۱۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۷۹۷۹۰

موزه علم و فقاهت در تبریز تأسیس می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: برای نخستین بار در کشور، موزه علما و مفاخر آذربایجان در تبریز راه اندازی می‌شود.
تراب محمدي رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي
تراب محمدی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: موزه علم و فقاهت و علمای آذربایجان برای نخستین بار در کشور در تبریز راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: در این موزه که در نوع خود بی نظیر است، تاریخ فقه و فقاهت آذربایجان و نقش حوزه های علمیه و علمای آذربایجان در جهان تشیع به نمایش گذاشته خواهد شد.

محمدی با بیان این‌که این موزه در کنار مسجد جامع تبریز در حال ساخت است، گفت: امید است موزه علما و مفاخر آذربایجان طی چند ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شصت بنای مذهبی در آذربایجان شرقی بازسازی شده است، گفت: این بناها شامل مساجد و امامزاده ها بوده اند که برخی از این اماکن تا هشتاد درصد تخریب شده بودند و بازسازی اساسی در مورد برخی از آنها صورت گرفت.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ادامه داد: در حال حاضر هفده موزه مختلف در آذربایجان شرقی وجود دارد که همه ساله میزبان خیل کثیری از علاقه‌مندان و گردشگران داخلی و خارجی است.

محمدی از تکمیل طرح توسعه موزه آذربایجان خبر داد و افزود: یکی از نیازهای موزه آذربایجان سالن همایش و آموزش و آزمایشگاه این موزه بود که امیدواریم تا پایان تیر ماه امسال تکمیل شوند.

وی در مورد راه‌اندازی موزه مطبوعات و رسانه نیز اظهار داشت: همان‌گونه که پیش از این نیز وعده داده‌ایم، آماده هستیم در تا نخستین موزه مطبوعات و رسانه کشور را در تبریز راه‌اندازی کنیم.

ییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه گفت: موزه آذربایجان میزبان آثار شاخص موزه ملی ایران با موضوع «مرد در افق تاریخ» می‌شود.

تراب محمدی اظهار داشت: در نمایشگاه «مرد در افق تاریخ» آثار برگزیده موزه ملی مربوط به دوره‌های پارینه سنگی تا اواخر دوره قاجار برای نخستین بار در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت.

وی، با تأکید بر این‌که این نمایشگاه از چهاردهم تیر به مدت یک ماه در موزه آذربایجان برگزار می‌شود، خاطر‌نشان کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه «مرد در افق تاریخ» از برترین اهداکنندگان اموال تاریخی به موزه‌های استان و میراث‌داران تقدیر می‌شود.

گفتنی است، نمایشگاه «مرد در افق تاریخ» از چهارده تیر تا چهارده مردادماه جاری در موزه آذربایجان برپا خواهد بود./935/پ202/س
ارسال نظرات