۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۷۶۷۳۸۴
در همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» صورت گرفت؛

انتقاد عسگرپور از بی اعتمادی حاکمیت به سکوهای داخلی فیلم و سریال

انتقاد عسگرپور از بی اعتمادی حاکمیت به سکوهای داخلی فیلم و سریال
رئیس هیئت مدیره خانه سینما با اشاره به صدور مجوزهای متعدد در مسیر تولید فیلم از بی اعتمادی حاکمیت به فعالان بخش خصوصی در عرصه فرهنگ سخن گفت و نماینده مجمع رصتا نیز وظائف این مجمع در کمک به بخش خصوصی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، میزگرد علمی «دین و رسانه های نوین؛ چشم انداز آینده» با حضور محمدمهدی عسکرپور نماینده بخش خصوصی و سیدمحمد قاسمیان دبیر مجمع رصتا به دبیری محسن کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما برگزار شد.

وی گفت: سؤال زیادی مطرح می شود که بخش خصوصی تعهدی به دین و فرهنگ ندارد و طوری رفتار می کنند که دین برای آن ها مهم نیست.

عسکرپور در پاسخ گفت: دفعه اولی نیست که مناظره یا گفت و گویی با حضور یک نماینده از بخش خصوصی و نماینده ای از حاکمیت تدارک دیده می شود و نماینده حاکمیت در لحظات آخر عدم حضور می زند.

وی در پاسخ به سؤال گفت: این سؤال در هر حوزه ای مطرح می شود و باید گفت که در مواجهه ها به مردم اعتماد چندانی نمی شود و سؤال این است که این فرهنگ از کجا است؟ نهاد آکادمیک باید مطالعه کنند. 

کارگردا سینما و تلویزیون در تشریح پدیده بی اعتمادی به مردم در جانب حاکمیت بیان داشت: واژه دین بسیار گسترده است زیرا شاخه های مختلفی از ادیان را شامل می شود و وقتی با نهاد دین مواجه می شویم گستردگی آن بیشتر می شود از این رو باید به ساختارگرایی توجه کنیم چرا که نهاد دین به حکومت دینی جمهوری اسلامی رسیده و مقتضیات خود را دارد.

انتقاد عسگرپور از بی اعتمادی حاکمیت به سکوهای داخلی فیلم و سریال

وی در ادامه در شرح وضعیت فعلی گفت: در نهاد دین تطوراتی شکل گرفته که عدم اعتمادی از سوی حاکمیت به مردم شده است و حاکمیت از بخش خصوصی و بخش خصوصی از حاکمیت سؤالاتی دارد. اتفاقاتی که در تقابل این دو رخ می دهد ناشی از عدم اعتماد است. 

عسکرپور با بیان اینکه فصل الخطاب جوامعی که قرار است ذیل قانون زندگی کنند، قانون است، گفت: در قوانین موجود در حوزه فرهنگ و هنر مسائلی است که متأسفانه برخی از آن ها رنگ مقدس گرفته است زیرا همه گفته اند که به برنامه هفتم عمل می کنند و طوری صحبت می کنند که هیچ خدشه ای ندارد، در برنامه هفتم هیچ کلمه ای در خصوص بخش خصوصی در فرهنگ و هنر وجود ندارد و اینقدر موضوع ساده شده است که انسان وحشت می کند. 

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در قوانین به رسمیت شناخته نشده است، گفت: دیدگاه حاکمیت نسبت به بخش خصوصی و انجمن ها به اندازه ای است که در جلسات گفتگو هم شرکت نمی کنند. توقع دارند بخش خصوصی پاسخ بدهد اما بر اساس چه قانونی و چگونه، معلوم نیست.

کرمی دبیر جلسه گفت: در پاسخ به شما گفته می شود که ارزش های اخلاقی که وجود دارند و می توانید همان ها را رعایت کنید.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما افزود: در خصوص اخلاق نیز چیز واضحی وجود ندارد و مباحث نظری بسیاری مطرح می شود. در کشورهای مدرن چیزی محور می شود که تبدیل به قانون شده باشد و بر اساس قانون نیز وارد مباحث اخلاقی می شوند اما ما هنوز آن مسائل را طی نکردیم. اگر گروهی از محققین به دنبال شناخت ساختار فرهنگی کشور باشند دیوار بی اعتمادی بین حاکمیت و مردم را به وضوح می بینند.

وی یکی از دلایل عدم اعتماد را قوانین زیاد اخذ مجوز دانست و گفت: جراحی که قرار است مریض را عمل کند قبل از هر عمل موظف نیست مجوز بگیرد اما در آثار فرهنگی مرحله به مرحله احتیاج به مجوز است؛ اعتماد متقابل زمانی شکل می گیرد که قانون برای آن تصمیم بگیرد نه اینکه با گفتمار درمانی پیش برود.

