نگاهی به فعالیتهای مدرسه علمیه امیرالمؤمنین تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از آذربایجان شرقی، در سالهایی که دشمن از هر دری وارد شده تا روحانیت را از بدنه اجتماعی و انقلابی مردم جدا کند، طلاب و اساتید حوزه علمیه امیرالمؤمنین (ع) تبریز، با تأسی به آرمانهای امامین انقلاب، نهتنها در برابر این هجمه ایستادهاند، بلکه به خط مقدم جهاد فرهنگی، اجتماعی و تبلیغی قدم گذاشتهاند.
هویتی فراتر از تحصیل صرف
این حوزه که از آغاز با رویکردی انقلابی و الهامگرفته از تفکر ناب امام خمینی (ره) پایهگذاری شده، امروز دیگر صرفاً محل تحصیل نیست؛ بلکه پایگاهی برای سازماندهی فعالیتهای میدانی و طراحی عملیاتهای جهادی در عرصههای مختلف فرهنگی، رسانهای، اجتماعی و حتی عمرانی است.
طلاب، پیشقراولان خدمت در میدان
در روزهای سخت کرونا، این طلاب بودند که با راهاندازی گروههای جهادی، به ضدعفونی معابر، توزیع بستههای معیشتی و کمکهای مومنانه پرداختند. در مناطق محروم استان، حضور این طلاب بهصورت مستمر ادامه دارد؛ برپایی کلاسهای آموزشی، تبلیغی و مشاورهای برای نوجوانان و جوانان.
پرچمداران جهاد تبیین
با آغاز نهضت جهاد تبیین به فرمان رهبر انقلاب، حوزه امیرالمؤمنین (ع) یکی از نخستین مراکزی بود که قرارگاههای ویژه تبیین راهاندازی کرد. برگزاری نشستهای روشنگری، تولید محتوای چندرسانهای برای فضای مجازی، تشکیل حلقههای معرفتی، پاسخگویی به شبهات و انتشار یادداشتها و تحلیلهای سیاسی توسط طلاب این حوزه، نشان از عمق بصیرت و دغدغهمندی طلاب دارد.
پیوست رسانهای و تشکیلاتی قوی
یکی از ابتکارات موفق این حوزه، تأسیس «قرارگاه رسانهای طلاب» است که در آن طلاب مستعد در زمینههای خبر، تحلیل، مستندسازی، تولید محتوا و حضور در فضای مجازی آموزش دیده و هدایت میشوند. همین ساختار باعث شده محتوای تولیدی این حوزه، مورد استفاده نهادهایی مانند بسیج طلاب، صداوسیما، آموزشوپرورش و رسانههای محلی قرار گیرد.
پشتوانه علمی، موتور محرکه میدان
فعالیتهای میدانی این حوزه، پشتوانه علمی و هدایتگرایانه دارد. برنامهریزی دقیق دروس کاربردی مانند «مباحث جریانشناسی فکری»، «اقتصاد مقاومتی»، «جامعهشناسی اسلامی» و «مطالعات تمدنی» در کنار تربیت استادان جوان انقلابی، محیطی پویا برای رشد جامع طلاب فراهم کرده است.
همصدایی با مردم، همنفسی با انقلاب
از حضور فعال در راهپیماییهای مردمی تا موضعگیریهای شفاف در حوادث سیاسی نظیر اغتشاشات، طلاب این مدرسه نشان دادهاند که حوزه، نه تماشاگر حوادث، بلکه بازیگر میدان و یار مردم است. این پیوند اجتماعی عمیق، اعتماد مردمی به روحانیت را در منطقه تقویت کرده است.
جمعبندی
حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز امروز به الگوی موفقی از ترکیب آموزش علمی، تربیت انقلابی و نقشآفرینی اجتماعی تبدیل شده است. الگوگیری از این تجربه برای سایر حوزههای کشور، ضرورتی است که میتواند گام مؤثری در تحقق تمدن نوین اسلامی و تحقق راهبردهای فرهنگی بیانیه گام دوم انقلاب باشد.