۲۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۷۷۳۲۳۴

مقاومت در برابر تحریم‌ها؛ رمز کارآمدی انقلاب اسلامی

مقاومت در برابر تحریم‌ها؛ رمز کارآمدی انقلاب اسلامی
نویسنده کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت گفت: اینکه انقلاب اسلامی با فشارهای شدید اقتصادی تا اینجا دوام آورده اسمش کارآمدی هست؛ کارآمدی با شاخص انقلابی. وقتی بسنجیم معلوم می‌شود که چقدر پیشرفت کردیم و چقدر معنوی‌تر شده‌ایم و چقدر رشد کرده‌ایم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی مهدیان، نویسنده کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت، درباره کارآمدی نظام ولایت‌ فقیه و لوازم مربوط به آن گفت: در اداره کشور نخبگان نظر می‌دهند و عقلانیتی شکل می‌گیرد که طبیعتاً همه با آن موافق نیستند و نقدهایی هم دارند. تقوای حاکمیتی که مهم است و در حکمران‌ها این نظرات و تصمیمات را بررسی می‌کند از حیث تقوی انسان ویژه‌ای است که از فکر جمعی استفاده می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، افزود: آن تصمیم یک پشتوانه‌ای دارد که پشتوانه الهی است؛ یعنی حق تصمیم‌گیری را به کسی دادند که از جانب خدای متعال داده‌می‌شود. لذا وقتی او تصمیم می‌گیرد شما یک آرامشی به‌غیر اینکه در وجودتان هست، یک قداستی هم به آن تصمیم می‌دهید. یعنی این تصمیم مقدس است، تصمیمی که مبتنی بر اراده است. تصمیم مقدس به‌معنای این نیست که خطا نمی‌کند و حتماً معصومانه است؛ تصمیمی که بی‌خطا باشد لزوماً مقدس نیست.

استاد حوزه علمیه درباره نظام مدیریت گفت: جایگاهی از مدیریت جامعه تعریف شده که این جایگاه، مدیریت راهبردی و مدیریت حرکت جامعه را بر عهده دارد. مثلاً در کارخانه مدیر بخش ریسندگی داریم، یکی دیگر مدیر بافندگی است، این‌ها خودشان تحت نظر یک مدیر کلان‌تری هستند که مدیر کل آن کارخانه است. این کارخانه‌های مختلف زیر نظر وزیری هستند که خود او زیر نظر یک مدیر کلان‌تری است که هم صنایع، کشاورزی، راه و فرهنگ را می‌بیند.

فعال رسانه با اشاره به راهبری ساختار نظام ولایت و خروجی آن، که خواستار آزادی و رفاه است، تصریح‌ کرد: کسانی که به حاکمیت شما اعتراض می‌کنند، حد وسط استدلال‌هایشان همان شعار انقلاب است. با آزادی و عدالت نقد می‌کنند. این نشان‌می‌دهد این شعارها زنده است.

وی افزود: جایی رهبر انقلاب را با همین شعارها نقد کرده‌ بودند؛ ایشان می‌گفت من با محتوای نقد شما مخالفم، ولی اصل ورود را دوست دارم. زمانی ناراحت می‌شود که کسانی سعی می‌کنند جلوی این حقیقت هویت ایمانی و معنوی و این حالت حرکت جامعه بایستند.

مهدیان ابراز کرد: جنس مسیری که باید طی شود، این است که با یک هویت پویا پیش برود؛ از این رو می‌توان گفت که مثلاً نسبت به قبل جهش پیدا کردیم. در اوج فشارهای تحریم‌های دهه هشتاد و نود جهش علمی دارم؛ یعنی انقلاب علمی پیدا کردم. من به‌لحاظ رشد در فضای پزشکی جهش دارم. یعنی مثلاً ده برابر متوسط رشد دنیا، رشد کرده‌ایم. این یک جنس کارآمدی است که در واقع به‌واسطه مدیریت راهبری و راهبردی شما بر بستر دین اتفاق می‌افتد.

فعال فرهنگی با اشاره به درگیری‌های بین‌المللی با استکبار ابراز داشت: حرکت فقط در این چهار دیواری ایران خلاصه نمی‌شود. درگیری چهل و چند ساله با نظام استکبار وجود دارد که به تعبیر خودشان سخت‌ترین دشمن ماست. در سخنان کلینتون و بلینکن و... موجود است. وقتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سنای آمریکا می‌گوید بعد از اینکه ما را بزنند سراغ شما می‌آیند و ایران را رأس قصه می‌داند.

نویسنده کتاب طرح کلی اندیشه مقاومت درباره شبهه تنش‌زایی از سوی ایران گفت: فضای دینی کلاً فضای تنش‌زدایی است. باید بررسی کنیم که تنش‌زایی از کجا نشئت می‌گیرد و ریشه تنش‌زایی چیست؟ یعنی اگر ایران نبود آیا در عالم تنش زایی از بین می‌رفت؟ ریشه تنش زایی به قدرت طلبی هست. این‌ها با همدیگر درگیر می‌شوند و هر کسی هم که زیر بار حرفشان نرود خوب نیستند.

وی با اشاره به مقاومت ایران بعد از تحریم‌های سنگین ابراز داشت: اینکه تا اینجا دوام آورده اسمش کارآمدی است؛ کارآمدی با شاخص انقلابی. وقتی بسنجیم معلوم می‌شود که چقدر پیشرفت کردیم و چقدر معنوی‌تر شده‌ایم و چقدر رشد کرده‌ایم. اینها محصول نظام ولایی هست.

استاد حوزه علمیه درباره چرایی این نکته که بعضی از مسئولان هنوز به مذاکره با آمریکا دلخوش هستند، گفت: این‌طور نیست که همه مردم اراده‌ای کردند و چند نفر هم مخالف وجود دارد. بعضی‌ها کاملاً موافقند که قطع کنید و جواب هم نمی‌دهد؛ به تعبیر رهبری که فرمود بروید ولی من خوشبین نیستم. خیلی‌ها هم می‌گویند چه‌بسا بشود و باید تجربه کند؛ می‌رود، تجربه می‌کند و می‌بینند که نشد. سال 92 اصلاً گام به گام که این مذاکره پیش می‌رفت جشن می‌گرفتند و عده‌ای این‌گونه سر کار بودند. این تجربه است که باید تجربه کند و ببیند طرف مقابل به این پایبند نیست.

مهدیان درباره اختلاف روایات در باب حکومت عالمان دینی گفت: فرض کنید اگر هیچ روایتی نداشته باشیم، راجع به دین چه باید گفت؟ اگر بگویید حرفی نزده، کتاب قرآن را بردارید، باء بسم الله را بخوانید، می‌گوید ولایت‌ فقیه. چرا؟ چون همه این کتاب می‌گوید که من را پیاده کن. حالا بخواهیم اجرا کنیم، چه کار کنیم؟ چه کار کنیم که ذیل اطاعت طاغوت نرود؟

وی درباره بدیهی بودن پذیرش ولایت‌ فقیه گفت: ماجرا خیلی عقلانی‌تر از این حرف‌ها است. اگر روایتی پیدا شود که بگوید ولایت و حکومت نمی‌خواهیم، معنایش تعطیلی کامل دین است که با هیکل دین نمی‌سازد.

ارسال نظرات