۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۷۷۲۹۰

نشست علمی روحانیت و قدرت در قم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی روحانیت و قدرت به همت انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم برگزار شد.
نشست علمی روحانیت و قدرت در قم برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی روحانیت و قدرت به همت انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم شنبه شب در سالن اجتماعات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد و صاحبنظران و اساتید در این نشست به بیان دیدگاه های خود در خصوص نقش روحانیت در مسائل سیاسی تاریخ ایران پرداختند.

بر اساس این گزارش در این نشست علمی که به همت انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم برگزار شد دکتر عبدالوهاب فراتی عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در سخنانی به نقش روحانیت در مسائل سیاسی کشور در ادوار مختلف اشاره کرد و با آسیب شناسی و واکاوی نقاط مثبت و منفی حضور روحانیون در عرصه های سیاسی و قدرت ابراز داشت: عالمان دینی از این جهت که نواب عام امام عصر(عج) در عصر غیبت هستند دارای شؤونی می باشند که این شؤون از دیگران سلب شده است.

وی با بیان اینکه روحانیت دارای کارکردهای مختلف و متفاوتی است تصریح کرد: کارکردهای اصیل و ذاتی روحانیت، کارکردهای تاریخ مند و کارکردهای غیر رسمی از جمله کارکردهایی است که روحانیون در طول تاریخ آن را داشته اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه روحانیت شیعه دارای کارنامه و پیشینه افتخارآمیزی است اظهار داشت: روحانیت شیعی تنها قشری است که می تواند به گذشته خود افتخار کند و دیگر علمای فرق و مذاهب این شاخص ها را ندارند.

وی در ادامه با اشاره به نقش روحانیت در جامعه تاکید کرد: روحانیت شیعه به دلیل ایجاد تعادلی که در جامعه دارد از بروز رفتارهای خشن جلوگیری می کند و در جریان روحانیت شیعی، نیروهای خودسری همچون القاعده درست نمی شود.

دکتر فراتی در ادامه با بررسی نقش روحانیون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه پرداخت و گفت: با پیروزی انقلاب، باب ورود روحانیت به عرصه های قدرت و سیاست بیش از پیش باز شد.

وی بیان داشت: با وجود تاثیرات مثبت فراوان این مهم، حضور روحانیون در عرصه های مختلف تبعات منفی را نیز به همراه داشت و روحانیون پس از ترک مکان های اصلی خود، جای خود را به رقبایی همچون مداحان، روشنفکران مذهبی و عارفان و صوفیان داده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روحانیت باید مراقب رقبای خود باشد تا فضا و موقعیت را به آنها واگذار نکند.

بر اساس این گزارش حجت الاسلام محمود شفیعی عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم و عضو هیات علمی دانشگاه مفید، به عنوان ناقد این نشست علمی به طرح دیدگاه های خود پرداخت و ارائه بحث های کلی، عدم ارتباط منطقی بین مباحث ارائه شده از سوی نظریه پرداز این نشست علمی و اشکلات روشی و متدی را از جمله نقدهای وارد به سخنران این نشست دانست. /924/پ202/ص

ارسال نظرات