مهدویت نقطه اوجی است که با آن هیچ جامعه ای دچار یاس و تردید نخواهد شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در ششمین همایش دکترین مهدویت که صبح امروز 2 مردادماه در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: درباره حضرت حجت(ع) نصوص و روایات بسیاری وجود دارد که تتبع در آن به صورت دقیق و بر منهج اجتهادی ضروری است.
وی محل اصلی تتبع درباره مهدویت را حوزههای علمیه معرفی کرد و افزود: موضوع مهدویت از مسائل اساسی فکر اسلامی است و تتبع در آن احتیاج به تخصص و روش برگزیده دارد که اگر با سطحنگری و روشهای غیردقیق همراه شود مانند بقیه شئونات اسلامی میتواند دچار آفت شود.
رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: محل و خواستگاه اصلی این فکر که مرجعیت دقیقی به همراه دارد، حوزههایی هستند که میتوانند به نحو سیستماتیک در این زمینه تتبع کنند.
وی به دولت مهدوی اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که میخواهیم از دولت حق یا دولت مهدوی سخن بگوییم باید محل نزاع به درستی روشن شود و مشخص کنیم هدفمان از دولت متصل به حکومت حضرت است یا این آمادهسازی وظیفه تمام دولتهایی است که میخواهند خود را برای حکومت ایشان آماده کنند.
لاریجانی با بیان اینکه دولت حق که در نصوص اسلامی آمده و متصل به قیام حضرت مهدی(عج) است خصوصیاتی دارد، اما نمیدانیم چه زمانی است و درباره قیام آن حضرت هم آنچه از ائمه اطهار(ع) آمده زمان را مشخص نکرده است، گفت: این امر نباید دستاویزی شود و جوامع را به اشتباه بیندازد.
وی نسبت به جریانهای مدعی ارتباط با امام زمان(ع) هشدار داد و تصریح کرد: هیچکس تردید ندارد که اولیای الهی میتوانند با امام زمان(عج) ارتباط داشته باشند؛ اما اینکه یک جریانی را ایجاد کنیم که مدعی ارتباط با امام زمان(عج) باشد و نوعی بابیت در این زمینه به وجود آید، تکذیب شده است.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به دولت حق گفت: زمان مشخصی برای دولت حق که متصل به قیام حضرت مهدی(ع) باشد، مشخص نشده؛ اما اینکه دولتها و حکومتها چه روشهایی را برگزینند تا زمینه ظهور حضرت را فراهم کنند، از سیره و تفکر اولیای خدا قابل اخذ است.
وی با بیان اینکه در زمان قیام حضرت به مسأله تردید که با حیرت مرتبط است، برخواهیم خورد، اظهار داشت: در زمان قیام آن حضرت، عقول مستعده پرورش پیدا کردهاند که اگر در منهج صحیح قرار نگیرند، طبعاً به تردید میانجامند.
لاریجانی ادامه داد: از طرفی حیرت بر جامعه مستولی شده و از طرف دیگر عقول برای تأویل کتاب خدا آمادگی پیدا کرده و آن را به راهی مخالف سنت رسولالله(ص) سوق میدهند.
وی وقوع این تأویل را در حوزههای الهی، تربیتی و سیاسی، به دلیل برخورداری از ابزار فراگیر محقق دانست و افزود: سنت غرب به سبب اینکه باوری دقیق به رکن بودن تفکر دینی و وحیانی در زندگی بشر ندارند، آن را به کالاهای آرامشبخش برای انسان تبدیل کردهاند و اینکه دین در تفکر غربی مورد توجه است، به سبب حقیقتی مسلم وحیانی که توسط پیامبرن برای نجات بشر آمده است، نیست.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وحی در تفکر اسلامی کلام خدا است و پیامبر واسطه این فیض بوده و دخل و تصرفی در کلمات ندارد، اظهار داشت: نباید گفت که این حقایق در ظرف وجود پیامبر آمده و ایشان با قوه خیال به لسان جاری کردهاند، بلکه عین این کلمات از وحی است و علتی پایداری و ثبات آن در همه دورانها نیز همین است.
وی توجه و بررسی پدیده حیرت و تأویل را در دولت حق مورد تأکید قرار داد و گفت: ظهور، زمان رسیدن به فعلیتها و قرار گرفتن در مسیر تحقق استعدادهاست و افراد برای انتخاب مسیر جدیدی فرصت نخواهند داشت.
لاریجانی با بیان اینکه در تفکر اسلامی بنبست یا یأسی وجود ندارد و موضوع مهدویت امری نیست که با حرکت طبیعی عالم تخالف داشته باشد، اظهار داشت: تفکر مهدویت نقطه اوجی است که هیچ انسان مؤمن و هیچ جامعهای با این تفکر دچار یأس، تردید و بدبینی نخواهد شد.
وی اضافه کرد: حرکت در تفکر مهدوی به سمت کمال و رو به رشد است، به همین سبب نه تنها سنتهای علی و معلولی جامعه را مخدوش نمیکند بلکه آن را به کمال میرساند، چرا که مهدویت روشنابخش جوامع از بٌعد فردی و اجتماعی است./920/پ201/ص