۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۷۶۳۳۵۵
منتشر شد؛

"الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسالمی ایران مبتنی بر جهاد تبیین"+ دانلود فایل

گزارش کارشناسی "الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر جهاد تبیین" از طرف گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه و منتشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گزارش کارشناسی "الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر جهاد تبیین" منتشر شد.

در خلاصه مدیریتی گزارش کارشناسی "الگوی مفهومی استراتژی امنیت ملی سایبری جمهوری اسالمی ایران مبتنی بر جهاد تبیین" آمده است:

توسعه فضای مجازی و ماهیت پیچیده، رقابتی، مرززُدا، هویت زدا و عدم قطعیت آن باعث شده کشورهای پیشرو برای تقویت حکمرانی ، تحقق مقاصد و تأمین منافع ملی خود مکانیسم‌هایی از طریق تدوین استراتژی  امنیت ملی سایبری طراحی و اجرا کنند.  

جمهوری اسلامی ایران با وجود اسناد بالادستی فراوان در خصوص فضای سایبر، هنوز موفق به تهیه سند استراتژی امنیت ملی سایبری نشده است. در ادامه ضمن آشنایی با ویژگی ها و الزامات این استراتژی، با تکیه بر مفهوم جهاد تبیین«، الگوی مفهومی را برای تحقق این مهم صورت بندی می‌کنیم. این تحقیق، مفهوم »جهاد تبیین« را به عنوان استعاره مولّد و دارای قدرت آفرینش الگوی نوینی در سیاستگذار ی فضای سایبر و جایگزین کردن آن با الگوهای پیشین انتخاب کرده است.  

الگوی مفهومی استراتژی امنیت سایبری جمهوری اسلامی ایران براساس تحقیق حاضر از چهار مضمون پایه، 17 مضمون سازمان دهنده و  41 مضمون فراگیر تشکیل شده است. مضامین چهارگانه اصلی که منتهی به توصیه های سیاستی در این خصوص می‌شوند، شامل عناصر سیاستگذار ی، بازیگران، گفتمان و ژئوپلیتیک سایبری هستند. در پایان توصیه هایی در چهار حوزه سیاستگذاری، کنشگران، گفتمان و ژئوپلیتیک سایبری مدنظر قرار گرفته است.

برای مطالعه فایل را از  اینجا دانلود کنید.

ارسال نظرات