حوزه های علمیه بانوان در خط مقدم مقابله با تهاجم فرهنگی
به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، لاله افتخاری، دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان، در گفتوگویی با اشاره به نقش و جایگاه بانوان ایرانی در شرایط کنونی کشور و جبهه مقاومت، تأکید کرد: حوزه علمیه اتاق فکر و تولید محتواست و بانوان طلبه باید با بهرهگیری از دانش، ظرافت و بینش قرآنی خود، در عرصه شناخت دشمن و راههای نفوذ او همچنین در عرصه مقابله با آن ، کنشگر، خلاق و پیشدست باشند.
افتخاری در آغاز گفتوگو با اشاره به شرایط کنونی کشور و تحولات منطقهای گفت: ما امروز در دورهای قرار داریم که تجربه جنگهای مختلف را پشت سر گذاشتهایم؛ از جنگ تحمیلی که در آن هزاران نخبه نظامی و علمی ما به شهادت رسیدند تا جنگ شناختی و رسانهای امروز این شهادت ها ادامه داشته است.
وی افزود: همانگونه که در میدان دفاع مقدس مردان و زنان بزرگی ایستادند، امروز نیز در جبهه فرهنگی، فکری و رسانهای بانوانی داریم که با تمام توان در عرصه مقاومت فعال هستند و حتی برخی از آنان در این راه به شهادت رسیدهاند.
دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان با اشاره به نقش برجسته بانوان مقاومت اظهار داشت: زنان مبارز فلسطینی، لبنانی، یمنی و حتی ایرانی در صف اول جبهه فرهنگی و تبلیغی مقاومت قرار دارند و با الهام از حضرت زینب کبری(س) در برابر ظلم و تهاجم فرهنگی و سیاسی ایستادگی می کنند.
وی اضافه کرد: این بانوان نهتنها پیام مقاومت را به جهان مخابره میکنند، بلکه با عمل و صبر خود، الگوی زن مؤمن و مجاهد در روزگار معاصر هستند.
افتخاری در ادامه به تبیین جایگاه حوزههای علمیه بانوان پرداخت و ادامه داد: حوزه در حقیقت اتاق فکر، اتاق تولید محتوا و اتاق تربیت و اعزام مبلغ است؛ اگر بخواهیم جامعهای مقاوم و تمدنساز داشته باشیم، باید حوزه علمیه را به مرکز اندیشهورزی، تولید گفتمان دینی و تربیت کنشگران مؤمن تبدیل کنیم.
حوزه باید مرکز اندیشهورزی و تولید گفتمان دینی باشد
وی افزود: بانوان حوزوی با دقت، ظرافت و بینش ویژهای که دارند، باید در هر دو میدان شناخت دشمن و روشهای نفوذ او و همچنین مقابله با دشمن فعالیت کنند.
دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان در این باره توضیح داد: یعنی فقط در برابر تهاجم دشمن واکنش نشان ندهند، بلکه خودشان نیز حرکت، برنامه و ابتکار عمل داشته باشند. این همان (تک فرهنگی) است که باید در کنار پاتک دفاعی شکل بگیرد.
افتخاری گفت: نباید منتظر ماند تا دشمن اقدامی کند، سپس پاسخ دهیم. بانوان باید خودشان در زمینه تولید فکر، تولید محتوا، الگوسازی و تربیت نسلها فعال باشند.
وی ادامه داد: این رویکرد در عرصههای مختلف از جمله سبک زندگی، خانواده، ازدواج، فرزندآوری، سادهزیستی، عفاف و حجاب و تابآوری اجتماعی معنا پیدا میکند؛بانوی طلبه باید در گفتار و عمل، پرچمدار این ارزشها باشد.
دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان با تأکید بر نقش الگویی زنان طلبه گفت: اگر بانوی حوزوی در زندگی شخصی خود سادهزیست، اهل علم، صبور و متعهد باشد، خود به خود الگویی برای جامعه میشود؛ مردم بیش از سخن، عمل را میبینند؛ بانوی حوزوی باید نماد عمل به آموزههای دینی باشد تا کلام او در تبلیغ و هدایت تأثیرگذار گردد.
