۰۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۷۶۸۱۵۸

جایزه جلال در ۱۸ سالگی‌اش هنوز دبیر ندارد

جایزه جلال در ۱۸ سالگی‌اش هنوز دبیر ندارد
۱۸ سال پیش در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای جایزه ادبی جلال تصویب شد اما بعد از ۱۶ دوره برگزاری و به فاصله حدود یک ماه تا زمان برگزاری نه هیأت علمی و نه دبیر این جایزه معرفی نشده است.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سال ۱۳۸۵ زمانی که اساسنامه جایزه ادبی جلال آل‌احمد در شورای عالی انقلاب فرهنگی با جایزه ۱۱۰ سکه بهار آزادی مصوب شد، یک بند هم درباره زمان و مکان برگزاری جایزه تدوین شد. این بند می‌گوید: «مراسم اهدای جایزه ملی جلال آل‌احمد هر سال مقارن با ایام تولد این نویسنده توانا و صاحب سبک برگزار می‌شود.» سالروز تولد جلال آل‌احمد نیز یازدهم آذر است.
 
در این 16 دوره‌ای که از جایزه جلال می‌گذرد، هیچ کدام از دوره‌ها نتوانسته است به این بند از مصوبه خود پایبند باشد. بازه زمانی برگزاری این ۱۶ دوره از اواخر آبان شروع می‌شود (۱۱ روز زودتر یعنی در ۳۰ آبان ۱۳۹۴ برای هشتمین دوره) و با ۶۰ روز تأخیر (در ۱۲ بهمن سال ۱۴۰۰ برای چهاردهمین دوره) رکورد زده است. البته بیش‌ترین فراوانی ایام برگزاری نیز دهه‌های میانی دی‌ماه است.هفدهمین دوره از بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبی کشور نیز هنوز دبیر علمی خود را نشناخته است و از طرفی نیز باید گفت که نه هیأت علمی و نه هیأت داورانی وجود دارد تا روند داوری پیش برود. از جایزه جلال تا امروز فقط فراخوان دریافت آثار توسط دبیرخانه در پنجم شهریور اعلام شده است.
 
باتوجه به اینکه دولت چهاردهم، سیدعباس صالحی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی کرد که در ۳۱ مرداد با ۲۷۲ رای اعتماد از مجلس سکان وزارت را برای دومین مرتبه در دست گرفت، بعد از ۲ ماه و اندی از انتساب وی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز خبری از دبیر جایزه جلال آل‌احمد نیست.
 
معرفی دبیر علمی و حتی زمان برگزاری گران‌ترین جایزه ادبی کشور که باید محرک اصلی در تبلیغ و توزیع کتاب گزیده باشد بعد از ۱۶ سال برگزاری هنوز به یک روند ثابت نرسیده است. این در حالی است که در یک دوره محمدرضا بایرامی دبیر یازدهمین دوره در مرداد ۱۳۹۷ معرفی شد و در شانزدهمین دوره هم انتساب گلعلی بابایی ۶ آبان به اطلاع رسانه‌ها رسید. غالب دبیران تا قبل از سال‌های ۱۴۰۰ نیز در پایان شهریور و ابتدای مهر معرفی می‌شدند، اما در سه دوره گذشته دبیر علمی هرسال دیرتر از سال گذشته معرفی می‌شد.
 
این در حالی است که اگر از مسئولین و حتی دبیران جایزه درباره تأخیر در روند اجرایی جایزه پرسشی می‌شود، پاسخی کلیشه‌ای و تکراری می‌دهند و آن هم این است: «مسأله مهم این است که داوری‌ها با دقت و توجه بالایی انجام و اختتامیه در زمان مناسبی برگزار شود!»
ارسال نظرات