۱۲ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۷۹۰۰۸۰
مدیر گروه علمی مدرسه علوم عقلی عباسقلی‌ خان:

تعلیم درست منطق و فلسفه در مراکز آموزشی موجب جلوگیری از آسیب های اجتماعی است

تعلیم درست منطق و فلسفه در مراکز آموزشی موجب جلوگیری از آسیب های اجتماعی است
مشهد- مدیر گروه علمی مدرسه علوم عقلی عباسقلی‌ خان، با تأکید بر ظرفیت‌های منطق و فلسفه در حکمت متعالیه اسلامی، این علوم را راهبردی مؤثر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نسل معاصر دانست و خواستار تعمیم آموزش آنها همچون ریاضیات پایه در مدارس و دانشگاه‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، ششمین دوره مدارس فصلی آموزش حکمت رضوی در محل مدرسه علمیه علوم عقلی عباسقلی‌خان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی بایگی، مدیر گروه علمی مدرسه علوم عقلی عباسقلی‌خان، به موضوع «نقش علوم عقلی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نسل معاصر» پرداخت.

وی علوم عقلی را به معنای منطق و فلسفه در سنت حکمت متعالیه اسلامی تعریف کرد و تأکید نمود: این علوم می‌توانند پادزهری برای بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی عصر حاضر باشند.

ویژگی‌های نسل معاصر و آسیب‌های پیش‌رو

مدیر گروه علمی مدرسه علوم عقلی عباسقلی‌خان، به تبیین مهم‌ترین ویژگی‌ها و آسیب‌های نسل معاصر که زمینه‌ساز مشکلات متعدد فرهنگی و اجتماعی شده، پرداخت و گفت: شتاب فزاینده تحولات فرهنگی و اجتماعی، سرعت غیرمعمول تغییرات در عرصه‌های مختلف زندگی را به همراه داشته است؛ این امر، شکاف نسلی را عمیق‌تر و گسست از گذشته فرهنگی و علمی را تشدید کرده است.

به گفته وی، تغییر الگوها از شخصیت‌های برجسته علمی و اخلاقی به سلبریتی‌ها، جایگزینی الگوهای اصیل دینی و اخلاقی با چهره‌هایی_ ورزشی، هنری و حتی مذهبی فاقد صلاحیت الگو بودن_ از دیگر آسیب‌هاست. همچنین بدن‌محوری و لذت‌طلبی افراطی، یعنی تقلیل «خود» انسان به جسمانیت و پیگیری لذت‌های آنی، به کاهش توان تحمل سختی‌ها در نسل جوان انجامیده است.

وی افزود: کاهش حریم‌ها و هنجارشکنی، عادی‌سازی رفتارهایی که پیشتر ناهنجار و پنهان شناخته می‌شد، گسترش هیجانات کاذب و شکل‌گیری موج‌های احساسی زودگذر حول موضوعات کم‌اهمیت، کاهش تمرکز و قدرت ذهنی در اثر نفوذ فضای مجازی، و در نهایت افزایش توقعات و تقاضا برای استدلال بدون آنکه توانایی فهم استدلال‌های صحیح فراهم شود، از دیگر ویژگی‌ها و چالش‌های نسل معاصر است.

تعمیم آموزش فلسفه و منطق در سطوح آموزشی

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی بایگی راه‌حل اصلی مقابله با این آسیب‌ها را تعمیم آموزش علوم عقلی_اعم از منطق و فلسفه_ در سطوح مختلف مدارس و دانشگاه‌ها دانست و تصریح کرد: این آموزش باید به گونه‌ای طراحی شود که هر دانش‌آموخته، متناسب با سطح خود، با مبانی تفکر منطقی و فلسفی آشنا شود، همان‌گونه که با ریاضیات پایه آشنا می‌شود.

وی آثار این آموزش را در چند محور تعمیم عرصه تاملات ذهنی و رهایی از محصور ماندن در نیازهای روزمره، تنظیم ساختار ذهنی و جلوگیری از آشفتگی و مغالطه، تعیین راه‌های صحیح معرفت، تقویت قدرت ذهنی و افزایش تمرکز، ترویج برهان‌گرایی و نفی تقلید کورکورانه، و ایجاد یقین عقلانی تخلف‌ناپذیر بر پایه مقدمات استوار برشمرد.

مدیر گروه علمی مدرسه علوم عقلی عباسقلی‌خان در پایان خاطرنشان کرد: این راه‌حل، اگرچه غایت بالعرض علوم عقلی است و ممکن است در همه افراد به یک اندازه نتیجه‌بخش نباشد، اما اثرگذاری آن بر قشر دارای قدرت ذهنی_ که نقش رهبری فکری جامعه را بر عهده دارند_ می‌تواند به شکلی کلان در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرین باشد.

ارسال نظرات