بانوی حوزوی باید با عمل خود مروج ارزشهای اسلامی باشد
افتخاری با اشاره به رسالت حوزههای علمیه در تربیت مبلغان گفت: یکی از وظایف مهم حوزه، تربیت مبلغان آگاه به شرایط زمان است؛ مبلغان امروز باید نیازهای فکری و اجتماعی جامعه را بشناسند و با زبان روز سخن بگویند؛ بانوان مبلغ باید بتوانند در حوزه خانواده، تعلیم، تربیت، سبک زندگی و فضای مجازی، راهبر فرهنگی باشند.
این بانوی فعال قرآنی در ادامه به نقش قرآن در هدایت فرد و جامعه اشاره کرد و تصریج کرد: برای اینکه بتوانیم بانوانی همچون زنان مقاوم فلسطین و لبنان تربیت کنیم، باید مسئولان و مردم ما قرآنباور باشند؛ اگر جامعه ما بداند که کلید حل همه مشکلات در عمل به قرآن است، مسیر روشنی پیشرو خواهد داشت.
کلید همه مشکلات، عمل به قرآن است
وی افزود: متأسفانه گاهی نگاه ما به قرآن محدود به تلاوت و روخوانی است، در حالی که قرآن فقط برای خواندن نیست. قرآن کتاب زندگی است؛ قرآن کریم باید فهمیده شود، در آن تدبر شود و در زندگی به کار گرفته شود؛ انس با قرآن یعنی آگاهی از مفاهیم، تدبر در آیات و ترجمه آن در رفتار فردی و اجتماعی است.
وی با اشاره به بیانات آیتالله جوادی آملی اظهار داشت: ایشان میفرمایند همانطور که مفسران در حوزه، قول خدا را تفسیر میکنند، پژوهشگران در آزمایشگاهها نیز فعل خدا را تفسیر مینمایند؛ این نگاه نشان میدهد که علم و دین نه در تقابل، بلکه در تعامل با یکدیگرند. وقتی چنین باوری در جامعه تقویت شود، پژوهش علمی نیز در مسیر الهی قرار میگیرد.
دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان یادآورشد:اگر دانشآموز، دانشجو و استاد ما این نگرش را پیدا کند که فعالیت علمی او نوعی تفسیر آفرینش الهی است، آنگاه همه تلاشهای علمی، رنگ عبودیت میگیرد؛ در این صورت، جامعهای شکل میگیرد که علم آن از ایمان و ایمان از علم جدا نیست.
وی در بخش دیگری از گفتوگو به مسئله تربیت قرآنی کودکان پرداخت و گفت: کودک را باید با زبان خودش با قرآن آشنا کرد. نمیتوان با روشهای خشک و رسمی قرآن را به نسل جدید آموخت. باید از طریق محبت، قصه، هنر و تجربههای زیسته، انس با قرآن را در دل کودکان نهادینه کرد.
افتخاری افزود: در هر سن و سطحی، باید زبان خاص تربیتی را به کار گرفت. کودک با زبان احساس، نوجوان با زبان منطق و جوان با زبان مسئولیت و تعهد باید با قرآن انس بگیرد؛ اگر چنین انس و آگاهی در جامعه شکل بگیرد، بنیانهای فکری و اخلاقی ملت ما مستحکم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند جامعهای قرآنی هستیم. جامعه قرآنی یعنی جامعهای که در آن علم، سیاست، خانواده، رسانه و فرهنگ بر محور قرآن حرکت کنند؛ در چنین جامعهای بانوان نقش بیبدیلی دارند، چون آنان مربیان نسل آیندهاند.
زن قرآنی، معمار تمدن اسلامی است
دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان در پایان تأکید کرد: اگر بانوان ما با ایمان، علم، عفاف، صبر و بصیرت قرآنی در صحنه باشند، میتوانند همانند بانوان جبهه مقاومت، نقش تاریخی خود را در شکلدهی تمدن نوین اسلامی ایفا کنند. بانوی ایرانیِ مؤمن، پرچمدار بیداری و امید در جهان اسلام است.