۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۷۶۳۵۷۰

کار اسرائیل بیخ پیدا کرد/ «انتظار انتقام» اقتصاد اسرائیل را فلج کرد

کار اسرائیل بیخ پیدا کرد/ «انتظار انتقام» اقتصاد اسرائیل را فلج کرد
وارد کردن آسیب اقتصادی به صهیونیست ها و نگاه داشتن آنها در وضعیت آماده باش در کنار عملی شدن پاسخ قطعی، بخشی از مجازات ایران و جبهه مقاومت برای رژیم صهیونیستی است.

طی دو هفته گذشته رسانه‌های جریان اصلی و اندیشکده ها سعی کردند تا از «ساعت صفر» پاسخ ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه خبر دهند اما سیاست «گام به گام» تهران نشان داده است که مقامات تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی ایران براساس خرد جمعی عمل کرده و اسیر جوسازی‌های خارجی نمی‌شوند.

شاید بهترین خبر برای تل‌آویو آغاز پاسخ زود هنگام ایران و اعضای شبکه مقاومت باشد اما فرماندهان نظامی ایران با آگاهی از وضعیت داخلی فلسطین اشغالی، انتقام از صهیونیست‌ها را وارد مرحله «جنگ روانی» کرده اند که موجب وارد شدن هزینه سنگینی به بخش‌های پدافندی- لجستیک تل آویو شده است. البته این جنگ روانی پیش مقدمه ای برای پاسخ اصلی ایران به رژیم صهیونیستی در قبال ترور شهید هنیه خواهد بود.

البته اقتصاد رژیم اسرائیل پس از عملیات طوفان‌الاقصی در سراشیبی قرار گرفت و منابع عبری از ابعاد جدیدی از خسارات‌ شدید بخش‌های مختلف اقتصادی رژیم صهیونیستی پس از کشتار مردم بی‌گناه غزه خبر می‌دهند.

روزنامه عبری «معاریو» فاش کرد که از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در هفتم اکتبر ۴۶ هزار شرکت صهیونیستی درپی پیامدهای جنگ و انزوای بین‌المللی اسرائیل به تعطیلی کشیده شده‌اند.

این روزنامه عبری همچنین نوشت انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، تعدادشرکت‌های اسرائیلی تعطیل‌ شده به ۶۰ هزار شرکت برسد.

از طرف دیگر گفته می‌شود محور مقاومت به رهبری ایران تصمیم گرفته علاوه بر مجازات یا پاسخ قطعی این رژیم کودک‌کش با استفاده از جنگ روانی و انتظار کشیدن صهیونیست‌ها از آغاز جنگ خسارات گسترده‌ای را متوجه اقتصاد اسرائیل شده وآن رابه لبه پرتگاه نزدیک کرده است.

براساس گزارش وبسایت اقتصادی و عبری‌زبان «کلکلیست» سال ۲۰۲۵ بی‌شک اسرائیل باید با کسری بودجه ۵.۲درصدی (۲.۵میلیارد دلار) دست‌وپنجه نرم کند و این میزان برای سال‌های ۲۰۲۶ و۲۰۲۷ به‌ترتیب به ۴.۴و۳.۷ درصد خواهد رسید.

همچنین به نظر می‌رسد که کسری بودجه این رژیم جعلی که هم‌اکنون ۶.۶درصد است، در پایان سال میلادی جاری به۸.۱ درصد برسد.

کار اسرائیل بیخ پیدا کرد/ «انتظار انتقام» اقتصاد اسرائیل را فلج کرد +فیلم

ارزش نرخ شکل هر روز پایین‌تر از دیروز

نرخ شِکِل اسرائیل در برابر دلار آمریکا نیز هر روز نسبت به روزهای گذشته کاهشی است، به‌طوری که در همین خصوص به گفته «کارنیت فلوگ»، رئیس سابق بانک مرکزی رژیم صهیونیستی، درروز نخست عملیات طوفان‌الاقصی، ارزش شِکِل بیش از ۳درصد کاهش یافت و به ۳.۹۶دلار آمریکا رسید و همین امر بانک مرکزی اسرائیل را مجبور کرد تا برای کاهش نوسانات در نرخ شِکِل مبالغ هنگفتی تا ۴۵ میلیارد شِکِل (۱۱میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) تزریق کند.

ضربه شدید جنگ غزه بر صنعت گردشگری رژیم صهیونیستی

صنعت گردشگری یکی از حوزه های مهم اقتصادی و البته فرهنگی اسرائیل به شمار می رود. اما رئیس بخش گردشگری اسرائیل اخیراً اعلام کرده است این رژیم سال ۲۰۲۴ را با ۱.۲ میلیون گردشگر به پایان می رساند که این رقم به معنای آن است گه سطح گردشگری اسرائیل به ۲۰ سال قبل یعنی سال ۲۰۰۴ و زمان انتفاضه دوم برگشته است. در صورتی که جبهه جدیدی در مرزهای شمالی علیه حزب الله گشوده شود، آمار توریست ها باز هم کاهش می یابد.

بر اساس دادههای وزارت کشاورزی قبل از جنگ غزه، حدود سی هزار کارگر خارجی در این بخش مشغول بودند که بیشتر آنها اهل تایلند بودند. پس از شروع جنگ حدود ۱۰ هزار کارگر خارجی به همراه حدود ۱۲ هزار کارگر فلسطینی که از کرانه باختری برای کار به اسرائیل میرفتند، دیگر در محل کار خود حاضر نشدند. بنابراین، بخش کشاورزی رژیم صهیونیستی با کمبود حدود ۲۰ هزار کارگر مواجه شد. اثر مستقیم این مسئله در کاهش محصولات تولیدی و افزایش قیمت میوه و سبزیجات بود که کماکان ادامه دارد.

