم و تربيت بپرسيد، کدام بخش از سنت‌هاي تعليم و تربيت مهم‌تر است، قطعاً پاسخ خواهم داد تربيت سياسي. مفهوم ولايت از خانواده آغاز مي‌شود.
 
همسر رئيس‌جمهورشهید گفت: اگر کسي در خانواده مفهوم پدر را درک کند و ولايت را بياموزد، مي‌تواند در نظام ولايي هم آن را ادراک کند. ولايت به معناي درک جايگاه پدر، مادر، برادر، خواهر و ديگر اعضاي خانواده است.
 
علم الهدی  تأکيد کرد: در نظم ولايي، تربيت از پايين به بالا است و در محيطي عاطفي مانند خانواده شکل مي‌گيرد، نه در محيط‌هاي اداري مانند مدرسه يا دانشگاه. نقش مادران در تبيين ولايت بسيار مهم است. مادران به کودکان معناي پدر، برادر، خواهر و مادر را آموزش مي‌دهند و ارزش‌هاي سياسي را در محيط خانواده معنا مي‌کنند.
 
وي ادامه داد: بحث خانواده در آيات قرآن بسيار پررنگ است. در سوره احزاب، پس از بحث‌هاي مربوط به منافقين، به موضوع خانواده و زنان پيامبر پرداخته شده است. اين ارتباط نشان‌دهنده اهميت خانواده در نظام ولايي است."
 
همسر رئيس‌جمهورشهید با اشاره به نقش مقاومت و تربيت سياسي در مقابل فتنه‌هاي فرهنگي و اجتماعي گفت: جوانان ما بايد در برابر هر ظلم و فسادي مقاومت کنند. خداوند به قلم جناب سليماني و شهيد رئيسي کمک کرد تا جوانان ما درس مبارزه و مقاومت را بياموزند. اين دو شهيد به‌عنوان معلمان مبارزه و مقاومت، نقش بسزايي در تربيت نسل آينده داشتند.
 
وي افزود: در دوران جنگ جهاني، تمايل زنان براي برابري افزايش يافت و شعارهاي فمينيستي گسترش پيدا کرد. اين نشان‌دهنده ارتباط بين مقاومت و نقش اجتماعي زنان است. زنان و مادران ما بايد در تربيت سياسي و مقاومت نقش فعالي داشته باشند تا نظام ولايي مستحکم بماند.
 
تغییرات در نقش‌های جنسیتی و تأثیرات آن بر خانواده و جامعه
 
همسر رئيس‌جمهور شهید گفت: در طی جنگ‌های جهانی، نقش مردان از اتکا به قوای بدنی به مهارت‌های ماشینی تغییر کرد. در گذشته، امنیت در شهرها به مردان پهلوان و فداکاری که از قوای بدنی خوبی برخوردار بودند متکی بود تا از زنان و کودکان دفاع کنند. ادبیات جهانی نیز با مفهوم امنیت گره خورده بود و زنان مظهر زیبایی و ارزش‌هایی بودند که مردان برای حفظ آن به پهلوان‌ها و قهرمانان تبدیل می‌شدند.
 
وی افزود: با توسعه ماشین‌های جنگی در جنگ‌های جهانی، زنان نیازی به قوای بدنی مردان نداشتند و خود می‌توانستند با مهارت‌های جدید از خود دفاع کنند. این تغییرات باعث شد که خشونت‌طلبی در بین زنان افزایش یابد و دسترسی به ابزارهای امنیتی برای همه آسان‌تر شود. این وضعیت در کشورهای مارکسیستی و کمونیستی نیز بدتر شد، زیرا بردگی زنان و مردان برای هم‌ترازان خود رایگان و ارزان شد.
 
همسر رئيس‌جمهورشهید با اشاره به تأثیر این تغییرات بر همبستگی اجتماعی گفت: این تغییرات باعث شد که مفاهیمی مانند وطن و قهرمان که ادبیات فاخر برای هویت‌بخشی به مردم ایجاد می‌کرد، کم‌کم از بین بروند. آیین‌های ملی نیز نتوانستند جایگزین ارزش‌هایی شوند که در خانواده رشد می‌کرد. به همین دلیل، بسیاری از خانواده‌ها دیگر پرچم‌ها و آیین‌های ملی را به‌صورت جدی دنبال نمی‌کنند.
 
همسر رئيس‌جمهورشهید به اهمیت مراسم‌های دینی مانند عاشورا و اربعین اشاره کرد و گفت: ما به‌عنوان یک نمونه موفق، همچنان مراسم عاشورا و اربعین را داریم که توانسته‌اند ولایت را تقویت کنند. کودکان قبل از اینکه با خداوند آشنا شوند، با امام حسین آشنا می‌شوند و این محبت باعث تقویت ارزش‌های دینی می‌شود. 
 
وی ادامه کرد: اما این مراسم‌ها نیز تحت تهاجم قرار گرفته‌اند و در اطراف زیارتگاه‌ها و حوزه‌ها، بساط فساد و سرگرمی‌های مبتذل آماده شده است تا این ارزش‌ها تضعیف شوند.
 
همسر رئيس‌جمهورشهید تأکید کرد: این تهدیدات داخلی بزرگ‌تر از تهدیدات خارجی هستند و ما باید با تقویت روابط خانوادگی و ارزش‌های دینی در برابر این تهدیدات مقاومت کنیم.
ارسال نظرات