۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۷۶۵۱۰۰
استاد حوزه علمیه:

شیعه در زمان امام حسن عسکری به قدرت رسید

شیعه در زمان امام حسن عسکری به قدرت رسید
اصفهان- حجت الاسلام خاتمی با بیان اینکه شیعه در زمان امام حسن عسکری(ع) به قدرت رسید گفت: در زمان امام حسن عسکری(ع) شیعه به اندازه‌ای به قدرت رسیده بود که حضرت می‌فرماید، نشانه‌های به قدرت رسیدن شیعه را نمایش بدهید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید مجتبی خاتمی پیش از ظهر امروز در مراسم عزداری امام حسن عسکری(ع) که در حسینیه حضرت علی اکبر(ع) برگزار شد، با تسلیت شهادت این امام بزرگوار، گفت: نخستین اقدام امام حسن عسکری(ع) حفظ امام و انتقال امامت به فرزندانش و معرفی فرزندش به خواص شیعه بود.

وی معرفی شیعه را دومین اقدام امام حسن عسکری(ع) دانست وافزود: دو نقطه عطف در تاریخ تشییع و ائمه اطهار(ع) است که سبب تحولاتی در شیعه شده است.

حجت الاسلام خاتمی با اشاره به حادثه خونین عاشورا به عنوان نخستین نقطه عطف در تاریخ تشییع اظهار داشت: انحرافات بعد از شهادت پیامبراکرم(ص) سبب شد تا ۵۰ سال از شهادت پیامبر حادثه خونین عاشورا اتفاق بیافتد.

به گفته وی دشمن می‌خواست نام پیامبر اکرم(ص) را در اذان حدف کند، اما خون اباعبدالله مانع این کار شد و حادثه عاشورا نقطع عطف در تاریخ زندگی ائمه اطهار(ع) شد.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: بعد از حادثه عاشورا وجدان‌ها بیدارشد وانقلاب‌هایی رخ داد تا امروز مدعی شویم اگر نماز باقی مانده است و هرچه داریم از برکت خون سید الشهدا است.

حجت الاسلام خاتمی از هجرت امام رضا(ع) به ایران به عنوان دومین نقطه عطف در تاریخ ائمه اطهار(ع) نام برد و افزود: هجرت امام رضا(ع) به ایران هجرت اجباری بود، اختیاری نبود، اما با این وجود با ورود امام رضا(ع) به ایران شیعه به لحاظ کمی و کیفی توسعه یافت.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) که به ایران آمد فرزندان ائمه نیز به ایران آمدند و برخی به شهادت رسیدند و برخی دیگر به رحمت خدا رفتند و شیعه به لحاظ کیفی معرفت بالایی کسب کرد که آثار آن زیارت جامعه کبیره است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه سه نفر از ائمه(ع) قبل از ۱۰ سالگی به امامت رسیدند، گفت: قبل از امام رضا(ع) شیعه هنوز به آن مرحله نرسیده بود که امامت یک بچه هفت ساله را بپذیرد.

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: بعد از امام رضا(ع) نخستین امامی که در سن ۷ سالگی به امامت رسید امام جواد(ع) بود، و در ادامه امام هادی(ع) در ۸ سالگی و امام زمان(عج) در سن ۵ سالگی به امامت رسیدند که نشان دهنده توسعه کمی کیفی شیعه است.

وی با بیان اینکه شیعه در زمان امام حسن عسکری(ع) به قدرت رسید، افزود: علامت شیعه ۵۱ رکعت نماز واجب و نافله و انگشتر در دست راست است، چرا که انگشتر در دست راست نشانه علوی بودن و انگشتر در دست چپ نشانه اموی بودن است.

به گفته وی در زمان امام حسن عسکری(ع) شیعه به اندازه‌ای به قدرت رسیده بود که حضرت می‌فرماید، نشانه‌های به قدرت رسیدن شیعه را نمایش بدهید.

استاد حوزه علمیه در ادامه زیارت اربعین را تجعلی ظهور امام زمان(عج) دانست و ابراز داشت: شیخ مفید می‌فرماید، اگر مردم تا به امروز دو صفت اجتماع قلوب و همدلی را که در زیارت اربعین قابل مشاهده است داشتند، ظهور امام زمان(عج) به تاخیر نمی‌افتاد.

وی با بیان اینکه همدلی در زیارت اربعین حسینی موج می‌زند، اظهار داشت: از مقابل هر موکبی که عبور می کنید اصرار بر پذیرایی از شما را دارند برای همین است که رهبر معظم انقلاب در پیامی از مردم و دولت عراق تقدیر و تشکر کردند.

به گفته وی این اتحاد و وحدت و همبستگی بین دو دولت ایران و عراق زمینه را برای حضور در زیارت اربعین فراهم کرده است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات