۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۷۶۳۱۵۸
رئیس جامعه المصطفی تأکید کرد؛

لزوم آشناسازی طلاب با کار «احیای تراث»

لزوم آشناسازی طلاب با کار «احیای تراث»
رئیس جامعةالمصطفی ضمن بازدید از مرکز احیای تراث اسلامی برّ الصغیر تأکید کرد که اگر طلاب ما با کار احیای تراث آشنا شوند، می توانند عملکرد اثربخش و مفیدی در این عرصه داشته باشند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی در بازدید از مرکز احیای تراث اسلامی برّ الصغیر با تسلیت به مناسبت ایام شهادت سید الشهداء(علیه السلام) و اسارت اهل بیت آن حضرت و نیز گرامیداشت یاد شهدای مقاومت اسلامی به ویژه شهدای اخیر، از تلاش های صورت گرفته در موسسه احیای تراث برّالصغیر تقدیر نمود و ابراز داشت: کار احیای آثار یکی از حوزه های مهم پژوهشی برای المصطفی و تمام مراکز علمی به شمار می آید. ما امروز با مسئله های جدیدی مواجه هستیم و باید بخشی از سرمایه پژوهشی ما به پاسخ دهی به مسائل و شبهات روز اختصاص یابد اما همین امر نیز با تکیه بر میراث علمی گذشته ممکن است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، فرهنگ اسلامی و اهل بیتی را ریشه دار و با شناسنامه خواند و تصریح کرد: هر مقدار میراث علمی خود را بیشتر بشناسیم، قطعا در آینده کار علمی ما موثرتر خواهد بود. در کنار شناسایی شخصیت های فرهنگی و آثار علمی، احیای این آثار و در دسترس قرار گرفتن آنها از محورهای مهمی است که در کنار سایر امور پژوهشی باید مدنظر قرار داشته باشد.

رئیس جامعةالمصطفی افزود: البته لازم نیست تمام این اقدامات مستقیما توسط المصطفی صورت گیرد و می توان با تربیت پژوهشگرانی با انگیزه و آشنا با این مهارت، سرمایه های ارزشمندی را در این حوزه پدید آورد.

وی پژوهشگران موسسه برّالصغیر را مایه افتخار و سرمایه المصطفی دانست و گفت: اساتید و محققان المصطفی لازم است به صورت مناسب و گویا در جریان فعالیت های موسسه و دستاوردهای آن قرار گیرند تا از خدمات آن در کارهای تحقیقاتی خود بهره مند شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی با اشاره به شکل گیری مباحث علمی فراوان میان علمای شیعه و اهل سنت در منطقه شبه قاره به دلیل تنوع متوازن مذهبی در این ناحیه، یادآور شد: بخش زیادی از میراث علمی جهان اسلام در منطقه شبه قاره قرار دارد که متاسفانه بسیاری از آنها تا کنون حتی شناسایی هم نشده است.

وی ادامه داد: تعداد آثار و نسخ خطی اسلامی در اختیار بسیاری از کشورهای غربی، اگر از ما بیشتر نباشد کمتر نیست. تنها در کتابخانه ای وابسته به کلیسا در میلان ایتالیا، ده هزار نسخه خطی اسلامی وجود دارد و این رقم در شهرهایی مانند رم، پاریس و … به مراتب بیشتر است.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان خاطرنشان کرد: علمای ما موضوع احیای تراث علمی را همواره خالصانه و خاضعانه دنبال می نمایند در حالی که معمولا این کار در مراکز علمی با هزینه های فراوانی صورت می گیرد. اگر طلاب ما با کار احیای تراث آشنا شوند، می توانند عملکرد اثربخش و مفیدی در این عرصه داشته باشند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام طاهر عباس اعوان، دانش آموخته المصطفی و از مسئولان مرکز برّالصغیر توضیحاتی درباره این مرکز ارائه نمود و اظهار داشت: این مرکز در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد و تا کنون کار تصویربرداری از پانزده هزار جلد کتاب و احیاء و بازنشر ۳۳۷ عنوان کتاب را به سرانجام رسانده است که برخی از این آثار به چهار زبان نیز ترجمه و انتشار یافته اند.

ارسال نظرات