رشته های تخصصی مورد نیاز جامعه اسلامی طراحی شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مصطفی محامی، رییس مجتمع آموزش عالی فقه در مراسم معارفه رییس مدرسه عالی فقه تخصصی که ظهر امروز 18 فروردین ماه در ساختمان شماره 2 مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد با اشاره به ساختار جدید مجتمع آموزش عالی فقه گفت: مجتمع آموزش عالی فقه متشکل از سه مدرسه عالی و یک مدرسه تخصصی است که رسالت آموزشی طلاب در سطح یک، دو، سه، چهار، پنج و دکترا را به عهده دارند.
وی افزود: مدرسه تخصصی فقه و معارف اسلامی متکفل برگزاری دوره سطح یک و دو رشته فقه و معارف اسلامی، مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی متکفل برگزاری دوره های سطح سه و دکتری به همراه سطح چهار معارف اسلامی، مدرسه عالی فقه و اصول متکفل برگزاری دوره های سطح سه، دکتری، سطح چهار و سطح پنج رشته فقه و اصول و مدرسه عالی فقه تخصصی برگزاری دوره های سطح سه و دکتری رشته های تخصصی در حوزه های مختلف فقهی را به عهده دارند.
رییس مجتمع آموزش عالی فقه در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه فقه و اصول در منظومه علوم اسلامی تصریح کرد: فقه و اصول یک روش و متد اجتهاد و استنباط از متون دینی است و طلبه علوم دینی برای کسب قوت علمی نیازمند ورود به این عرصه و دست و پنجه نرم کردن در این آوردگاه علمی است.
وی گفت: فقه یک عرصه بسیار وسیع علمی است و به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) برنامه زندگی فرد و جامعه را در طول حیات تا مرگ انسان ارائه می دهد، از این رو پاسخ گوی نیاز جامعه است.
حجتالاسلام محامی با اشاره به اهمیت ذاتی فقه و اصول و نقش مؤثر آن در علوم انسانی، خاطرنشان کرد: سیره حوزه اینگونه بوده است که اگر کسی فیلسوف، متکلم، مورخ و مفسر بوده ابتدا فقیهی تمام عیار بوده که مایه علمی را در اصول فقه کسب کرده است.
وی با بیان اینکه فقه و اصول از علوم پایه حوزه محسوب می شود، اظهار داشت: مجتمع آموزش عالی فقه به بحث فقه و اصول اهتمام ویژه ای دارد و براساس نیاز جامعه، رشته های فقهی از جمله فقه سیاسی، فقه مقارن، فقه قضایی، فقه اقتصادی، فقه خانواده و فقه عبادی را طراحی کرده که در مدرسه عالی فقه تخصصی تدریس می شود.
رییس مجتمع آموزش عالی فقه در بخش دیگری از سخنان خود بر ایجاد انگیزه در طلاب علوم دینی و تبیین اهمیت رشته های تخصصی تأکید کرد و افزود: نیازسنجی در انتخاب یک رشته و تعیین مواد و عناوین درسی اهمیت زیادی دارد.
وی بیان داشت: از سرمایه گذاری در رشته هایی که مورد نیاز طلاب نیست و سبب انگیزه در آنها نمی شود خودداری کرده و رشته هایی را طراحی کنیم که مورد نیاز جامعه اسلامی و اقبال طلاب علوم دینی است. /920/ت302/ع