توقف پروازها به مقصد سرزمین‌های اشغالی

شرکت‌های هواپیمایی هم‌اکنون بسیاری از پروازهای خود را به مبداء تل‌آویو، حیفا و اشدود متوقف کرده‌اند، این امر رامی‌توان به اطلاعیه مرکز فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی ربط داد، به‌طوری که دراین اطلاعیه آمده است: هم‌اکنون ۲۵ شرکت خارجی پروازهای خودبه مقصد سرزمین‌های اشغالی را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

این امرسبب شده که هم‌اکنون ۲۰۰ هزار مسافر صهیونیست در نقاط مختلف جهان به‌دنبال پروازهای جایگزین باشند وگاه در این مسیر توفیقی هم به دست نمی‌آورند.

تداوم وضعیت بحرانی در فلسطین اشغالی موجب شده تا میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی به میزان۷۰درصد کاهش پیدا کند. علاوه بر این به نظر می‌رسد گروه‌های مقاومت قصد دارند تا علاوه بر بندر ایلات، بنادر حیفا واشدود را نیز ازمسیرخدمات‌رسانی خارج کرده و شرق مدیترانه را به پارکینگ‌ کشتی‌های باری تبدیل کنند.

کارشناسان‌ معتقدند تحقق این هدف موجب‌ کاهش۷۰درصدی میزان واردات خارجی صهیونیست‌ها از مسیر اروپا خواهد شد.

امنیت غذایی به کما رفته

همین چند روز پیش بود بود که از ترس حمله ایران، رسانه‌های عبری گزارش دادند که شهردار بندر «حیفا» در شمال فلسطین اشغالی از ساکنان این شهر خواسته است تا برای شش روز آب و مواد غذایی کافی ذخیره کنند.

این شبکه صهیونیستی همچنین افزود که شهردار «حیفا» در شمال فلسطین اشغالی از ساکنان این شهر خواسته است تا حداقل برای شش روز مواد غذایی و آب کافی ذخیره کنند و در مناطق محافظت شده باقی بمانند.

«ایلی کوهن» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز یکشنبه شب از بیم حملات ایران دستور افزایش ظرفیت مخازن سوخت را صادر کرد.

با رفتن بسیاری از مردم به پناهگاه‌ها شاهد افزایش ذخایر مواد غذایی هستیم و این موضوع سبب شده قیمت محصولات به اوج خود برسد، به‌طوری که حتی خود منابع عبری گفته‌اند که وزارت رفاه اسرائیل طی انجام طرح امنیت غذایی این کشورفقط می‌تواند ۱۰ درصد ازجمعیت این رژیم را موردحمایت قراردهد، البته باید به این نکته نیزاشاره کردکه با توجه به این‌که بیشتر کشاورزان رژیم صهیونیستی در بخش کشاورزی و مواد غذایی، تایلندی یا ازدیگر کشورهاهستند، همزمان با نزدیک‌شدن به پاسخ قطعی و قاطع ایران، سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند؛ بنابراین تولیدکنندگان و فعالان این صنعت به‌شدت متضرر شده‌اند.

با مهاجرت بسیاری از مردم از اسرائیل، خصوصا کارگران در حال حاضر قیمت مسکن به تبع کاهش ساخت‌وساز که آن هم از کمبود نیروی کار نشات می‌گیرد، سر به فلک کشیده است.

کسری بودجه ۴۰ میلیارد دلاری

وضعیت «در حال انتظاری» که رژیم اسرائیل این روزها در انتظار پاسخ قطعی ایران و جبهه مقاومت سپری می‌کند، سبب خسارات‌ شدیدی به اقتصاد این رژیم شده است؛ به‌طوری که براساس گزارش الجزیره کسری بودجه آن تا به‌ امروز بیش از۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، همچنین بسته‌شدن فرودگاه‌ها باعث شدت‌یافتن خروج شرکت‌های خارجی ازاسرائیل شده و۷۰ سرمایه‌گذار خارجی نیز از اسرائیل فرار کرده‌اند.

رسانه اقتصادی کالکالیست در گزارشی به بحرانی تر شدن اقتصاد اسرائیل با افزایش کسری بودجه پرداخته و نوشت: بر اساس گزارش‌های یالی روتنبرگ، حسابدار عمومی وزارت دارایی اسرائیل، کسری مالی این رژیم در جولای گذشته(تیر ماه) به ۸.۱ درصد تولید ناخالص داخلی در ۱۲ ماه گذشته یا ۱۵۵.۲ میلیارد شکل (۱ دلار = ۳.۷ شکل) رسیده که از ۷.۲ درصد تولید ناخالص داخلی در پایان ماه مه بیشتر شده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش حسابدار کل وزارت دارایی اسرائیل، مشکل اساسی کسری بودجه در حال بدتر شدن است، زیرا نرخ رشد مخارج کابینه حدود ۳۳ درصد است در مقایسه با هدف مد نظر کابینه که حدود ۱۳ درصد بوده است.

برآورد هزینه‌های جنگ از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون حدود ۶۳.۵ میلیارد شکل و از ابتدای جنگ حدود ۸۸.۴ میلیارد شکل بوده است، در حالی که تاکنون حدود ۱۵.۵ میلیارد شکل آن از صندوق غرامت پرداخت شده است. اما مشکل فقط جنگ نیست، که همانطور که انتظار می‌رود هزینه های اقتصادی بالایی دارد، بلکه هزینه‌های غیرنظامی نیز سرسام آور شده است.

ارسال نظرات