کرمی در سؤال گفت: قانونی وجود ندارد که به فیلم ساز و نویسنده بگوید که موازین دینی را رعایت کنند؟

تهیه کننده سینما و تلویزیون در پاسخ تصریح کرد: بعضی از مسئولین وقت سعی کردند نگاه مد نظر خود را در آیین نامه هایی بیاورند و حتی مشخص کرده بودند زاویه دوربین و نحوه پوشش موی خانم به چه صورت باشد که جامعه از آن عقائد و شیوه ها فاصله گرفته است؛ همین الان برای ساخت فیلم باید خیابان را ببندید تا مردم عادی رد نشوند و کسانی که پوششان تأیید شده است در تصویر قرار گیرند.

وی ادامه داد: پاسخگوی یک سریال چه کسی است؟ من درون سازمان بودم و می دانم که نمی توان کسی را پاسخگو کرد چرا که یک سریال با دخالت و امضای چندین فرد و شورا به پخش رسیده و مسئولیت آن مشخص نیست که با چه کسی است؟ بایدها و نبایدها توسط اجتماع و حاکمیت در حال عوض شدن است.

قاسمیان گفت: سازمان تنظیم صوت و تصویر فراگیر بر اساس اصل 44 قانون اساسی و برای تنظیم گری شکل گرفته است و مجمع رصتا نیز مجمع هر پلتفرمی است که از ساترا مجوز دارد و 16 ماه است که تشکیل شده و یک شورای راهبری بر اساس رأی اعضا داشته و تا اکنون 470 عضو دارد.

کرمی با طرح سؤال اظهار داشت: برای توضیح از ساترا شروع کردید مگر رصتا برای بخش خصوصی نیست؟

ساترا به عنوان یک نهاد حاکمیتی سعی کرد از طریق یک مجمعی برای داخل کردن نظرات اهالی بخش خصوصی به رأس تصمیم گیری کمک کند.

عسکرپور در ادامه تصریح کرد: حاکمیت وقتی می خواهد با نهادی سخن بگوید خودش مجمع آن را تشکیل می دهد. تعداد پلتفرم ها بسیار بالا است و تعداد تهیه کنندگان در صنف آن ها از تعداد دستیاران کارگردان بیشتر است چون حاکمیت دخالت کرده است و برای پر کردن کمیت ها مجوزهای زیادی به افراد داده است

وی به قانون توسعه بهبود محیط کسب و کار اشاره کرد و افزود: نهادهای دولتی بر اساس تصویب مجلس موظف هستند برای تصویب آیین نامه های خود از اتاق های بازرگانی و از انجمن ها نظرخواهی کنند اما در حوزه فرهنگ یک میلیمتر نظر از ما نخواستند.

نماینده مجمع رصتا بیان داشت: مجمع رستا در مصوبات رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است و این مصوبه مهم تر از ثبت مجمع رصتا در سازمان ثبت اسناد است و بازوی مشورتی برای ساترا است. کارکرد ساترا مشورتی است برای مثال برنامه جوکر 2 در روند صدور مجوز به تأیید یک شورا احتیاج وجود دارد که نماینده رصتا یکی از اعضای آن شورا است.

دبیر جلسه تأکید کرد: سؤال می کنند بخش خصوصی کارکردی که باید داشته باشد را نداشته و ما با تشکیل یک مجمع به بخش حاکمیتی و مردمی کمک می کنیم؛ چه عیبی دارد؟

عسکرپور خاطرنشان کرد: مشکلی با این ندارم و کل آن اهمیتی ندارد؛ تنظیم گری مسئله داغ دنیا است و هر کسی که در یک بخش سرمایه گذاری می کند دنبال تنظیم کردن آن نیز هست. اساسا جزء جوامعی هستیم که ممکن است هنجارها از بین بروند و استاندارد های جدیدی به وجود بیاید؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی شأنیت قانوگذاری ندارد و می تواند آیین نامه های قوانین را تبیین و تنظیم کند.

وی ادامه داد: شورای عالی یک بند گذاشت که شرح آن قانون در نهادهای ذی ربط بررسی شود و در حال قانونگذاری است. اگر در گذشته قانون داشتیم، مشکلی در زمینه تنظیم گری مشکلی نبود. در بلبشو ممکن است انواع مجوزها را باطل و همه پلتفرم ها را ببندیم اما آیا در حالی که برخی سریال ها مخاطب تک رقمی دارند این تصمیر ثمربخش است؟

دبیر جلسه در طرح پرسشی دیگر تأکید کرد: چرا از سوی اهالی سینما این مطرح می شود که صداوسیما رقیب ما است و چرا در مورد وزارت بهداشت گفته نمی شود که این نهاد رقیب بیمارستان های خصوصی است؟

رئیس هیئت مدیره خانه سینما خاطرنشان کرد: صدور مجوز برای فعالیت و ممنوعیت و هر نوع مسئله باید توسط دولت صورت بگیرد؛ صداوسیما قانون اداره دارد و یک پیش نویس برای تغییر دارد که شامل تئاتر، موسیقی و سینما هم می شود که بعید می دانم تصویب شود . نهادهایی در دولت مجوز می دهند و در همه امور متولی مشخصی دارد و نهادهای غیر دولتی توان مجوز دادن ندارند.

در پایان قاسمیان خاطرنشان کرد: : طبق وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست گذاری، تعیین ضوابط و نظارت نقش این نهاد است.

ارسال نظرات