۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۷۶۴۹۹۱
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

وحدت بین حوزه و دانشگاه در حکمرانی اسلامی ضروری است 

وحدت بین حوزه و دانشگاه در حکمرانی اسلامی ضروری است 
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه در عصر کنونی حوزه بدون دانشگاه و دانشگاه هم بدون حوزه نمی‌تواند در مسیر تمدن اسلامی حرکت کند، گفت: وحدت بین حوزه و دانشگاه در حکمرانی اسلامی ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی پیش از ظهر امروز در جمع اساتید شرکت‌کننده در طرح اعتلا که در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد در حال برگزاری است، اظهار داشت: حکمرانی اسلامی بهترین نمونه برای حکومت است، حکمرانی اسلامی یک حرکت ویژه است، حکمرانی اسلامی هم مطالبه رهبری و مردم و نخبگان دانشگاهی و حوزوی است.

وی اظهار داشت: حکمرانی یک چارچوب است که بر مبنای آن نحوه مدیریت نهادها و دولت تنظیم می‌شود، حکمرانی به شیوه‌هایی اشاره دارد که جامعه اداره می‌شود این مفهوم فراتر از حکومت است که در اجرای سیاست‌ها نقش دارد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حکومت دینی به دنبال حکمرانی اسلامی است، در گام اول باید حکمرانی اسلامی را شناخت و سپس تطبیق بدهیم، از آغاز انقلاب به دنبال حکمرانی اسلامی هستیم و تجربیات دوران انقلاب توجه به حکمرانی اسلامی را در جهان گشوده است.

وی افزود: در عصر کنونی حوزه بدون دانشگاه و دانشگاه هم بدون حوزه نمی‌تواند در مسیر تمدن اسلامی حرکت کند، زمانه عوض شده و ارتباطات جهانی زندگی را تحت تأثیر قرار داده است، زمان در حال حرکت با پیشرفت فنّاوری است و این موضوع مناسبات اجتماعی را دگرگون کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: دانشگاهیان علم خود را با استفاده از علم لایزال الهی که در قرآن آمده است ماندگار کنند، این مهم با وحدت بین حوزه و دانشگاه محقق می‌شود.

وی بیان کرد: جامعه و حکومت دینی برای تقویت ایمان است حکومت دینی بر اساس حقوق اجتماعی جامعه بنا شده است، حکومت نیازمند یک حکمرانی خوب است، مفهوم حکمرانی بسیار گسترده است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اصول حکمرانی اسلامی از سه منبع مشخص است، اولین منبع قرآن است که در راس است، منبع دوم نهج‌البلاغه و منبع سوم احادیث است، نهج‌البلاغه پر از نگاه عمیق به حکمرانی است که باید اصول آن استخراج شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: اولین اصل حکمرانی اسلامی که باید حتماً اجرا شود و پایه و اصول اصلی است عفو و گذشت است که به خداوند نزدیک است، تقوای الهی باعث ارتباط غنی با خداوند است اگر تقوا داشته باشیم عفو و گذشت نیز به وجود می‌آید، حاکمان حکومت اسلامی باید نسبت به مردم عفو و گذشت داشته باشند، کسانی که قدرت عفو و گذشت دارند باید این اصل مهم را انجام دهند در کلام امام و رهبری وجود دارد.

وی اظهار داشت: خداوند بخشنده است و انسان نیز باید متخلق به اخلاق خداوند باشد، صفات خداوند که بخشنده است باید در انسان نیز نمود داشته باشد، از دیگر موارد مهم حکمرانی اسلامی آگاهی، مسئولیت‌پذیری الهی و باکفایت بودن است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان کرد: در حکمرانی اسلامی پرهیز از خودستایی و خودخواهی در تعامل با مردم، عدالت در تصمیم‌گیری و ادای به‌موقع حق، باید مدنظر باشد، بهترین حکومت را در ایران داریم در جهان جنایات بسیاری نسبت به غزه انجام می‌شود و صدایی از کسی در نمی‌آید، اگر ظلم به مردم غزه بازگو نشود و با آن مبارزه نشود ما و دیگران را نیز در برخواهد گرفت.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت‌الله بروجردی(ره) مرجعیت شیعه را برای همه جهان تشیع ایجاد کرد، برای نخستین‌بار رابطه‌ای بین جهان تشیع و تسنن ایجاد کرد، امروز به برکت انقلاب، ایران اسلامی پر نفوذ و پرقدرت است و در متن حضور جهانی است.

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات