۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۷۶۵۵۹۳
در نشستی علمی صورت گرفت؛

بررسی و تبیین اصل توحید به عنوان محور و اساس جهان‌‌بینی اسلامی

پنجاه و هفتمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه» با تدریس حجت الاسلام والمسلمین کلانتری و با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان در حرم مطهر شاهچراغ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در فارس، هفتاد و پنجمین جلسه «جهاد تبیین» و پنجاه و هفتمین جلسه از سلسله مباحث «ولایت فقیه» با تدریس حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) و با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان با موضوع «بررسی و تبیین اصل توحید به عنوان محور و اساس جهان‌‌بینی اسلامی» در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم(ع) برگزار شد.

گزارشی از نشست «ولایت فقیه» در حرم شاهچراغ با موضوع نظام سیاسی مبتنی بر جهان بینی توحیدی


تولیت حرم شاهچراغ در این نشست گفت: درجهان‌‌بینی اسلام و باور عموم مسلمانان، مبدأ هستی، یعنی آن موجود قادر، عالِم و حکیمی که به هستی وجود داده و افزون بر وجود، به جهان حیات بخشیده و افزون بر وجود و حیات، تدبیر آن را نیز برعهده دارد، خداوند یگانه است و او در این کار هیچ شریکی ندارد. این نگاه و باور، گرچه مبتنی بر براهین عقلی بسیاری است، اما آیات متعددی از قرآن کریم به روشنی به تشریح اصل و ابعاد گوناگون آن پرداخته‌‌اند.

وی افزود: بر اساس اصل توحید که خطوط و ابعاد آن را قرآن کریم به روشنی تبیین کرده است، مجموعه هستی و از جمله انسان، موجودات غیر مستقل ، مخلوق و مملوک خداوند، مقهور اراده او و تحت تدبیر و حاکمیت و ولایت حقیقیِ او هستند و منهای اراده و تشریع و اذن خداوند، صاحب هیچگونه وجود، توان، استقلال، مالکیت و ولایتی از جانب خود، و حتی بر خود نخواهند بود یعنی اگر یک لحظه اراده خداوند قطع بشود ما نیستیم و اصلاً حیات هم نداریم، تشریع منهای اراده خداوند، امکان‌پذیر نیست، یعنی قانون گذاشتن برای هستی که مملوک و مخلوق خدا می باشد، منهای خدا امکان پذیر نمی‌باشد.

گزارشی از نشست «ولایت فقیه» در حرم شاهچراغ با موضوع نظام سیاسی مبتنی بر جهان بینی توحیدی


عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران اظهار کرد: نکته مهمی که باید بر آنچه آمد افزوده شود این است که وقتی در جهان‌بینی معتقد به توحید می‌‌شویم و نقطه آغاز و انجام جهان را «الله» با همان اوصافی که قرآن کریم برشمرده است می‌‌دانیم، این اعتقادِ حقّ در همه ارکان اعتقادی و همه اجزاء متصل به ارکان اعتقادی و همچنین همه احکام کلی و جزئی که در اسلام راستین مطرح می‌‌شود نیز سریان و جریان می‌‌یابد.

وی افزود: از همینجاست که در جهان‌‌بینی توحیدی، ارکان اعتقادیِ دیگر، همچون نبوّت، معاد، عدل و امامت و همچنین انواع ولایت‌‌های مشروع و مجموعه شریعت نیز بر پایه اصل توحید به معنا و مفهوم صحیح خود می‌‌رسند و ابتناء این اصول اعتقادی بر اصل توحید بدین معناست که هر کدام از این اصول اعتبار و ارزش خود را از ناحیه خداوند دریافت کرده‌‌اند و منهای تشریع و اذن خداوند، واجد هیچگونه اعتبار و ارزشی نخواهند بود.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه به مفهوم «توحیدی شدن شریعت» اشاره کرد و گفت: بر همین اساس، توحیدی شدن شریعت بدین معناست که در اندیشه و باور توحیدی، مجموعه احکام و دستورالعمل‌‌هایی که برای ابعاد مختلف زندگی بشر وضع و تشریع می‌‌گردند، همه موجودیت و مشروعیت خود را از همان منبع واحدی می‌‌گیرند که مبدأ، خالق، مالک، ولیّ حقیقیِ وجود، و حیات، و تدبیر هستی است.

 

گزارشی از نشست «ولایت فقیه» در حرم شاهچراغ با موضوع نظام سیاسی مبتنی بر جهان بینی توحیدی
تولیت حرم مطهر در ادامه به مبانی امام خمینی(رحمت الله علیه) پیرامون اصل «توحید» و نظام سیاسی مشروع، اشاره کرد و گفت: بر پایه همین جهان‌‌بینی توحیدی است که امام خمینی(قدس سره) در پاسخ به سوالی از ریشه‌‌ها و اصول اعتقادی اسلام در تأسیس و نوع نظام سیاسیِ مشروع، «اصل توحید» را ریشه و اساس همه باورها و از جمله نظام سیاسی مشروع و مورد نظر اسلام دانسته است.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام خاطرنشان کرد :خدای واحد، مالک، خالق، حکیم، محیط و خدای حاضر و ناظر بر اعمال انسان، هم در فضای شخصی و هم در فضای جامعه همین می‌شود اگر این اصل بخواهد در اجتماع پیاده بشود، در این فضا چه کسی حق فرمانروایی پیدا می‌کند؟ تمام صحبت از اندیشه سیاسی و مدل حکومت در اسلام که خدمتتان بیان شد، بحث سر همین است. از دل این اصل، یک مدل خاص متولد می شود و الگوی ضد آن، اومانیسم است. در این اصل هم هرکس «الف» را گفت تا آخر باید برود.

گزارشی از نشست «ولایت فقیه» در حرم شاهچراغ با موضوع نظام سیاسی مبتنی بر جهان بینی توحیدی


وی یادآور شد: اومانیسم از ابتدا اصل انسان‌محوری را پذیرفته تا آخر هم جلو رفته است، نتیجه هم می‌شود چیزی که هم‌اکنون در غرب مشاهده می‌کنیم و بر اساس اصل جهان‌بینی خودشان، قطعاً پارلمان آن‌ها می تواند قانون هم جنس‌بازی را تصویب بکند، که دقیق بر مبنای اصل خودشان است و از نظر آن‌ها هیچ مشکلی ندارد؛ قانون ازدواج با حیوانات را پارلمان‌های اروپایی دقیق بر مبنای اصول خودشان مصوب می‌کنند، اصل اومانیسم همین را مطرح می کند و غیر از این نیست. و آن کسی هم که گفت: «اللّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ » تا آخر باید بر اساس اصل خود عمل بکند و حاکمیت و کارهای روزمره او هم بر اساس همین اصل می‌باشد.

شایان ذکر است در ادامه نشست، حجت الاسلام والمسلمین کلانتری، پاسخگوی سوالات حاضران در جلسه بود.

سلسله مباحث با موضوع «ولایت فقیه»، پنجشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار می شود که طلاب و دانشجویان می توانند در این سلسه نشست ها شرکت کنند.

گزارشی از نشست «ولایت فقیه» در حرم شاهچراغ با موضوع نظام سیاسی مبتنی بر جهان بینی توحیدی

ارسال نظرات