۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۷۶۴۷۹۸
حجت الاسلام تراشیون:

لقمه حلال مهمترین مسئله برای تربیت صحیح فرزند است

لقمه حلال مهمترین مسئله برای تربیت صحیح فرزند است
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه لقمه حلال ظرف پذیرش حق را برای فرزند فراهم می‌کند، گفت: روزی ناپاک و آلوده باعث می‌شود فرزند سخنان حق را قبول نکند و دست به نافرمانی بزند در حالی که وظیفه این است که روزی اندک داده شود اما پاک و حلال باشد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ سید علیرضا تراشیون طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های هر انسانی در این عالم خاکی فرزندان هستند و طبق روایت چیزی که این مطلب را تجلی می‌سازد این است که والدین نسبت به تربیت فرزندان یک تکلیف محوری دارند.

 وی افزود: مهم‌ترین عناصر انسانی در تربیت فرزندان، والدین هستند و یکی از حقوق فرزندان این است که تربیت داده شوند به همین خاطر تربیت فرزندان یک وظیفه مهم والدین است.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون خاطرنشان کرد: تا زمانی که آثار وجودی تربیت در وجود فرزندان است والدین نیز از برکات این آثار بهره‌مند خواهند شد.

 وی تأکید کرد: غفلت از تربیت فرزندان و کم‌کاری نسبت به تربیت فرزندان باعث می‌شود شیطان به این مقوله چشم طمع داشته باشد.

 کارشناس مذهبی حرم مطهر بانوی کرامت یادآور شد: تربیت وابسته به رعایت نکات و اصول خاصی است که اولین نکته آن فراهم نمودن بستر تربیتی آن یعنی لقمه حلال است؛ چراکه لقمه حلال به‌تنهایی باعث تربیت نمی‌شود اما ظرف پذیرش حق را برای فرزند فراهم می‌کند.

 وی در ادامه گفت: سیدالشهدا همواره دشمنان خودشان را نصیحت می‌نمودند در حالی که دشمنان به سخنان سیدالشهدا گوش نمی‌کردند که در این وضعیت سیدالشهدا خطاب به لشکریان می‌فرمایند شکم این جماعت از لقمه حرام انباشته شده است.

 حجت‌الاسلام‌ تراشیون با بیان اینکه ظرف تربیت باید پاک باشد تا بتواند پذیرنده سخن حق باشد، تأکید کرد: روزی ناپاک و آلوده باعث می‌شود فرزند سخنان حق را قبول نکند و دست به نافرمانی بزند در حالی که وظیفه این است که روزی اندک داده شود اما پاک و حلال باشد.

 استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: روزی حرام سرعتش در نفوذ به انسان بسیار سریع است و اثرات خود را در رفتار انسان نمایان خواهد کرد.

 وی تأکید کرد: تکلیف والدین برای فراهم کردن مقدمات تربیت این است که روزی حلال سر سفره فرزندان گذاشته شود و اگر خدای‌ناکرده روزی ناپاک وجود داشته باشد اولین کسی که روی پل‌صراط یقه پدر را خواهد گرفت همین فرزندان هستند.

 استاد حوزه علمیه تأکید کرد: نکته دوم دراین‌خصوص، این است که مادران وظیفه دارند این روزی حلال را نورانی کنند و به خورد فرزندان بدهند و با ذکر خداوند و داشتن وضو این غذا را در مطبخ درست نماید.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون افزود: رستوران‌داران دقت نماید کسانی که در مطبخ آن‌ها مشغول فعالیت هستند باید افراد بادقت و ظاهر الصلاح باشند و مالکان غذاخوری‌ها هر کسی برای درست‌کردن غذا انتخاب نکنند.

 وی خاطرنشان کرد: نکته سوم در تربیت فرزندان این است که این فرزندان بر اساس دیده‌های خود تربیت می‌شوند به همین خاطر والدین باید مراقب رفتار و سخنان خود در محیط خانه باشند.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون تأکید کرد: یکی از قوی‌ترین کانال‌های دریافتی انسان چشم هستند به همین خاطر فرزندان آنچه را با چشم می‌بینند در ذهن خود ذخیره و بر اساس آن رفتار خواهد کرد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خاطرنشان کرد: نکته چهارم و پنجم دراین‌خصوص این است که فرزندان باید سخنان خوب بشنوند تا بتوانند سخنان خوب به زبان بیاورند به همین خاطر باید بستر شنیدن سخنان خوب برای آن‌ها فراهم شود.

ارسال نظرات